Zbog kovid krize menadžeri su morali da postanu fleksibilniji i da prvo obezbede zdravstvenu sigurnost.
Nadalje će morati da delatnost kompanija koje vode baziraju na izmenjenim prirotetima potrošača, kaže izvršna direktorka Srpske asocijacije menadžera (SAM) Jelena Bulatović.
Ona je, u razgovoru za Tanjug, ocenila da svaka kriza donosi promenu, a da je ova specifična pošto je zdravlje na prvom mestu.
“Menadžeri moraju da imaju kvalitet da se izbore u kriznim situcijama, ali je kovid kriza specifična jer su pomešane zdravstvena i ekonomska kriza. Menadžeri su morali da se fokusiraju prvo da obezbede za svoje zaposlene sigurnost, pre svega zdravstvenu, a zatim poslovne procese i spašavanje kompanije. To je bila jedna od najznačajnijih promena kod menadžera”, rekla je ona.
Kaže da su se kompanije i menadžeri prilagodili tokom krize, a da su je spremnije dočekali oni koji imaju uređene procese i korporativno upravljanje.
“Te kompanije su mnogo spremnije dočekale mart, i lakše su se prilagodile krizi koju je kovid doneo. One kompanije koje nisu bile spremne doživele su malo težu sudbinu, imale su poteškoće u prilagođavanju”, rekla je ona.
Na efikasnost i uspešnost uticao je i sektor u kome su kompanije poslovale, a menadžeri radili.
“Ne može se porediti ponašanje menadžera i kompanija u sektorima koji su uslovno rečeno otporni na krizu, kao što su hrana, lekovi, IT industrija, sa sektorima putovanja, avio prevoza… Moraju se napraviti dve paralelne revizije svega što se dešavalo, jer je uticaj sektora imao veliki uticaj na poslovanje”.
Kovid kriza i promene u načinu života naterali su menadžere da budu fleksibilni i da prave više scenarija, dodala je ona i istakla da su i potrošači počeli više da se okreću kompanijama koje vode računa o principima zelene ekonomije.
“Ono što brine menadžere iz HORECA sektora, a to su hoteli, restorani, kafići, jeste nemogućnost tolikog prilagođavanja novima okolnostima. Takođe i u avio prevozu koji će se dosta menjati”, istakla je ona.
Menadžeri primećuju i da potrošači sada više razmišljaju o pravim vrednostima.
“Na jedan novi način potrošači procenjuju koliko su im neki proizvod ili usluga sada zaista potrebni. To je glavna odlika koja će se preliti u 2021. godinu. Stavljanje u centar samog potrošača i njegovih potreba, odnosno kako ćemo da ispunimo te potrebe na novi način”, rekla je ona.
Rad od kuće ove godine pokazao je brojne prednosti i biće tekovina i za sledeću godinu, smatra ona, piše Tanjug.
“Tu je i menadžerska struka bila na ispitu. Kako da organizujete, kontrolišete, nagrađujete zaposlene, kako možete da uporedite učinak ljudi od kuće sa onima koji su morali da budu u fabrici i kancelarijama. To su novi izazovi za menadžeri kojma će morati da se bave u 2021. godini”, rekla je ona.
Kovid kriza donela je i izostanak službenih putovanja, pa su tu ostvarene velike uštede koje su kompanije prelivale kroz donacije u društveno odgovorne radove i pomoć.
“Neke stvari, kao strateška razmišljanja ili sesije brejnstorminga u timovima ne mogu onlajn. Ali je sigurno da će biti pad broja službenih putovanja, što će se odraziti i na HORECA industriju”, rekla je ona.
Kovid kriza pojačala je dimenziju društvene odgovornosti i solidarnosti kod menadžera, kaže ona i dodaje da menadžer mora da ima tu komponentu u svom razmišljanju i radu da bi mogao da bude dobar.
“Ove godine solidarnost je bila na ispitu. Mislim, pogotovo u prvim mesecima pandemije, da su i kompanije, menadžeri i zaposleni pokazali da su vrlo solidarni”, rekla je ona.
Društvena odgovornost kompanija ove godine, pored brige o zaposlenima i lokalnoj zajednici, proširena je i na brigu o dobavljačima i kupcima, a na važnosti je dobilo i pitanje koliko naša proizvodnja u kompaniji utiče na zagađenje, kao i da li se uspešno čuva okolina.
“To je bitna promena, a biće i pojačana zbog ponašanja potrošača, jer njima je sada, takođe, jako bitno kakva je kompanija, iz kog sektora dolazi, da li postoji neka loša priča o njoj u vezi sa društveno neodgovornim ponašanjem… Mislim da će bolje proći kompanije koje su se svesno opredelile za društvenu odgovornost, a da će i ove druge morati da to stave u svoj portfolio”, rekla je ona.
Promenu ponašanja potrošača ona vidi i kroz izmenjen prioritet želja u novogodišnjim čestitkama.
“Ranije smo čestitali Novu godinu sa želeći puno sreće, uspeha, ljubavi, a sada zdravlje stavljamo na prvo mesto”.
I u godini kovid krize SAM je dodelio tradiconalne nagrade najboljima, a izvršna direktorka te asocijacije objašnjava da je i kriza ukazala da postoje kompanije i menadžeri koji su se istakli.
Dodaje da je komponenta društvene odgovornosti bila jako bitna ove godine prilikom izbora najboljih.
“Gledalo se kako su se ponašali prema zaposlenima, a manje koliko je profit ostvaren”.
Društvena odgovornost i aktivnosti tokom kovida, koje su mere bile preduzete, bili su prvi kriterijum za dodelu SAM nagrada. Svaka kriza iznedri i neke nove lidere, i nama je bilo drago da ih istaknemo i ove godine”, zaključila je ona.