Srbija bi mogla da postane zavisna od uvoznog cementa, jer trendovi proizvodnje i potrošnje tog građevinskog materijala ukazuju da će kapaciteti domaćih cementara neće moći da podmire domaću tražnju, piše u analizi Komisije za zaštitu konkurencije.
Iako Srbija povećava svoju proizvodnju, proizvodni kapaciteti ostaju nepromenjeni, pa je prosečan stepen iskorišćenosti induistrijskog kapaciteta povećan sa 60 odsto u 2018. godini na 75 odsto u 2021. godini.
Ulazak „novih igrača“ u industriju proizvodnje cementa je otežana, proširenje postojećih kapaciteta je „nemoguće u kratkom roku i bez većih investicija“, što bi moglo da dođe do uvozne zavisnosti i do (daljeg) rasta cene cementa, ističe Komisija.
Proizvodnja sivog (portland) cementa u Srbiji je od 2018. do 2021. rasla po godišnjoj stopi od osam odsto. Tako je proizvodnja u 2021. godini bila za 26 odsto veća od ostvarene priozvodnje 2018. godine, prenosi Nova ekonomija.
Domaći proizvođači najveći deo cementa (95 odsto ukupno proizvedenih količina) plasiraju na tržište u Srbiji, dok se preostalih pet odsto izvozi.
Ukupna prodaja cementa iz domaće proizvodnje u 2021. godini bila je za 33 odsto veća od ostvarene prodaje 2018. godine i za 67 odsto veća od prodaje realizovane 2014. godine.
Istovremeno, domaća potrošnja cementa je rasla po prosečnoj godišnjoj stopi od oko deset odsto.
Rast proizvodnje i prodaje od 2018. do 2021. godine pratio je i rast proizvođačke cene sivog cementa za do 13 odsto. Razlog za poskupljenja je nagli rast troškova goriva i energiji koji u proizvođačkoj ceni cementra učestvuju sa oko 50 odsto.
Zaključak Komisije nakon sprovedene analize je da je tržište proizvodnje cementa veoma visoko koncentrisani tržište, kako u pogledu raspoloževih instaliranih kapaciteta za proizvodnju cemneta, tako i u pogledu ostvarenog obima proizvodnje.
“Tržište poseduje karakretristike klasične oligopolske tržišne srtrukture – mali broj učesnika relativno stabilnih tržišnih udela koji poseduju profitabilno, na strani ponude, i veliki broj kupaca, na strani tražnje, homogeni proizvod i visoke barijere za ulazak u industriju“, piše u analizi Komisije.
Na tržištu prodaje cementa izdvajaju se četiri učesnika, tri proizvođača i jedan uvoznik, koji zajedno čine preko 90 odsto ukupne prodaje cementa između 2018. i 2021. godine.
Najveći proizvođač cementa, Lafarge, ima stabilni tržišni udeo (30-40 odsto) u posmatranom periodu, dok tržišni udeo najvećeg izvoznika, Nexe, ne prelazi pet do deset odsto.
Nova ekonomija