Posle prekida od nekoliko nedelja, izazvanog epidemijom koronavirusa, proizvođači automobila u Evropi postepeno pokreću proizvodnju. Prema predviđanjima analitičara – posledice krize za automobilski sektor bi mogle biti fatalnije od onih iz 2009. godine i Svetske ekonomske krize.
Ovog puta sve je stalo, a pogođeni su i lanci snabdevanja, proizvođači delova, ali i sami radnici. Veliki su gubici, piše RTS.
Predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Miloš Petrović kaže da je prodaja automobila u Italiji pala za 82 odsto, u Francuskoj 69, a u Španiji oko 70 odsto. Najbolje je prošla Nemačka sa padom od oko 38 odsto, zahvaljujući oklevanju sa uvođenjem mera.
“To se neće brzo oporaviti. Ima lagera, ima vozila, proizvodnja je najviše robotizovana tako da nema mnogo ljudi, ali najveći problem su komponente jer najveći broj dolazi iz Kine”, objašnjava Petrović.
Kaže da u auto-industriji radi najviše ljudi na svetu, iako nije visoko profitabilna kao farmaceutska ili IT industrija.
Miloš Petrović kaže da su i dalje velike zalihe, ali da je nepoznanica kako će se odvijati prodaja vozila.
“S jedne strane imate ljude koji su koristili javne prevoze i koji će se preorijentisati, pa mi tražimo šansu u ovom delu gde će se prevoziti vozilima. Računamo da će se prodaja vozila možda brže vratiti, samim tim proizvodnja mora da prati”, ističe Petrović.
Navodi da je sada vrlo teško logistički obezbediti da svi delovi stignu iz Kine.
“Taj euro jedan sertifikat vam garantuje da je vozilo iz Evropske unije preko 50 odsto, da ne bi bilo carine, da ne bi skakala cena. Svi će se sada preorijentisati da proizvode sami nešto, ali će to uticati na cenu”, kaže Petrović.
Ističe da su cene vozila takve da je finansiranje najvažnije, kao i upotreba.
“Ako imate firmu i koristite automobil, prirodno je da ćete taj novac od zarade trošiti na korišćenje vozila”, kaže Petrović.
Ističe da će se proizvodnja polako vraćati, ali da prodaja više nikada neće biti na istom nivou.
“Mi smo potrošačko društvo. Ljudi su poludeli, na šest meseci su se menjala vozila. Pre godinu dana je krenuo trend da sve manje ljudi ima svoj automobil. Proradiće šer servis – automobil kojim sam ja došao sada će da odveze nekog drugog, pa onda da dođe po mene. Ne trebaju nam tri automobila na tri čoveka, dovoljan je jedan”, objašnjava Petrović.
Miloš Petrović kaže da će se nakon što fabrike prorade prvo proizvoditi ono što je naručeno.
“Imamo u automobilskoj industriji prilično veliki broj otkaza. Ljudi koji su planirali svoj posao, poručili su vozne parkove za ovu godinu. Veliki broj ljudi je u strahu odustao od toga, odložio plaćanje i tražio da se sačeka sa proizvodnjom”, kaže Petrović.
Ipak, navodi podatak da se u Srbiji sada prodaje veći broj vozila nego kada je bilo bombardovanje.
Kaže da je budućnost prodaje polovnih vozila nepoznanica jer je dokazano da su ogromni zagađivači životne sredine.
“Ljudi će voditi računa i o tome delu, da kupe ekološki čist automobil. Država daje subvencije, finansiranje mora da bude znatno povoljnije. Verujemo da će skočiti prodaja polovnih automobila i polako će se vraćati prodaja novih”, kaže Petrović.
Naglašava da niko ne odustaje od motocikala.
“To izgleda kao najbezbednije prevozno sredstvo – napolju ste i samo vi vozite. Imamo podatak da nijedan kupac motocikla nije odustao bez obzira na to što se ovo desilo”, ističe Miloš Petrović.