Rekordnih sedam miliona građana u SAD-u kasne 90 i više dana sa vraćanjem kredita za otplate automobila, što je veći broj nego tokom globalne ekonomske krize koja je svet pogodila pre deset godina, saopštila je Banka federalnih rezervi Njujorka.
Ekonomiste je ovakav podatak uzmenirio jer je probleme isplate duga nastao u sredini koja je praktično bez nezaposlenih i usred ekonomskog rasta, piše “Forbs”.
Rast zarada zaostajao je za rastućim cenama kombija (SUV) i automobila koji su jedni od omiljenih u Americi, a potrošački apetit u kombinaciji sa uzimanjem kredita na duži rok za otplatu vozila takođe je doprineo zabrinjavajućoj finansijskoj situaciji.
Jedno prosečno američko domaćinstvo u stvarnosti ne može sebi da priušti novo vozilo sa cenom koja je, opet u proseku, a prema istraživanjima Keli Blu Buk-a (kompanije koja se bavi različitim procenama na tržištu automobila) prošle godine prešla 35.000 dolara. Cena vodećeg američkog kamioneta, “ford” serije F, iznosila je 47.000 dolara. Sa druge strane, prosečan prihod domaćinstva u 2018. prema drugoj istraživačkoj agenciji, Sentier Risrč, porastao je na više od 62.000 američkih dolara.
Stanje je dovelo do toga da je prosečan rok za otplatu kredita za novi automobil skočio na 64 meseca, a da neki potrošači uzimaju kredite na period i duži od osam godina. Građani planiraju određeno vreme za kupovinu, svotu novca koju će izdvojiti i način otplate kredita da bi im se to sve potom obilo o glavu nakon četiri ili pet godina kada shvate da im je ostalo još isto toliko godina da ga vrate.
Ekonomisti američke centralne banke (FED) iznenađeni su novim brojevima. U 2018. je zabeležen najviši nivo perioda kreditiranja u proteklih 19 godina, sa 584 milijarde dolara u novim auto kreditima i zakupima koji se pojavljuju na kreditnim izveštajima, što je nominalno više od 569 milijardi, koliko je bilo u 2017 godini, naveli su stručnjaci analizirajući studiju.
Znatan porast broja problematičnih dužnika pokazuje da ipak nisu svi Amerikanci profitirali od razvijenog tržišta rada, zaključuju strani mediji. Novi automobili, džipovi i kamioni opremljeniji su modernom tehnologijom nego ikada pre – od grejanja i hlađenja preko sistema protiv udesa i udara, a uskoro i automatizovanim mehanizmom koji će četvorotočkašima omogućiti da se kreću bez upravljanja volanom.
Međutim, mudar potez skromnijih potrošača bio bi da ovakve “vozne gedžete” potraže na tržištu polovnih vozila. Primera radi, vrednost automobila prestižnih marki poput “mercedesa”, “BMW”, “kadilaka”, kao i “tojote”, “honde” ili “forda” opada za oko 50 odsto nakon tri do četiri godine vlasništva. A i uvek možete kupiti osveživač vazduha koji će mirisati na novo vozilo, savetuju na stranom portalu.