Šteta zbog zaglavljenog broda skoro 30 milijardi dolara i ne prestaje da raste – Bankar.rs
ANALIZESVE VESTI

Šteta zbog zaglavljenog broda skoro 30 milijardi dolara i ne prestaje da raste

Službe Sueckog kanala uz pomoć pumpi, bagera i tegljača rade neprekidno već tri dana kako bi oslobodile ogromni teretni brod koji se nasukao na levu obalu uskog plovnog puta između Evrope i Azije. Brodska nezgoda poremetila je globalne trgovinske tokove, a šteta se procenjuje na oko 9,6 milijardi dolara dnevno.

Uporedo sa njima rade i dve specijalizovane kompanije za spasavanje havarisanih brodova. Prilika kojoj se nestrpljivo nadaju spasioci dolazi u nedelju u vidu plime, u noći punog meseca kada se očekuje maksimalan porast nivoa mora, za oko jedan metar. Neizvesno je, međutim, da li će to biti dovoljno da se pomeri nasukani brod.

Prema informacijama koje je Biznis.rs dobio iz kompanije Samer & Co. Shipping, brodske kompanije ne primaju rezervacije za isporuke u Aziju iz luka u Jadranskom moru. U Baru i Rijeci brodovi su na čekanju. Slična situacija je i u ostalim evropskim lukama, a blokada Sueckog kanala preti da ugrozi isporuke nafte u Evropu sa Bliskog istoka.

Prema podacima od četvrtka, 185 brodova usidrilo se sa obe strane Sueckog kanala čekajući deblokadu. Među njima je 17 tankera sa naftom i još 15 sa naftnim derivatima. Budući da Srbija naftu uvozi iz Rusije i Kazahstana, našoj zemlji ne preti poremećaj u snabdevanju zbog ove brodske havarije.

Vrste i broj brodova koje čekaju prolaz kroz Suecki kanal010203040Brodovi za rasute tereteKontejnerski brodoviBrodovi za generalni teretTankeri sa sirovom naftomTankeri za hemikalijeTankeri za naftne derivateLPG tankeriBrodovi za prevoz stokeLNG tankeri4035321717151084

TIP BRODA BROJ BRODOVA
Brodovi za rasute terete 40
Kontejnerski brodovi 35
Brodovi za generalni teret 32
Tankeri sa sirovom naftom 17
Tankeri za hemikalije 17
Tankeri za naftne derivate 15
LPG tankeri 10
Brodovi za prevoz stoke 8
LNG tankeri 4

Stručnjaci na terenu procenjuju da je potrebno da se iskopa 700.000 kubika peska da bi se oslobodio pramac nasukanog broda, prenosi Q107. Mašine koje su angažovane na kopanju i ispiranju peska imaju kapacitet od oko 2.000 kubnih metara na sat. To je 48.000 kubika dnevno, odnosno 14,5 dana za ceo iskop, ukoliko se radi bez prestanka.

Još više vremena bilo bi potrebno da se rastovari brod sa 224.000 tona robe u kontejnerima, od kojih svaki u proseku teži oko 25 tona. Za istovar je potrebna mehanizacija, odnosno dizalice, a za njihovu montažu takođe je potrebno vreme koje se meri nedeljama.

Predstavnik kompanije koja pokušava da pokrene nasukani brod izjavio je u četvrtak da je to nemoguće uraditi dok se teretnjak ne rastovari. “Brod sa težinom koju sada ima nemoguće je izvući. Možete to da zaboravite“, izjavio je čelnik kompanije Boskalis. Naziv nasukanog broda je “Ever Given“, a natpis Evergreen odnosi se na tajvansku kompaniju, koja je vlasnik plovila. Vlasnik kompanije je Japanac, a brod plovi pod zastavom Paname.

Brod je putovao iz Kine za Roterdam kada se pre tri dana nasukao na levu obalu Sueckog kanala usled olujnog nevremena i slabe vidljivosti. Suecki kanal otvoren je 1869. godine, a dugačak je 193,3 kilometra. Kanal je širok od 61 do 91 metar. Oko 12 odsto svetskog obima trgovine prolazi kroz Suecki kanal, koji je glavni plovni put između Evrope i Azije, kao i 30 odsto ukupne kontejnerske robe.

Tags
Back to top button