Analiza USAID-ove ankete “1.000 preduzeća” pokazala je da su kao najvažnije mere preduzete u cilju ublažavanja uticaja pandemije, istaknute digitalizacija i e-trgovina, koje su otvorile nove mogućnosti za izvoz i rast.
Kroz analizu je potvrđeno da su pokretači rasta firme koje su digitalno prisutne i one koje koriste eksterno finansiranje, te firme posluju uspešnije i imaju stope rasta više od prosečne stope rasta kompanija u Srbiji.
Govoreći na panelu u okviru predstavljanja rezultata USAID-ove ankete “1.000 preduzeća”, ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić rekla je da je u prvih šest meseci ove godine zabeležen značajan rast u onlajn transakcijama koji je u odnosu na 2020. godinu porastao za 91 odsto.
Matić je rekla da što se tiče vrednosti tih transakcija, prema podacima NBS, došlo je do rasta od 99 odsto u vrednosti svih transakcija.
Objasnila je da je rastu onlajn trgovine doprineo pravovremeni razvoj eKomerca u Srbiji.
“Kroz jasno definisane strateške ciljeve omogućili smo dobro i plodno tlo za dalji razvoj i unapređivanje digitalnih kompetencija u sektoru malih i srednjih preduzeća, za podizanje naprednih digitalnih veština svih građana, kao i za adekvatno podizanje digitalnih veština u odnosu na potrebe tržišta rada”, rekla je Matić.
Istakla je da je do tog razvoja bilo teško doći, zbog velikog nepoverenja građana, ali i trgovaca u onlajn trgovinu.
Matić je navela da je kovid doneo, u nizu loših promena, i jednu dobru promenu, a to je razvoj e-trgovine.
Do tada je, podseća, država radila na tome da poboljša zakonodavne okvire za razvoj e-trgovine, donela novi Zakon o e-trgovini, set zakona iz oblati finansijskog poslovanja, ali i Zakon o zaštiti prava potrošača koji je prilagođen trgovini preko interneta.
U kovid uslovima, navodi Matić, mala i srednja preduzeća, koja su pokretač privrede, prilagodila su se novim okolnostima i počela da uvode prodaju preko interneta.
Predsednik Privredne komore Srbije (PKS) Marko Čadež, govoreći na panelu, rekao je da izvoz srpske privrede raste i tokom pandemije, i da je za prvih osam meseci ove godine veći za gotovo 30 odsto u odnosu na isti period prošle godine.
“Međutim, 60 odsto našeg izvoznog učinka ostvaruje samo 345 velikih kompanija i veoma je važno da podržimo mala i srednja preduzeća da uđu u izvozne poslove”, rekao je Čadež.
Kaže da PKS već godinama sa međunarodnim kompanijama organizuje Dane dobavljača kako bi se što više manjih firmi uključilo u njihove dobavljačke lance.
“Pozivam mala i srednja preduzeća da nam se pridruže i na svetskoj izložbi Expo Dubai – da iskoriste mogućnosti koje pruža naš Biznis hub, da ih povežemo sa partnerima i pomognemo im da izađu na nova tržišta”, naveo je Čadež.
Od velikog značaja je, ističe, i realizacija inicijative “Otvoreni Balkan” i izgradnja zajedničkog regionalnog tržišta šest zapadnobalkanskih ekonomija na kome će i manje kompanije, koje još nemaju dovoljno kapaciteta za veća i razvijenija tržišta, moći da posluju uspešno.
Ambasador Sjedinjenih Američkih Država u Srbiji Entoni Godfri rekao je da je po njemu najznačajniji rezultat USAID-ove ankete, uticaj pandemije kovida-19 na privredno okruženje i poslovanje.
“Bilo je teško, najteže je bilo malim i srednjim preduzećima. Ove firme su se više od drugih suočile sa teškoćama usled neizvesnosti i nepredvidivosti u uslovima pandemije kovida”, naveo je Godfri.
Istakao je da su mala i srednja preduzeća širom sveta, u Americi i u Srbiji, pokretač ekonomskog rasta i da su mnogi privrednici tokom pandemije upravo u e-trgovini videli svoju razvojnu šansu.
“Želeo bih da odam priznanje premijerki Brnabić na digitalizaciji i ministarki Matić na predanom radu na razvoju elektronske trgovine. Srbija bi trebalo da bude ponosna na dobre rezultate u ovoj oblasti i napredak koji je ostvarila”, rekao je Godfri.
Pohvalio je i rast srpske privrede, i naglasio da je veoma važno da postoji dobra spona i razumevanje između države i privrede i da država pravovremeno odgovara na zahteve privrednika.
RTV