Na početku ove nedelje deonica Tesle prešla je nivo od 1790 dolara, što znači da je tržišna kapitalizacija kompanije koju vodi Elon Mask dosegla neverojatnih 320 milijardi dolara.
Takav rast cene zatekao je i samog Maska koji ga je komentarisao jednom rečju: „Wow“.
Problem sa tako visokom valuacijom Tesle je u tome što je kompanija pre nešto manje od godinu dana bila blizu bankrota, ali je nakon toga uspela da poveća proizvodnju, prodaju i da stigne do profita, iako niti blizu tolikoga da bi pravdao ekstremni rast cene. Ipak, Tesla je postao 50 odsto vrednija kompanija nego što je to najveći svetski proizvođač automobila Tojota.
Ilustracije radi od početka godine Tesla je dobio na svojoj tržišnoj vrednosti 27,5 Renaulta (ne pojedinačnih automobila nego cele kompanije Renault). Dobio je 5,6 puta vrednosti ogromnog General Motorsa.
Problem je u tome da značajni deo ludog rasta cene deonica Tesle generišu mali investitori. Trenutno deonicu Tesle drži oko 480 hiljada malih investitora koji su je kupili preko trgovinske platforme Roobinhood.
Ne sluti na dobro. Veliki broj značajnih tržišnih igrača anticipira da je cena deonice Tesle neodrživa. Tzv. short pozicije prema deonici Tesle dostigle su rekordnih 21,47 milijardu dolara početkom nedelje, što znači da se veliki broj investitora kladi na kolaps cene deonice Tesle.
Nakon rasta cene deonice Tesle, Elon Mask se prema bogatstvu pozicionirao točno između Lerija Pejdža i Sergeja Brina, osnivača Googlea, kompanije koja ima neuporedivo više prihode nego Tesla. A dve je pozicije iznad legendarnog Worena Bafeta.
Tesla je strelovito narastao do 14. pozicije američkih kompanija sa najvećom kapitalizacijom. Pretekao je čak ogromni Home Depot i Intel, kompanije koje se po profitima i prihodima uopšte ne mogu porediti s Teslom.
Koliko dugo može trajati sreća kupaca Teslinih deonica? Ako ste u Teslu 2016. godine uložili 35 000 dolara, danas vam one vrede 250.000 dolara. Zvuči predivno. No, ako ste kupovali Teslu po sadašnjim valuacijama, velika je enigma koliki je tačno potencijal pada cene deonice koja je u nesrazmeru s fundamentalnim pokazateljima vrednosti. Npr. cena deonice Tesle iznosi 6330 puta više od njegove prošlogodišnje zarade, 166 puta predviđene zarade sledeće godine, a 20 puta je viša od knjigovodstvene vrednosti te barem sedam puta viša od vrednosti prodaje. Cena Tojote je, za razliku, na 61 odsto vrednosti prodaje i 91 odsto knjigovodstvene vrednosti.
Izvor: Novac.hr