Modni brendovi promenili su način poslovanja u pandemiji, napuštajući globalne lance nabavke i jeftine proizvodne centre u Aziji, možda i na duže vreme.
Nova proizvodna lokacija im je Mediteran.
Italijanski Beneton već proširuje proizvodnju u Hrvatskoj, Srbiji, Turskoj Tunisu i Egiptu i do kraja iduće godine planira da prepolovi kapacitete u Aziji, rekao je izvršni direktor kompanije Masimo Renon, prenosi Večernji list.
Njegovi planovi pružaju uvid u računicu koja stoji iza trenda u velikom delu industrije nakon što su preopterećeni lanci snabdevanja podigli troškove i produžili rokove isporuke, potkopavajući poslovni model iz prethodnih 30 godina.
“Strateška je odluka imati veću kontrolu nad proizvodnim procesom, ali i nad troškovima transporta”, tumači čelnik italijanske modne kuće, dodajući da je grupa već ove godine izmestila više od 10 posto proizvodnje iz zemalja poput Bangladeša, Vijetnama, Kine i Indije.
“Danas kontejner za otpremu koji je pre koštao 1.200-1.500 dolara može da košta od 10 do 15 hiljada dolara, a datum isporuke nije siguran”, objašnjava čelnik Benetona.
Udeseterostručeni troškovi pomorskog prevoza posledica su nedostatka raspoloživih brodova, koji su velikim delom mirovali u pandemiji, i sve veće potražnje, rekao je. Iako su troškovi proizvodnje u Vijetnamu i Bangladešu još uvek 20 posto niži nego u mediteranskim zemljama, tu prednost neutrališu duži rokovi isporuke zbog zastoja u snabdevanju.
“Zbog manjka brodova prosečni rokovi isporuke iz Azije protegli su se s nekadašnjih četiri do pet meseci na današnjih sedam do osam”, dodao je.
Poređenja radi, kada proizvodite odjeću u Egiptu, vreme isporuke u skladišta i trgovine u Evropi može se skratiti na dva ili dva i po meseca, rekao je Renon. U slučaju odeće od vune, koju Beneton proizvodi u Hrvatskoj i Srbiji, trebaće možda samo četiri do pet nedelja, dodao je. Zato kompanija planira da poveća proizvodnju u Hrvatskoj, Srbiji i u Tunisu, objašnjava, dok u Egiptu i Turskoj sarađuje s dobavljačima.
Proizvođači koji odluče da premeste proizvodnju bliže tržištima verovatno neće u bliskoj budućnosti menjati strategiju, s obzirom na novac uložen u novi model.
Novi izvršni direktor Hugo Bosa Danijel Grider rekao je u septembru kako očekuje da će u budućnosti više robe proizvoditi bliže prodajnim lokacijama.
Firma ima svoj proizvodni pogon u Turskoj, delove cipela proizvodi u Italiji, a odela po meri u svom sedištu u nemačkom Metzingenu.
“Značajno ćemo proširiti te lokacije jer će nam to, između ostalog, omogućiti da brže reagujemo na trendove i budemo fleksibilniji kada iskrsnu zastoji u snabdevanju”, rekao je Grider za Manager Magazin.
Kanadski proizvođač sportske odeće Lululemon u septembru je objavio da radi na izmeštanju proizvodnje iz Vijetnama gde god je to moguće, uz pojačanu upotrebu avio-transporta i prioritetni status proizvodnje za ključne jesenje stilove kako bi ublažio probleme u lancu nabavke. I američki proizvođač odeće Gap ulaže u avio-transport kako bi rešio problem kašnjenja isporuka zbog zastoja u snabdevanju i zatvaranja fabrika u azijskim zemljama. Maloprodajne firme uglavnom planiraju da koriste opciju avio-transporta za manje i skuplje proizvode, poput odeće, računara i modnih dodataka, te manje opreme za domaćinstvo, pokazali su podaci istraživačke kompanije Cargo Facts.
Na povratak industrije iz Azije utiču i drugi faktori. Glavna prednost regije bili su svojevremeno niski troškovi proizvodnje, ali nju su i pre pandemije počeli da nagrizaju sve veći troškovi rada.
Naime, u četiri godine pre pandemije realne plate u svetu porasle su između 1,6 i 2,2 posto, a njihov rast u azijsko-pacifičkim i istočnoevropskim regionima nadmašio je rast u ostatku Evrope i Severne Amerike, prema Globalnom izveštaju o platama za 2020/2021 Međunarodne organizacije rada.
Čelnik Benetona izdvaja i promenu sklonosti kupaca, koji po njegovim rečima danas daju prednost kvalitetu pred cenom. “Čini se da je trka među proizvođačima odeće ko će proizvesti po nižoj ceni pala u drugi plan. Potrošači su svesniji kvaliteta i žele da im odeća traje duže”, rekao je.