Najveći svetski proizvođači hrane i robe široke potrošnje više ne mogu da izdrže pritisak viših troškova proizvodnje pa dižu cene.
Unilever je u trećem kvartalu podigao cene 4,1 odsto.
Osim što se radi o velikom dizanju cena u jednom kvartalu, još je veći problem što iz Unilevera poručuju da očekuju nastavke inflatornih pritisaka u prvoj polovini sledeće godine. Njihov glavni izvršni direktor, Alan Džoup, vrlo je jasno komunicirao kako upravo gledamo “…scenario koji se viđa jednom u dvadeset godina… i još nismo dosegli vrhunac inflacije”.
Na ulazne troškove Unilevera vrlo značajan uticaj imale su cene sirovina koje dobavlja s tržišta u razvoju. Pri ovome treba voditi računa kako je Unilever uspeo da amortizuje rast ulaznih troškova kroz podizanje efikasnosti. Procenjuju da su na razne načine ove godine uštedeli oko dve milijarde dolara, što znači da su se do sada suzdržavali od prebacivanja ulaznih troškova na potrošače. Unilever je najviše dizao cene u Aziji i to u kategoriji lične nege, u kojoj su proizvode poskupeli za 4,8 odsto.
Na sličan način ponašaju se i drugi veliki igrači koji prodaju prehrambene proizvode ili robu široke potrošnje, piše Jutarnji list.
Kompanija Nestle je tokom trećeg kvartala cene podigla za 2,1 odsto. Objasnili su da su zabeležili značajan rast troškova energije, transporta i sirovina. I oni su pokušavali da odlože prenošenje ulaznih troškova na potrošače, ali sada više ne mogu da prate ritam poskupljenja. Njihov glavni izvršni direktor poručuje: “Inflacijski troškovi rastu brže nego što stižemo da ih prebacimo kroz naše cene. Situacija se ne popravlja”.
Štaviše, u Nestleu predviđaju povećanje inflacijskih pritisaka. Izračunali su da je trošak inflacije dosegao četiri odsto cene proizvoda koje prodaju. Najavili su dalja poskupljenja u 2022. godini. Prema njihovim procenama, troškovi sirovina i prevoza ove godine povećali su im se za 2,3 milijarde dolara.
Značajna poskupljenja najavio je i Procter & Gamble. Upozoravaju da su zastoji u lancima snabdevanja, kao i rast ulaznih troškova, veći problem nego što su predviđali u prvom delu godine. Glavni finansijski direktor P&G-a, Andre Šulten, poslao je poruku trgovcima da očekuju više cene širokog spektra proizvoda.
Osim ovih džinova, koji svojim proizvodima pune značajni deo polica prodavnica na celom svetu, dizanje cena najavljuje sve veći broj manjih kompanija.
S obzirom na to što se upravo događa na tržištu energenata, te uz očigledni nastavak zastoja u lancima snabdevanja, informacije velikih kompanija ukazuju da se može očekivati jačanje inflatornog trenda.
Prema podacima Evrostata objavljenim 20. oktobra, u septembru su u Evropskoj uniji cene rasle 3,6 odsto, a u evrozoni za 3,4 odsto.
Najveći doprinos rastu cena u evrozoni dala je energija (+1,63 odsto), a zatim usluge (+0,72 odsto).