Odgovor na večito pitanje: Na šta, u stvari, trošimo novac?
Vođenje budžeta nam pomaže da dostignemo postavljene finansijske ciljeve, pronađemo novac koji mesečno
treba da izdvojimo za ono što želimo i da pratimo da li smo sve vreme na dobrom putu.
Ukoliko upitate ekonomistu zbog čega treba voditi lični budžet, reći će vam da je to važno jer se tako stiče uvid u
stvarno stanje finansija. Međutim, vama je to stanje možda već očigledno – nekada čak i bolno – i podsećanje vam zaista nije potrebno. Šta ako bismo vam rekli da postoji i drugi razlog za vođenje budžeta, a to je da se novac koji imate rasporedi prema prioritetima, što može umnogome da pomogne pri svakodnevnom baratanju njime?
Beleženje prihoda i rashoda, koje stručnjaci nazivaju „vođenjem“ budžeta ili „upravljanjem“ njime, važno je jer
pokazuje da li trošimo više nego što zarađujemo, i daje odgovor na večitu zagonetku – na šta smo sve zapravo
potrošili novac. Verovatno je dobar deo nas svestan većih mesečnih izdataka, ali često postoje i oni na koje nismo u potpunosti obratili pažnju. Jednostavna šema budžeta pokazaće da li treba da promenimo ponašanje kako bismo svoje finansije učinili zdravijim i izvesnijim.
Kako da napravite i koristite budžet
Nije nužno da vaš budžet bude komplikovana Excel tabelа sa bezbroj formula, ili da u njega ulažete dragocene satesvakog dana. Sasvim je u redu iscrtati nekoliko kolona i redova u svesci, sve dok tu postoji dovoljno prostora da zabeležite sve bitne podatke.
Evo nekoliko važnih koraka za kreiranje i vođenje vašeg ličnog budžeta:
– Evidencija troškova i prihoda – Za početak, u tabelu upisujte sve prihode i rashode. Veoma je važno da
budete iskreni, i da se ovom zadatku posvetite na makar mesec dana. Imajte u vidu da su tri meseca
optimalna da uvidite neke pravilnosti, a i izbegnete izgovore da ste počeli da vodite evidenciju baš onog
meseca kad ste imali mnogo izdataka. Umesto papira i olovke, u evidenciji vam mogu pomoći i mnoge
dostupne mobilne aplikacije. Neke od trenutno najpopularnijih su: Mint, PocketGuard, YNAB (You Need A
Budget), Wally, Good Budget i druge.
– Pratite budžet i korigujte trošenje – Već posle nekoliko nedelja moći ćete da zavirite u svoj budžet i, ako
zaključite da postoji razlog za brigu, malo „prikočite“ sa trošenjem. Da li su vaši prihodi jednaki rashodima?
Imate li prostora da uštedite, ili već trošite novac koji nemate i zadužujete se? U tom trenutku možete
primetiti prvu očiglednu korist budžeta – recimo, teže ćete se odlučiti na nešto što može da se kategoriše
kao „bacanje novca“ kad znate da svaki takav iznos treba negde zabeležiti.
– Analizirajte troškove – Veoma je korisno, a i zanimljivo, da se pozabavite i analizom troškova sa aspekta
želja i potreba. Pod potrebama se podrazumeva sve ono bez čega ne možete da funkcionišete, a u želje
spada sve ono što bi bilo lepo imati, ali nije neophodno. Postoji interesantno pravilo podele 50/30/20, kojim
se možete rukovoditi. U prevodu – 50 odsto novca trošite na svoje potrebe, 30 procenata na svoje želje, a
20 odsto možete da stavite po strani i uložite u svoju budućnost, kroz, na primer, štednju.
– Polazna tačka za finansijske ciljeve – Bilo da je vaš cilj da uštedite za odmor, vratite dug, uplaćujete
životno osiguranje ili nešto četvrto, upravljanje budžetom će vam pomoći da analizirate svoje ponašanje i
definišete čemu težite. Budžet je od neizmerne koristi za pravljenje plana o tome kako da dostignete
postavljene finansijske ciljeve, kako da pronađete novac koji za njih mesečno treba izdvojiti i kako da pratite
da li ste sve vreme na dobrom putu. Pored toga, doći ćete i do odgovora na večito pitanje iz naslova teksta. Želite da znate više o upravljanju ličnim finansijama? Erste Banka je pokrenula besplatnu platformu za finansijsku edukaciju, na internet adresi ersteznali.rs, gde vas čekaju još mnoge zanimljive i korisne informacije o ovoj i mnogim drugim važnim temama.