Tržišna kapitalizacija 100 najvećih svetskih javnih kompanija porasla je za više od 1.040 milijardi dolara, odnosno za 5 odsto, za 12 meseci, pokazuje PwC skala Global Top 100. Rast je slabiji u odnosu na povećanje od 15 odsto koje je zabeleženo 2018. godine, što odražava teže tržišne uslove.
Rastu tržišne kapitalizacije prošle godine najpre su doprinosile američke kompanije, zahvaljujući snažnom ekonomskom okruženju. Šire područje Kine, sa četiri odsto i Evropa sa pet odsto su zabeležili smanjenje tržišne kapitalizacije, preokrenuvši prošlogodišnji dobitak.
Tehnološki sektor i dalje dominira, iako su sektori zdravstva, potrošačkih usluga i telekomunikacija ostvarili najsnažniji rezultat u protekloj godini. U prvih deset kompanija na skali i dalje dominiraju tehnološke kompanije i kompanije za e-trgovinu – Microsoft, Apple, Amazon, Alphabet, a slede ih Facebook na šestoj poziciji te Alibaba i Tencent kao sedmi i osmi.
Microsoft je bio najjači u postizanju apsolutnog povećanja tržišne kapitalizacije, stekavši 202 milijarde dolara ili 29 odsto vrednosti u odnosu na 2018. godinu, što ga je svrstalo na prvo mesto. Nakon njega slede Apple, Amazon i Alphabet. Ova je odvojena grupa 40 odsto ispred kompanije Berkshire Hathaway koja je na petom mestu, sa tržišnom kapitalizacijom od 494 milijarde dolara.
„Iako tehnološki sektor nije imao tako snažne rezultate kao prethodnih godina, on i dalje dominira na ljestvici Global Top 100, a četiri najbolja američka velikana na nivou su svojstvenom samo njima. Dugoročno gledano, očekujemo smanjenje neravnoteže kako tehnološke kompanije iz šireg područja Kine budu napadale njihovu trenutnu poziciju. Nadmoćnost kompanija iz šireg područja Kine među ‘jednorozima’ može biti dokaz ovoj tvrdnji“, rekao je partner i voditelj Centra za inicijalne javne ponude u PwC-u UK Ross Hunter.
Već petu godinu zaredom kompanije iz SAD-a čine više od polovine, odnosno 54 kompanije na popisu Global Top 100 ima rast od devet odsto te su tako nadmašile ukupan rast. Američke kompanije predstavljaju 63 odsto ukupne tržišne kapitalizacije, što čini porast u odnosu na 61 odsto od prošle godine.
“Iako je SAD i dalje vodeća sila na ljestvici Global Top 100, očekujemo da ćemo videti sve veći doprinos kompanija iz Kine, Indije i ostalih tržišta u razvoju. Novi ovogodišnji pristupnici iz Indije i Saudijske Arabije te snažan rast vrijednosti kompanija iz ostatka sveta dokaz su ovom stajalištu“, komentarisao je Hunter.
Šire područje Kine čini drugu najveću komponentu Global Top 100 skale po tržišnoj kapitalizaciji, uprkos padu od četiri odsto u poslednjih 12 meseci nakon trgovinskih nesigurnosti i njihovih uticaja na raspoloženje na lokalnim tržištima. To je u suprotnosti sa porastom od 57 odsto u 2018. godini, kada su tri nove kompanije ušle u Global Top 100, a dve su ušle među prvih deset.
Geopolitički izazovi, uključujući nesigurnost u vezi s Brexitom, vjerovatno su prošle godine uticali na kompanije sa sedištima u Evropi. Tri evropske kompanije napustile su Global Top 100, a sveukupno gledajući, evropske kompanije na skali su izgubile pet odsto tržišne kapitalizacije. Nedavni trendovi kompanija iz ostatka sveta su pozitivniji, sa tržišnom kapitalizacijom od 22 odsto.
Sveukupno, zemlja sa najboljom ocenom na skali u relativnom smislu jeste Indija. Uprkos samo dvijema kompanijama među Global Top 100, snažni rezultati na domaćem tržištu deonica i znatna zarada povećali su njihovu tržišnu kapitalizaciju za 63 milijarde dolara ili 37 odsto.
U području privatnih kompanija vrednost 100 najboljih ‘jednoroga’ na dan 31. mart 2019. porasla je za šest odsto, na 815 milijardi dolara, što je na nivou deoničkih društava. Gotovo polovina, odnosno 48 odsto od prvih 100 ‘jednoroga’ bila je iz SAD-a, što je takođe u skladu sa onim što vidimo na skali Global Top 100.
Kompanije na širem području Kine doprinose sa otprilike 30 odsto ‘jednoroga’ kad je reč o broju i vrednosti, što je mnogo veći udeo nego na skali Global Top 100. Kao važan izvor budućih inicijalnih javnih ponuda ili akvizicija od drugih kompanija, to sugeriše da u skorijem vremenu sa šireg područja Kine možemo očekivati više ulazaka na skalu Global Top 100 kompanija.
Izvor: Privredni.hr