Donosimo savete osnivača startupa koji je prikupio čak 77 miliona dolara investicija
„Prikupljanje finansijskih sredstava nije lako”, riječi su Suhail Doshija, osnivača startupa Mixpanel, koji je unazad 10 godina prikupio čak 77 miliona dolara investicija.
Sve je počelo 2009. godine, kada se pridružio startup inkubatoru Y Combinator, putem kojeg je primio donaciju od 15.000 dolara.
Iste te godine, nastavio je s prikupljanjem sredstava, kaže Doshi, ali naišao je na puno odbijanja. Njih čak 11. Dvojica ulagača predložili su da imenuje izvršnog direktora, a jedan mu je direktno rekao: nećeš uspeti. To i nije bilo iznenađenje, nastavlja, s obzirom na to da su se našli usred recesije.
No, neke se stvari u tom području ipak nisu promenile: još njime pretežito dominiraju muškarci, i prema tome, prisutna je pristranost. I, budimo realni, kaže Doshi, prikupljanje novaca i dalje je dosta naporno.
Doshi je zato dao nekoliko saveta koje je naučio na tom teškom putu:
Uveravanje ljudi da investiraju u vašu firmu nije racionalno ili logično kao što mislite
Postoje dva glavna pokretača uspešnog prikupljanja novca: vaš tim i vaša ideja. Niko ne želi pomoći firmi koja je dosadna ili ima loše osnivače (firme s izuzetnim stopama rasta su izuzetak).
Kad držite pitch, vaša prezentacije ne bi trebala biti osnovna komponenta vaše priče – to biste trebali biti vi. Prezentacije je samo pomoćni alat. “Napravio sam ovu grešku i nisam uspeo prikupiti novac”, poručuje. Važno je pokazati ljudima koliko znate, koliko ste privrženi i koliko ste uzbuđeni oko svoje priče. Sama prezentacija to nikada neće uspeti.
I vredi naglasiti, priča Doshi, ne izrađujte eksponencijalne grafove nakon samo šest meseci rada. Nemojte upotrebljavati hiperbole i ne činite iznenađujuće procene rasta za sledećih pet godina. Pitchate pametnim ljudima koji mogu odmah namirisati ako ste nerealni.
Samo jedan osnivač trebao bi se usredsrediti na prikupljanje sredstava dok bi ostali trebali biti usmereni na postizanje cilja
Stavite svoj ego po strani ako mislite da je ovaj zadatak glamurozan. Nije. Prikupljanje sredstava je teško. Zabavnije je raditi na napretku firme nego da vas svaki dan netko odbije.
Prikupite onoliko koliko vam treba, ne više
Nemojte prikupljati veliku količinu finansijskih sredstava ako ne vredite još toliko. Ako prikupite 50 miliona dolara, to znači da se vaša firma mora prodati za 50 miliona dolara kako bi vi zaradili jedan cent. Ako prikupite previše novca, to bi vam moglo dugoročno naštetiti. Samo zato što jedan investitor misli da vrijedite 100 miliona dolara, ne znači da to misle i ostali.
Prikupljanje investicija nije jednako uspehu. Prikupite novac od pametnih ljudi sa strategijom
Verojatno to već znate, naglašava osnivač startupa Mixpanel, no vredi ponoviti, verovatno ćete osećati uspešno ako prikupite veliku svota novca. Možda ćete čak misliti i da ste bogati, a ustvari ste siromašni. Nemojte prirediti zabavu povodom nove investicije, radije ju imajte kada vaš novčani tok postane pozitivan.
Jednog dana, neko mlađi, neko s lošijim proizvodom od vašeg, netko „slavan”, prikupit će više novca nego što ste vi to uspeli. Ignorišite to, kaže Doshi.
U početku, igrajte pametno: uzimajte novac od ljudi koji daju dodatnu vrednost vašoj kompaniji, kao što su bivši osnivači startupova ili izvršni direktori. Pronađite ljude koji se mogu saosećati s vama. To može biti ključno u tome hoćete li uspeti ili propasti.
Naposletku, ako naiđete na odbijanja, pokušajte se setiti da trebate naići na samo jedan “da” kako biste preživeli i nastavili dalje.
Nitko ne poznaje vaše tržište kao i vi, stoga se nemojte obeshrabriti.
„Verujem u vas”, poručio je Suhail Doshi.