Banke objavile kraj moratorijuma – Produženje moguće, ali klijenti moraju da traže
Banke u Srbiji su na svojim sajtovima objavile obaveštenje klijentima o prestanku moratorijuma na plaćanje obaveza zaključno sa 30. junom, odnosno od 1. jula.
Za dužnike to znači da je period zastoja u otplati završen, te da se vraćaju redovnom izmirivanju svojih kreditnih obaveza.
Međutim, iz susednih zemalja, Hrvatske i Crne Gore, dolaze vesti o tome da banke produžavaju zastoj u otplati, sa tri na šest meseci, kod klijenata za koje procene da će zapasti u docnju.
To je podstaklo nade dužnika u Srbiji da će slično biti i kod nas. Ipak…
“Ne očekujem da će NBS preporučiti produžetak moratorijuma bankama, naravno ukoliko ne dođe do pogoršanja situacije sa koronavirusom”, kazao je za B92.net Hasan Hanić, profesor Beogradske bankarske akademije.
Prema njegovim rečima, u Hrvatskoj su banke prinuđene na taj korak jer je ta zemlja zbog kraha turizma mnogo jače pogođena krizom koju je izazvao koronavirus, pa imaju mnogo više dužnika koji ne mogu da servisiraju svoje obaveze.
“Za sada nema razloga da se uvode dodatne mere, NBS prati uticaj krize na ekonomska kretanja u zemlji”, kaže Hanić. On ističe da će banke u pojedinačnim slučajevima procenjivati da li će se klijentu produžiti zastoj u zavisnosti od toga koliko je pogođen krizom.
Iz Narodne banke Srbije podsećaju da moratorijum uveden propisom NBS podrazumeva zastoj u otplati obaveza u trajanju od 90 dana, što po pravilu obuhvata tri mesečne rate dužnika, ali i da banke imaju mogućnost da ponude klijentu i duže trajanje zastoja.
“Banke su u skladu sa Odlukom o privremenim merama za očuvanje stabilnosti finansijskog sistema imale na raspolaganju regulatornu mogućnost da, pored moratorijuma kao obavezne olakšice, ponude klijentu i druge olakšice u vezi sa otplatom obaveza, poput dužeg trajanja zastoja”, kažu iz NBS.
“S obzirom da je ekonomska situacija u zemlji na putu oporavka, mi ne očekujemo da će biti generalnog produženja moratorijuma, ali to ne znači da će privreda i građani ostati bez podrške banaka”, rekli su nam u Udruženju banaka Srbije
Kako kažu, bankama je u interesu da klijenti očuvaju svoje poslovanje i da se poveća naplativost njihovih potraživanja kao preduslov da i banke ispune svoje obaveze prema deponentima – građanima i preduzećima. U tom smislu banke razmatraju različite scenarije razvoja situacije za svoje klijente i u zavisnosti od svojih poslovnih politika za određeni broj najugroženijih klijenata pripremaju set mera dodatnih olakšica.
“Za određeni broj klijenata biće moguće produženje moratorijuma, produženje rokova otplate i druge olakšice koje će biti prilagođene konkretnom klijentu”, kažu iz UBS.
Dakle, sve će zavisiti od dogovora banke i klijenta i UBS preporučuje građanima i preduzećima da se obrate svojoj banci i informišu se o opcijama koje su im na raspolaganju.
Podsećaju da je uvođenje obaveznog moratorijuma na plaćanje obaveza po kreditima jedna od najznačajnijih mera koja je primenjena nakon izbijanja krize, koja je velikom broju građana pomogla da lakše prebrodi kriznu situaciju. Ova mera je bila široko prihvaćena od strane privrede i građana, a banke su za ove potrebe obezbedile oko dve milijarde evra.