U ovom trenutku Republika Srbija je vlasnik 51 odsto, a Etihad ervejz iz Ujedinjenih Arapskih Emirata sa 49 odsto.
Er Srbija kao i verovatno sve avio-kompanije na svetu je pretrpela žestok finansijski udarac time što je flota prizemljena od 19. marta kada je u Srbiji obustavljen komercijalni saobraćaj (osim interventnih letova za povratak državljana Srbije iz inostranstva i dopremu medicinskih sredstava), a prema poslednjim vestima redovnom komercijalnom letenju vratiće se 15. juna, piše Danas.
Procene Ministarstva saobraćaja su da će ceo aerotransportni sektor u Srbiji računajući i aerodrome pretrpeti štetu od 190 miliona evra ove godine, dok je ministarka Mihajlović u javnosti davala izjave da bi šteta za Er Srbiju mogla biti veća od 60 miliona evra.
Dakle, nema sumnje da je Er Srbiji potrebna pomoć, ali izgleda da jedan od dva suvlasnika nema nameru da joj tu pomoć i pruži.
Planovi da država poveća udeo u kompaniji mogu se tumačiti kao nameru da država dokapitalizuje Er Srbiju bilo kroz novčano ulaganje bilo kroz kupovinu aviona koja se pominjala u javnosti, dok Etihad ne bi uložio ništa te bi se tako promenio vlasnički odnos.
Inače, ne čudi pasivno ponašanje Etihada u ovom partnerstvu, jer se još od 2018. godine pominje čak i njegovo povlačenje iz Er Srbije.
Naime, strategija kupovine manjinskih udela u avio-kompanijama po svetu se pokazala pogrešnom, te je Etihad iz svih partnerstava sem Er Srbije već izašao, uglavnom iza sebe ostavivši avio-kompanije u bankrotu, navodi list.
Od 2016. godine zabeležili su gubitke od 5,62 milijarde dolara. U prošloj godini gubitak je iznosio 870 miliona dolara, što je čak i napredak u odnosu na prethodne godine. Pandemija kovida 19 naterala je jednog o tri ogromna zalivska avio-operatera da 80 odsto flote drži prizemljenom.
Procena IATA-e (Međunarodnog udruženja za aviotransport) je da će bliskoistočne avio-kompanije u ovoj godini pretrpeti čak 19 milijardi dolara izgubljenih prihoda u odnosu na 2019.
U takvim uslovima ni ne čudi što ih pomaganje Er Srbije mnogo ne zanima. Ekonomisti nemaju dileme da se neki kapital mora uložiti u nacionalnog avio-prevoznika, ali i da treba izanalizirati kakve koristi kompanija ima od sinergije sa arapskim suvlasnikom.
Milan Kovaečvić, konsultant za investicije, kaže da bi pre svega trebalo dobro pogledati bilanse Er Srbije posebno što je i pre pandemije imala probleme u poslovanju.
„Sada će Er Srbiji sigurno biti potreban novac i on može doći u obliku dokapitalizacije ili zajma koji bi se mogao konvertovati u kapital, ali ne verujem da će nešto stići od Etihada. Oni odavno gledaju da izvuku neku korist iz Er Srbije, a ne verujem ni da su zadovoljni samim poslovanjem kompanije“, napominje Kovačević dodajući i da je pitanje da li bi se uopšte Er Srbija mogla izvući bez dokapitalizacije ili jeftinih zajmova.
On podseća i da je Er Srbija imala i velike troškove za letove tokom pandemije za dopremanje medicinskog materijala i putnika.