Šta znače skraćenice CEO, COO, CCO, CMO… i šta ti ljudi tačno rade?
U poslednje vreme sve češće viđaju se i čuju skraćenice koje predstavljaju određena radna mesta, odnosno pozicije. Možda ste čuli – „On je CEO“, trebalo vam je malo vremena da se setite da je taj neko izvršni direktor.
Kod nekih drugih skraćenica, kao što su CAO, CIO ili CTO možete samo da pitate – „Molim?” Portal „Biz lajf“ donosi odgovore na pitanja šta znače skraćenice CEO, COO, CCO, CMO i šta oni rade.
CEO – Chief executive officer
Izvršni direktor, odgovoran za nadgledanje aktivnosti cele kompanije, njemu svi podnose izveštaje.
Odgovornosti direktora:
- Osmišljavanje kratkoročnih i dugoročnih strategija
- Raspoređivanje zaduženja, delegiranje
- Koordiniranje izvršenja zadataka
- Praćenje kretanja na tržištu, razvoja tehnologije
- Praćenje kretanja konkurentskih preduzeća iste ili srodne delatnosti
- Praćenje razvoja sredstava za rad i drugih faktora koji mogu uticati na razvoj preduzeća
- Kontrola rezultata rada
COO – Chief operations officer
Operativni direktor upravlja kompanijom na dnevnom nivou.
- Dizajniranje i implementiranje poslovne strategije, planova i procedura
- Postavavljanje sveobuhvatnih ciljeva za performanse i rast
- Uspostavitljanje politike koja promovišu kulturu i viziju preduzeća
- Nadgledanje dnevnog poslovanja kompanije i rada rukovodilaca (IT, marketing, prodaja, finansije itd.)
- Vođenje zaposlenih da podstiču maksimalne performanse i posvećenost
- Ocenjivanje performansi analiziranjem i tumačenjem podataka i metrika
- Pisanje i podnošenje izvještaja Izvršnom direktoru u svim važnim pitanjima
- Pomaganje izvršnom direktoru u poduhvatima prikupljanja sredstava
- Učestvovanje u aktivnostima širenja (investicije, akvizicije, korporativni savezi itd.)
- Upravljanje odnosa sa partnerima / dobavljačima
CFO – Chief financial officer
Finansijski direktor, zadužen za nadzor finansijskih aktivnosti, planiranje finansija i upravljanje rizicima, za tok novca i analizu podataka.
Odgovornosti finansijskog direktora:
- Upravljanje računovodstvom, ljudskim resursima, odnosima sa investitorima, pravnim, poreskim i trezorskim odeljenjima
- Sastavljanje periodičnih planova novčanih tokova
- Sastavljanje izveštaja o izvršenim stavkama planova
- Analiziranje izveštaja
- Pregovaranje sa dužnicima o rešavanju dugovanja
- Utvrđivanje pravila i kriterijuma u vezi sa odobravanjem kredita
- Kontrola korišćenja kredita
- Unapređenje poslovanja
CTO – Chief technology officer
Tehnički direktor ili šef tehničkog odseka, čiji je fokus na naučnim i tehničkim problemima.
- Učestvovanje u ključnim odlukama kao član izvršnog menadžment tima
- Održavanje bliskih odnosa sa svim članovima rukovodnog tima
- Upravljanje računovodstvom, ljudskim resursima, odnosima sa investitorima, pravnim, poreskim i trezorskim odeljenjima
- Nadgledanje finansijskog poslovanja podružnica i inostranih poslova
- Nadgledanje sistema transakcija kompanije
- Sprovođenje najbolje operativne prakse
- Nadgledanje planova za beneficije za zaposlene, sa posebnim naglaskom na maksimiziranju potrošačkog paketa beneficija
- Pregovaranje o kupovini
CIO – Chief information officer
Direktor informacionih tehnologija, odgovoran za IT i računarske sisteme neophodne za funkcionisanje preduzeća.
- Pružanje saveta i pomoći višim rukovodiocima u vezi sa nabavkom i upravljanjem IT;
- Razvijanje, održavanje i olakšavanje implementacije zdrave i integrisane IT strukture
- Promovisanje efikasnog dizajna i rada svih većih IRM procesa za agenciju, uključujući unapređenje radnih procesa
- Procenjivanje uslova za zaposlene u pogledu znanja i veština potrebnih za postizanje ciljeva učinka koji su uspostavljeni za IRM
- Procenjivanje stepena do kojeg svi menadžeri u agenciji ispunjavaju te uslove
- Razvijanje strategije i specifičnih planova za zapošljavanje i obuku
- Izveštavanje šefu Odseka o napretku u poboljšanju IRM-a
Šta je IRM?
Upravljanje informacijama (IRM) je podsektor Odseka za upravljanja digitalnim pravima (DRM), tehnologije koje štite osetljive informacije od neovlašćenog pristupa.
CAO – Chief administrative officer
Direktor administracije – nadgleda finansijske, administrativne i marketinške poslove.
- Obezbeđivanje ulaza u poslovno i strateško planiranje
- Postavljanje ciljeva za odeljenja i pojedinačne menadžere
- Saradnja sa kolegama radi implementiranja politike i razvili poboljšanja
- Organizovanje i koordiniranje internih poslova
- Nadgledanje raspodele sredstava i budžetiranje
- Pružanje smernica zaposlenima i procenjivanje njihovog učinka
- Rešavanje pitanja koja mogu nastati – blagovremeno
- Preuzimanje odgovornosti za blagovremeno izveštavanje višeg rukovodstva ili regulatornih agencija
CRO – Chief risk officer
Direktor za rizike, zadužen za upravljanje rizicima i mogućnostima kompanije.
