Detaljan vodič kroz inflaciju: Šta je i koliko poskupelo?
Prema podacima koje je portalu N1 dostavio Republički zavod za statistiku, samo mleko je u 2022. godini poskupelo 52,8 odsto, a jogurt i ostali kiselo-mlečni proizvodi za 50,8 procenata. Kada je reč o mesu, cena je najviše porasla – junetini, čak 34,4 odsto. U vrhu po rastu cene su i limun, zatim banane i – crni luk.
Cene mleka u trgovinama u Srbiji kreću se do više od 200 dinara za litar. Za stotinak dinara sada može da se pronađe pakovanje dugotrajnog mleka od najviše – pola litra. Najjeftinije uvozno prodaje se za oko – 130 dinara za litar.
Podaci Republičkog zavoda za statistiku kazuju da je hrana za godinu dana poskupela 24,3 odsto, a od hrane najviše grupa namirnica „mleko, sir i jaja“ – za 43,3 odsto.
Posmatrano pojedinačno, međutim, vidi se da je cenu, i po statistici – najviše uvećalo mleko.
Zvanična statistika kaže da je mleko za godinu dana – od decembra 2021. do decembra 2022. godine – poskupelo 52,8 odsto, dok je jogurtu, kiselom mleku, kefiru i ostalim kiselo-mlečnim proizvodima cena otišla gore za 50,8 odsto.
Prema podacima koje je RZS dostavio portalu N1, poskupeo je i sir – sve vrste – za 35,4 odsto, dok su jaja skuplja za 33,1 odsto.
Kada je reč o mesu, prema dobijenim podacima najviše je poskupela junetina – 34,4 odsto, potom svinjsko meso – za 26,3 procenta.
Živinsko meso uvećalo je cenu za 14,3 odsto, a mesne prerađevine za 16,4 odsto.
Limun, banane i crni luk
Kada je reč o voću, najviše je poskupeo – limun, za 52,3 odsto.
Slede banane, sa procentom uvećanja cena od 49,7 odsto. Potom jabuke, sa 16,3 odsto i pomorandže koje su poskupele 10,6 procenata.
U grupi „povrće“ najveći rast cena beleži – crni luk, od 32,7 odsto.
Sledi krompir sa rastom od 29,6 odsto, pa pasulj koji je uvećao cenu za 14,6 procenata i šargarepa, za 14,3 odsto.
Ogrev upola skuplji
U grupi „čvrsta goriva“ zvanična statistika beleži rast cena od čak 51,4 odsto.
Najviše je, prema podacima RZS dostavljenim portalu N1, poskupelo drvo za ogrev – za 52 procenta.
Sledi ugalj koji je poskupeo za godinu dana u gotovo istom procentu – za 51,7 odsto.
Sapuni, šamponi, dezodoransi…
Lična nega je, prema RZS, poskupela za 22,9 odsto. U toj grupi proizvoda i usluga po rastu cena prednjače „ostali predmeti za ličnu negu“.
Na pitanje portala N1 šta konkretno spada u ovu grupu proizvoda u Republičkom zavodu za statistiku navode da je reč o kozmetičkim i drugim proizvodima za ličnu negu i higijenu – sapunima, šamponima, dezodoransima, kremama, pastama za zube…
Njihova cena porasla je za godinu dana 25,8 odsto.
N1