Srpska roba u skoro svakom supermarketu u Dubaiju – Bankar.rs
ANALIZESLIDERSVE VESTI

Srpska roba u skoro svakom supermarketu u Dubaiju

U toku je sajam u Dubaiju na kom su učešće uzeli i srpski privrednici.

Naime, Privredna komora Srbije (PKS) i Razvojna agencija Srbije (RAS) organizovale su nastup 11 kompanija iz Srbije na sajmu GULFOOD u Dubaiju, jednoj od najvećih i najznačajnijih specijalizovanih izložbi prehrambene industrije u Ujedinjenim Arapskim Emiratima i regionu Zaliva, koja se održava od 21. do 25. februara.

Šta srpska poljoprivreda može da ponudi arapskom svetu pitali smo Marka Selakovića, šefa Kancelarije PKS u Dubaiju, prenosi B92.

“Mnogo je proizvoda koje srpski poljoprivredni sektor može da ponudi. Česti su upiti za sveže voće i povrće, za smrznuti program, pre svega maline, borovnice, jagodičasto voće. Sve više se iskazuje interesovanje i za keksove i voćne sokove iz Srbije. Potencijal je ogroman, a tek nas očekuje svetska izložba Expo od oktobra do kraja marta u Dubaiju, gde UAE stavlja izuzetan akcenat na agrar: jedna od tematskih nedelja svetske izložbe Expo biće posvećena hrani, poljoprivredi i životnim namirnicama. Uspeli smo da Srbiju stavimo na mapu onih koji će se predstaviti u okviru ove tematske nedelje. Ako se poslovna zajednica Srbije pokaže u pravom svetlu, i ako uspemo da milionima posetilaca približimo srpski agrarni sektor i prehrambene proizvode, ojačaćemo dodatno prisustvo na ovom važnom tržištu, ali i širom sveta”, kaže Selaković za B92.net.

Prema njegovim rečima, Ujedinjeni Arapski Emirati su stabilno i platežno sposobno tržište i nesumnjivo je dobro što su poljoprivredni proizvodi iz Srbije prisutni na ovom tržištu.

“Ipak, UAE predstavlja mnogo više od platežno sposobnog tržišta: Dubai je ključno čvorište za snabdevanje Bliskog Istoka, Afrike i Jugoistočne Azije. Srbija svoju šansu treba da traži tako što će UAE posmatrati kao centar iz kojeg se može pristupiti doslovno milijardama potrošača: Indija, subsaharska Afrika, ali i zemlje okruženja, poput Saudijske Arabije, imaju ogroman potencijal, a Srbija je i na tim tržištima prepoznata kao zemlja kvalitetne hrane. Čini mi se da se tu krije ključ dugoročnog uspeha i raduje me što vidim da kreću jabuke ka indiji, što smo sve prisutniji u Africi sa raznim proizvodima: taj trend treba da se nastavi i proširi”, napominje.

Kako dodaje, procedure izvoza prema UAE su relativno jednostavne, moraju se zadovoljiti standardi kvaliteta proizvoda koji su propisani. Nešto je specifičnija situacija sa izvozom proizvoda životinjskog porekla – tu se mora obratiti posebna pažnja na HALAL sertifikaciju.

“Nadam se da će u bliskoj budućnosti ovo pitanje da bude u potpunosti rešeno; kolege iz Privredne komore Srbije i Ministarstva poljoprivrede već rade na tome. Osnivanje kompanija i distributvnih centara u UAE je pojednostavljeno: zahvaljujući sporazumima koje je predsednik PKS potpisao sa Savetom slobodnih zona Dubaija i Lukom Abu Dabi, imamo ubrzane procedure i podršku u otvaranju firmi. Bez obzira na pandemiju, mnoge naše kompanije prepoznale su ovu priliku: desetine srpskih kompanija otvorene su u UAE u 2020. godini”, tvrdi predstavnik PKS.

