Opština Priboj osvojila je prvo mesto na takmičenju “Šampioni bezgotovinskog plaćanja” i zajedno sa svojim građanima, koji su karticama plaćali takse, naknade i poreze na šalterima opštinske uprave, dobila dečije igralište u vrednosti od 20.000 evra, saopšteno je na svečanom proglašenju pobednika, u zgradi Narodne skupštine.
U takmičenju organizovanom pod sloganom „Plati karticom i pobedi“ učestvovalo je 60 lokalnih samouprava i tokom šest meseci njihovi građani bezgotovinski su platili 13.500 taksi, naknada i poreza u iznosu većem od 20 miliona dinara. Time su sebi uštedeli i do 500 dana odlazaka na šaltere banaka i pošta kako bi doneli uplatnice kao dokaz o uplati nameta.
Takmičenje “Šampioni bezgotovinskog plaćanja” organizovala je Kancelarija za IT i eUpravu u saradnji s NALED-om i uz podršku kompanija Mastercard i Visa. Drugo i treće mesto osvojili su Crna Trava i Irig, a iza njih su se našli Sombor, Vranje, Pančevo, Šabac, Novi Sad, Žabalj i Leskovac. Pet prvoplasiranih zaslužili su izradu internet prezentacije „U službi građana“, u skladu sa standardima veb sajta Vlade Srbije.
“Veoma je značajno što su tokom takmičenja i ostale lokalne samouprave uočile značaj usluge plaćanja putem POS terminala na šalterima, pa je već u više od 100 gradova i opština instalirano oko 400 POS terminala. Naša očekivanja su da do kraja aprila ove godine svi gradovi i opštine imaju instalirane POS terminale na šalterima”, izjavio je direktor Kancelarije za IT i eUpravu Mihajlo Jovanović, koji je, u prisustvu ministra državne uprave i lokalne samouprave Branka Ružića, pobednicima uručio nagrade.
Prema njegovim rečima, osnivanjem Kancelarije za IT i eUpravu, u mandatu Vlade premijerke Ane Brnabić, prvi put je omogućeno elektronsko plaćanje administrativnih taksi, naknada i poreza na Portalu eUprave (euprava.gov.rs), Portalu lokalnih poreskih administracija (lpa.gov.rs) i Portalu Ministarstva pravde (rnk.sipres.sud.rs) i obezbeđena je infrastruktura u vidu POS terminala za sve šaltere opštinskih i gradskih uprava, Upravu saobraćane policije i šaltere katastra širom Srbije.
Goran Kovačević, potpredsednik Upravnog odbora NALED-a i direktor kompanije Gomex ističe da je cilj Nacionalnog programa za suzbijanje sive ekonomije, da do kraja 2019. POS terminali budu postavljeni u najmanje 40% lokalnih samouprava, ispunjen, ali i da predstoji još posla.
“Iako je u Srbiji na kraju prošle godine bilo više od 90.000 POS terminala, to je i dalje 2,5 puta manje nego u EU. Sada je potrebno je da isto toliko šaltera bude pokriveno i u državnim institucijama. Drugi važan korak je izmena propisa. Kada konačno ukinemo obavezu dostavljanja dokaza o uplati, poznatijeg kao papirna uplatnica, i građanima će biti olakšano da svoja plaćanja prema državi češće obavljaju elektronski”, rekao je Kovačević.
“Mi u Mastercard-u nastojimo da ukažemo na prednosti kartičnih plaćanja i pružimo alternativne metode plaćanja našim korisnicima. Ponosni smo što je dugogodišnja saradnja između Mastercard-a i NALED-a u prethodnoj godini nastavljena lansiranjem i realizacijom projekta za terminalizaciju opština u celoj Srbiji, dok nastavljamo da budemo pouzdan partner za modernizaciju lokalnog tržišta i zajednica”, rekla je direktorka za tržišta Srbije, Crne Gore i BiH kompanije Mastercard, Jelena Ristić.
“Visa je ponosna što podržava kampanju „Šampioni bezgotovinskog plaćanja“, u cilju podizanja svesti o razvoju bezgotovinskog društva u Srbiji. Smatramo da je važno informisati potrošače i privredu o prednostima digitalnog plaćanja, budući da doprinosi opštoj dobrobiti i ekonomskom rastu. Na razvoj bezgotovinske ekonomije u zemlji značajno utiču naši zajednički napori, ali i podrška koju dobijamo od Vlade. Visa je posvećena ovom cilju i teži da potrošačima i privredi olakša proces plaćanja kroz partnerstva sa bankama i upotrebom novih tehnologija”, rekla je Ana Marković, menadžerka za razvoj poslovanja kompanije Visa.
Bezgotovinske transakcije za građane i privredu znače niže troškove plaćanja, veću efikasnost i bezbednost, a za državu transparentnije finansijske tokove, efikasnije ubiranje poreza i brži ekonomski razvoj. Procene su da se, zbog gotovinskog plaćanja bez ikakve evidencije i fiskalnih računa, godišnje gubi oko 15% budžeta, ili 120 milijardi dinara. Kada bi svi plaćali onlajn ili karticom, sav taj novac bi umesto u sive tokove bio uložen u kvalitetniju infrastrukturu, obrazovanje, zdravstvo, socijalna davanja, penzije.
“Za uspeh svih promena koje uvodimo, da bi uprava bila po meri svih građana i privrede, ključna je volja i spremnost da se stvari menjaju. Danas nagrađujemo lokalne samouprave koje jesu pokazale najveću spremnost da uvedu uslugu bezgotovinskog plaćanja u uslužnim centrima. Ovo je samo jedna od mogućnosti koju za građane i privredu uvodimo reformom javne uprave. Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave nastavlja podršku gradovima i opštinama u uvođenju Jedinstvenog upravnog mesta, kako bi građani dolaskom na jedno mesto mogli da završe sve poslove koje imaju sa upravom. Ove godine prvi put u okviru Fonda za lokal, pokrećemo i nagradu za gradove i opštine koji su se istakli kao najbolji primeri dobre uprave”, izjavio je ministar Ružić.