- Održavanje registra rizika zasnovanog na važećim zakonima i propisima, šemama prevare i AML razmatranjima
- Održavanje inventara unutrašnjih kontrola i mapiranja ključnih oblasti rizika
- Praćenje napretka pomoću interne revizije, samotestiranja ili kontrole
- Pomaganje u izvršenju usklađenosti poslovanja preduzeća, utvrđivanje prevare i procena rizika BSA identifikacijom ključnih rizika
- Monitoring rizika: Pomaganje u razvoju i praćenju ključnih pokazatelja rizika (KRI) koji su mapirani na različite načine kako bi se utvrdilo povećanje rizika i proaktivno sprovodile mere za smanjenje rizika
- Identifikovanje novih rizika koji predstavljaju nove regulative, prevare ili pranje novca
- Analiza podataka: Koordinacija prikupljanja informacija o riziku iz izvornih sistema, odjeljenja i izvještavanja.
- Analiza podataka i primena na različite ključne oblasti rizika kako biste ažurirali profil rizika
- Upravljanje objavama, distribucijom i dostupnošću pravila i postupaka za usklađivanje i finansijski kriminal
CCO – Chief creative officer
Kreativni direktor u kreativnim ili dizajnerskim industrijama – zadužen je za upravljanje kreativnim timom.
- Usmeravanje kreativnog proizvoda kompanije
- Razvijanje strategije umetničkog dizajna koji definiše brend kompanije
- Stvaranje jedinstvenog imidža kompanije i isporučivanje prepoznatljivog dizajna potrošačima
- Stvaranje jasne slike brenda koja je osnovni i suštinski posao u celoj kompaniji
- Oglašavanje nezaboravnog umetničkog dizajna, strukturiranje za ostvarivanje funkcionalnih ciljeva
- Osiguravanje da se dizajn i funkcionalnost kombinuju harmonično tako da firma može predstaviti proizvod koji uspešno predstavlja njen kreativni brend
CMO – Chief marketing officer
Direktor marketinga i njegove odgovornosti:
- Planiranje marketinških ciljeva
- Sprovođenje marketinških planova i programa
- Istraživanje, analiziranje i nadgledanje finansijskih, tehnoloških i demografskih faktora koji utiču na tržišne šanse
- Planiranje i nadgledanje oglašavanja i promocija
- Komunikacija sa spoljnim propagandnim agencijama, autorima i umetnicima
- Davanje preporuka u vezi sa strategijom formiranja cena
- Sprovođenje efektivne kontrole marketinških rezultata
- Procena reakcije tržišta na propagandne programe i pakovanje i sastav proizvoda
- Preporučivanje i predlaganje promena
- Priprema i podnošenje izveštaja o marketinškim aktivnostima
KAM – Key account manager
Menadžer za ključne kupce, obavlja sve kontakte s ključnim kupcima, ugovara poslove i vrši prodaju, prati razvoj tržišta i na osnovu analiza utvrđuje ciljeve prodaje.
- Upravljanje prodajom i održavanje odnos sa određenim kupcima
- Menadžer računa održava postojeće odnose kompanije sa klijentom ili grupom klijenata, osiguravajući nastavak saradnje
- Upravljanje odnosa sa klijentom naloga na koje su dodeljeni. Klijent će ostati sa jednim rukovodiocem računa tokom trajanja angažovanja kompanije
- Menadžeri računa služe kao interfejs između servisa za kupce i prodajnog tima u kompaniji
- Menadžer računa služi da razume zahteve kupaca, planira kako da ispuni ove zahteve i generiše prodaju za kompaniju kao rezultat
Project Manager, Project Leader
Menadžer projekta ili vođa projekta ima sledeće odgovornosti:
- Sastavljanje plana izrade projekta
- Raspoređivanje zaduženja
- Koordinacija izvršenja zadataka
- Kontrola rezultata rada i izvršavanja projekta
- Ispravljanje nepravilnosti u toku izvršenja projekta
- Planiranje budžeta projekta
PR (Manager)
Menadžer za odnose s javnošću (PR Manager, Public Relations Manager) ima odgovornosti:
- Ostvarivanje saradnje sa svim sredstvima javnog informisanja
- Istraživanje stavova i potreba određene ciljne grupe
- Slanje rezultata istraživanja sredstvima javnog informisanja
- Organizovanje javnih nastupa
- Planiranje i naručivanje reklamnih spotova
- Organizacija komunikacije sa okruženjem
- Copywriter
- Pisac reklamnih tekstova i slogana
- Kreiranje bilborda, brošura, kataloga, tekstova za reklamni džingl, reklama u magazinima i novinama, prodajnih pisama i druge direktne pošte, skripte za televizijske ili radio reklame, društvene mreže i druge marketinške komunikacije
Oni su najčešće poznati kao pisci sadržaja veb-stranica ako se njihov rad pojavljuje uglavnom na internetu. Pisac sadržaja pomaže u pravljenju onlajn-reklama, veb-stranica, biltena e-pošte, blogova i postova društvenih medija
Merchandiser
Izlagač robe – zadužen za slaganje robe i kontrolu izloženosti robe u prodajnom objektu, što treba da doprinese većoj prodaji.