Slično su poručili i iz kompanije Master Fruts (Master Fruits) iz Beograda koja se bavi se otkupom, zamrzavanjem, preradom i izvozom zamrznutog voća, a ovo je četvrti put da se predstavljaju na pomenutom sajmu GULFOOD u Dubaiju.

“Procedure izvoza su uobičajene, uz određene specifičnosti, koje nije nemoguće ostvariti. Za pojedine proizvode se zahteva HALAL sertifikat, dok za neke nije neophodan. Specifično je da su potrebne overe kompletne dokumentacije u nadležnim ministarstvima i ambasadama zemalja u koje se izvozi, što za trgovinunu, na primer, u okviru Evrope nije slučaj”, kaže za naš portal operativni direktor Master Frutsa Boško Bondžulić.

On navodi da je saradnja sa kupcima iz ovog dela sveta veoma uspešna – kao i svuda, ceni se međusobno poverenje, tačnost, bezbednost i visok kvalitet proizvoda.

“Kompanija Master Fruits d.o.o. već izvozi svoje proizvode na tržišta Saudijske Arabije, Kuvajta, Dubaija i Bahreina. Svi kontakti su rezultat su nastupa na međunardonim sajmovima, gde su ostvareni inicijalni kontakti. Kasnijim zalaganjem naših zaposlenih došlo je do realizacije izvoza. Kupci su izuzetno zanteresovani za zdravu hranu iz Srbije, naša ponuda uključuje zamrznuto voće iz Srbije (maline, kupine, jagode, borovnice, višnje, šljive, kajsije i miks voća) kao i voćne piree”, naglašava Bondžulić.

Sagovornik portala iz PKS ocenjuje da je najbolje izvoziti finalne proizvode – veliku zaradu u UAE prave maloprodajni lanci koji često opterećuju konačnu cenu proizvoda visokim maržama.

“Zato je značajno dobro izmeriti sa čim se ide na tržište i biti konkurentan u domenu svojstava samog proizvoda, cene, dizajna, pakovanja, pa i marketinga. Znam da firmama iz Srbije nije lako da igraju globalnu utakmicu protiv najvećih svetskih igrača koji su prisutni na ovom tržištu, ali zajedničkim snagama uspevamo korak po korak da budemo sve prisutniji: danas, godinu i po dana nakon osnivanja Kancelarije PKS u UAE, u gotovo svim supermarketima u Emiratima možete naići na neki od prehrambenih proizvoda iz Srbije. Puno mi je srce zbog toga, ali želim da budemo još prisutniji”, kaže Selaković.

Iz Master Frutsa ističu da PKS radi fantastičan posao pomažući privrednicima da se što bolje predstave i na različitim tržištima, kroz organizaciju nastupa na sajmovima, a sve drugo rezultat je rada zaposlenih u kompanijama – koliko će oni uspeti da zainteresuju potencijalne kupce i da im približe proizvode koje Srbija nudi.

“Zamrznuto bobičasto voće je posebno interesantno kupcima, zbog svojih antioksidativnih potencijala, sadržaja prirodno prisutnog C vitamina i antocijana, koji uspešno neutrališu slobodne radikale i pomažu održavanju jakog imuniteta i dobrog zdravlja ljudi, što nam je svima potrebno u ovim vremenima”, kaže operativni direktor te kompanije.

Na pitanje kako ocenjuje trenutnu razmenu Srbije i UAE, šefa Kancelarije PKS u Dubaiju naglašava da je to utakmica koja se nikad ne završava, te da uvek ima prostora za napredak.

“Izuzetno sam zadovoljan kako su proizvodi iz Srbije prihvaćeni na ovom tržištu. Moramo da još poradimo na brendiranju, distribuciji, realnoj cenovnoj politici, predvidljivosti količina, da povećamo obim razmene: ako uspemo da prebrodimo te izazove, bićemo još uspešniji”, zaključuje Marko Selaković.

 

Tags
Back to top button