Dakle, došlo je i to vreme. Vaš deca rastu i u svojim glavama osećaju prve naznake nezavisnosti. Žele novac za izlaske, da gledaju filmove sa svojim prijateljima, da kupe novu odeću – a “Banka Mama i Tata” postaje nekako čudna i nepoželjna. Na sve to oni smatraju da zaslužuju da imaju mesto gde će čuvati svoj džeparac ili novac koji su zaradili honorarnim radom.
I dok su “junior štedne knjižice” dostupne korisnicima tradicionalnih banaka već godinama, njihovi online ili Fintech rođaci tek počinju svoj napad na ovu ciljnu grupu. Mladi ispod 18 godina sada dobijaju veliki broj digitalnih opcija da biraju, ali bitno je znati da postoje i mane ovog sistema i pored nesporno nekoliko prednosti.
Pogledajmo koji start-upovi nude ovakav tip naloga i što možemo očekivati od istih.
Revolut
Povezano sa Švedskim start-upom Klarna, kao najvrednija Fintech kompanija u Evropi, uspeh Revoluta je došao upravo zbog fleksibilnosti koju nude svojim klijentima. Njihova Revolut Junior opcija je najnovija opcija među mnogima koje ova kompanija nudi, a otvorena je za korisnike od 7 do 17 godina.
Ovaj junior račun daje dosta kontrole roditeljima, kao što se može i očekivati, javljajući im svaki put kada dete uradi neku transakciju. Takođe, ovaj nalog ima sigurnosno podešavanje koje omogućava roditeljima da kotrolišu korišćenje kartice – recimo da zabrane uplate na mobilne casino sajtove ili da ograniče trošenje na bespotrebne aplikacije, na primjer.
Kompanija trenutno ima preko 10 miliona registrovanih korisnika širom sveta te je potencijal da će neki od njih otvoriti račune svojoj deci ogroman. Vreme će pokazati da li će ova ponuda biti uspešna.
Monzo
Ovaj start-up koji je baziran u Ujedinjenom Kraljevstvu se više bazirao na tinejdž populaciju sa svojom “Junior verzijom” targetirajući populaciju između 16 i 17 godina, ali insistirajući na tome da njihov račun ‘nije Junior račun’. Ovakav pristup bi mogao biti odličan među tinejdžerima, koji silno žele da budu tretirani kao odrasli, a i roditeljima bi mogao da se svidi koncept imajući u vidu da ova kompanija ima niske naknade za transakcije.
Sa druge strane ono što može brinuti je slabija kontrola koju imaju roditelji, a čini se da Monzo namerno pokušava da drži roditelje na pristojnoj udaljenosti sa svojom aplikacijom. Ništa ne zabranjuje tinejdžerima da uploaduju svoje lične dokumente i uzmu punu autonomiju nad svojim nalogom. Ipak, činjenica da aktivnosti za one preko 18 godina nisu moguće, što bi roditelje trebalo bar malo smiriti.
Greenlight
Neke kompanije zauzimaju detaljniji pristup. Američka Fintech kompanija Greenlight ima kompletan biznis model koji se vrti oko aplikacije za decu. Oni tvrde da njihova aplikacija pomaže deci da nauče dosta toga o finansijskoj nezavisnosti od malih nogu, pripremajući ih za zreo život.
Iako ova aplikacija daje roditeljima mogućnost kontrole preko aplikacije na mobilnom telefonu, deca će biti u mogućnosti da uče o finansijskim opcijama, kao što su štedni računi, opcije investiranja i čak koje su prednosti dobijanja džeparca od strane roditelja.
Osnivač Tim Sheehan je ispiraciju dobio od svojih roditelja, koji su mu usadili zdrave finansijske navike od malih nogu. Kako je rastao, shvatio je da nema mnogo ljudi koji dele njegova znanja, te je video priliku da pomogne mladima da razviju slična znanja.
Tradicionalne banke pokušavaju da uhvate korak
Kada su videli kako Fintech firme napreduju na ovom polju, pomislili biste da tradicionalne banke žele deo kolača. Ipak, kratkim traženjem preko interneta utvrdili smo da velike bankarske kompanije ipak zadržavaju više konzervativan kurs nudeći tradicionalne raćune za decu, pre nego da unapređuju iste.
Banka Santander i njihova aplikacija se izdvajaju po tome što nude Čudovišni Novac opciju svojim korisnicima u Velikoj Britaniji, koja daje opciju mladima da čuvaju svoj novac u virtualnoj “kasici prasici” koja se upali svaki put kada izvršite depozit. Deca mogu da vide koliko novca imaju svaki put kada protresu uređaj koji koriste.
Barclays daje deci opciju da personalizuju svoje bankarske aplikacije sa njihovim omiljenim fotografijama i da takođe imaju svoju bezkontaktnu debitnu karticu koju mogu da koriste.
Uprkos tim opcijama, postoji osećaj da se tradicionalne banke muče za razliku od Fintech kompanija. Umesto da daju fleksibilnost svojim karticama sa potpuno kontrolisanim aplikacijama, oni i dalje nude ekstenzije računa koji i dalje moraju biti otvoreni u lokalnim poslovnicama u gradovima.
U današnje doba, kada je sve jako brzo i kada je sve podređeno korisnicima i njihovim potrebama, ova sporost da se adaptira na tržište mogla bi dosta da košta tradicionalne banke.
Budućnost Fintech-a
Popularnost Fintech proizvoda pokazuje da se industrija zahuktava. Imajući u vidu da je Generacija Z rođena sa pametnim telefonom u ruci, Fintech start-upovi su perfektno postavljeni na tržištu da iskoriste prednosti nove klijentele koja raste u korak sa ovim kompanijama.
Fintech banke su možda moderne, ali one prate vrlo tradicionalnu bankarsku mantru: “uhvati ih dok su mladi”. Većina korisnika ostaje kod iste banke celog života, a deca koja otvaraju online naloge su perfektna publika za ove virtuelne kompanije.
Sa digitalizacijom društva, i sa velikim investicijama oko svojih aplikacija, sasvim je sigurno da će Fintech bankarstvo biti savršeno za decu i da će se pokazati kao budućnost finansijskog poslovanja u narednim dekadama.
Izvor: Capital.ba