Kako razviti biznis do faze za investiranje
Prilikom pokretanja sopstvenog bizisa budući preduzetnici moraju najpre razmisliti da li su spremni na saradnju sa investitorima. Takođe, važno je da ne razmišljaju samo o novcu, već i o tome kako investitori mogu unaprediti njihovu kompaniju, poručio je Pete King na seminaru “Kako razviti biznis do faze za investiranje”, koji je Privredna komora Crne Gore (PKCG) organizovala u saradnju sa Unijom mladih preduzetnika.
King je tokom svog izlaganja kazao da je tokom prvog zaključavanja zbog Covid-a, odlučio da želi da započne svoj biznis koji će biti fokusiran na predeo koji ga je uvek inspirisao i koji mu izuzetno znači, a to je Balkan.
“Smatram da sve zemlje bivše Jugoslavije imaju izuzetne mogućnosti za ulaganja, prvenstveno zbog svog prirodnog bogatstva”, kazao je on.
Govoreći o startapovima, istakao je da je, iako postoji veliki medijski fokus na indijske i američke startapove, Evropa u prvih šest meseci ove godine prikupila čak 49 mlrd EUR za ulaganja, što je skoro tri puta više nego u istom periodu 2020. godine.
“Vodeće zemlje u kojima su kompanije prikupile najviše sredstava od investitora jesu Velika Britanija, Nemačka, Švedska, Francuska i Holandija”, kazao je on i istakao da je u 2021. godini Evropa iznedrila čak 72 nove startap kompanije sa pojedinačnom vrednošću od oko jedne milijarde evra, ostavljajući iza sebe Kinu i SAD.
Prema njegovim rečima, za to je pre svega zaslužno razvijanje svesti o važnosti ulaganja u startap kompanije, kako od strane javne uprave tako i privatnih organizacija.
Kada je u pitanju privlačenje investitora, on kao važnu stvar navodi posedovanje izveštaja o poslovanju i finansijama naših kompanija, što će nam dati kredibilitet kada budemo tražili sredstva za ulaganje.
“Menadžerski tim je takođe izuzetno važan, i on mora biti stručan, a neophodno je i imati jasnu stratešku viziju i poslovni plan”, rekao je King.
“Brojevi su ono što svi investitori žele da čuju. Oni moraju znati kakvo je vaše trenutno stanje, kao i planirane prihode za narednih nekoliko godina. To im omogućava da realnije sagledaju sliku, i prilagode se tome”, dodao je.
Posebno se osvrnuo i na zaštitu intelektualne svojine, ističući da je apolutno neophodno svoje ideje zaštititi, te da je u tu svrhu važno dobiti punu pravnu podršku.
Kako on navodi, prilikom traženja investitora, novac ne bi trebalo da bude jedina motivacija, već bi za investiranje trebalo privući takozvane “pametne” pare, odnosno naći investitora koji će uz novac da donese znanje i korisne konekcije.
“Benefiti koje vam investitori mogu doneti su brojni. Pre svega, mogu vam omogućiti ekspertsko znanje iz oblasti započinjanja biznisa iz vaše ili slične oblasti. Takođe, imate mogućnost za pristup njihovim resursima koji pored finansijskih mogu biti i pristupi uslugama, poslovnim asocijacijama i klijentima koji vam inače ne bi bili dostupni”, istakao je King.
Svim učesnicima seminara koji planiraju da započnu sopstveni biznis, kazao je da pre svega moraju dobro razmisliti da li su spremni na saradnju sa investitorima, jer će u tom slučaju morati zajednički donositi sve odluke, te da se moraju zapitati da li su spremni da se odreknu vlasništva jednog dela svoje kompanije.
“Važno je da mladi preduzetnici ne razmišljaju samo o novcu, već i o tome kako investitori mogu unaprediti njihovu kompaniju, kao i da li postoji mogućnost ostvarivanja vizije poslovanja bez dodatnih ulaganja”, kazao je on.
Na kraju, King zaključuje da je za svako uspešno poslovanje neophodan dobar marketing, strategija, stručni ljudi, te mogućnost transformacije.
Kako je saopšteno iz PKCG, Pete King je izvršni direktor organizacije Balkan Xchange, koji ima dugogodišnje iskustvo u multinacionalnim kompanijama i radu sa investitorskim fondovima i investitorima, a konsultuje i mlade preduzetnike za razvoj poslovnih aktivnosti. Iza njega stoji bogato znanje iz oblasti razvijanja biznisa, a učesnicima seminara predstavio je osnovne alate za dovođenje poslovanja u fazu koja je poželjna investitorima.
Tokom svoje karijere, King je stekao relevantno znanje i veze na više geografskih područja, posebno EMEA (Evropa, Bliski Istok i Afrika), koristeći svoj set veština upravljanja operacijama u zemlji, spajanjem i preuzimanjima, upravljanjem kupcima i zainteresovanim stranama, te izgradnjom efikasnih timova, uvođenjem i sprovođenjem novih strategija. On je, iako rođen u Velikoj Britaniji, veći deo svoje karijere proveo radeći sa kompanijama širom regiona i takođe živeći na Balkanu.
eKapija