Da li znate kako da izbegnete i prepoznate prevaru kod onlajn kupovine?
Potrošači koji kupuju robu u onlajn prodavnicama to treba da čine samo od firmi koje su registrovane, jer samo tako mogu da zaštite svoja prava. Ukoliko pazare preko sajtova i društvenih mreža od nepoznatih profila, lako mogu da budu prevareni. U takvim situacijama veoma teško će rešiti bilo koji problem do koga dođe prilikom kupovine.
Šef pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije, Mladen Alfirović, ističe da se najveći deo internet trgovine obavlja u sivoj zoni i upozorava građane da budu obazrivi.
“Savetujemo potrošače da izbegavaju kupovinu od neregistrovanih trgovaca, jer ukoliko dođe do bilo kakvog problema, na primer, da dobiju nešto što nisu naručili, da plate, a da im ne stigne roba, da prodavac odbije da postupi po prigovoru ili reklamaciji, ne postoji nikakva mogućnost institucionalne zaštite”, objašnjava Alfirović.
Tada ne mogu da se obrate inspekciji ili organizacijama potrošača, jer je roba kupljena od nekog fizičkog lica, ili se uopšte ne zna ko stoji iza profila ili sajta preko koga je obavljena trgovina.
Da bi izbegli ovakve situacije, potrošači treba da vode računa da firma od koje kupuju bude registrovana. Propisana je zakonska obaveza, kako ističe Alfirović, da svako ko se bavi prodajom putem interneta, mora da ima podatke za identifikaciju.
“Bilo da se radi o prodaji preko sajtova ili “Fejsbuka” i “Instagrama”, trgovac mora da istakne identifikaciju koju čine adresa, sedište, broj telefona, PIB i matični broj firme”, objašnjava Alfirović.
To su sve podaci na osnovu kojih je preduzetnik registrovan u APR za obavljanje delatnosti.
Milan Alfirović iz NOPS ističe da potrošači uglavnom ne znaju da prilikom onlajn kupovine imaju pravo da se u roku od dve nedelje predomisle i proizvod vrate prodavcu bez navođenja bilo kakvog razloga.
Izvor: Srbija danas