“Montenegro erlajns” od danas više ne leti – Ko će da odgovara zbog uništene avio-kompanije? – Bankar.rs
KOMPANIJESLIDERSVE VESTI

“Montenegro erlajns” od danas više ne leti – Ko će da odgovara zbog uništene avio-kompanije?

Avioni crnogorskog avio-prevoznika “Montenegro erlajns” (MA) od danas više neće leteti, objavili su sinoć predstavnici MA.

Nacionalna avio-kompanija je poslovala 26 godina, od kojih je saobraćala preko 23 godine, pišu Vijesti.

“Zbog novonastale okolnosti, koja se odnosi na odluku Vlade da u daljem periodu neće podržati postojanje MA i koja izrazito negativno utiče na bezbednost nastavka odvijanja avio-saobraćaja, procenili smo da je u pitanju nivo rizika koji MA ne može da prihvati. Od 26. 12. 2020. godine u celosti obustavljamo planirani saobraćaj”, saopšteno je iz MA.

Iz Vlade je u četvrtak objavljeno da zbog evropskih pravila i domaćih zakona o državnoj pomoći više nijedan evro ne mogu uplatiti ovoj kompaniji, a jedan od modela kroz koji će se gasiti je neminovni stečaj, koji može da zatraži bilo ko od više desetina poverilaca.

Iz Vlade su kazali da odluku o tome još nisu doenli, ali da su im ruke vezane i da ne mogu MA dati više novčanu pomoć, jer bi imali prekid pregovora sa EU.

Uz to, niskobudžetska kompanija “Rajaner” 4. decembra predala je pritužbu EK protiv Crne Gore, tvrdeći da je Vlada ove godine davala novac MA i mimo sume od 43 miliona, koliko je avio-prevozniku uplaćeno kroz sporni posebni zakon o MA.

Ministar finansija Milojko Spajić je precizirao da bi šteta od gašenja MA mogla biti oko 50 miliona evra, dok će budžetom za narednu godinu za osnivanje nove kompanije opredeliti 30 miliona evra, pišu Vijesti.

Stav Vlade da se ne može izbeći gašenje MA naišao je na osudu bivše vlasti koja je, kako je utvrđeno, nezakonito godinama održavala kompaniju novcem poreskih obevznika, a za dugove i gubitke niko nije odgovarao.

Pojedini vazvuhoplovni stručnjaci kažu da se umesto gašenja moglo ići u restrukturiranje firme.

Vlada premijera Zdravka Krivokapića najavila je osnivanje nove kompanije, koje bi trajalo od šest do devet meseci. Kompanija bi mogla biti u potpunosti operativna tek 2022.

U informaciji Vlade o stanju u državnoj kompaniji, koja je usvojena u četvrtak i koju potpisuje državni sekretar Ministarstva za kapitalne investicije Zoran Radunović, navedeno je da je, i pored svih dosadašnjih manjkavosti i nedostataka u poslovanju MA, avio-kompanija bitan infrastrukturni saobraćajni segment za ekonomiju i državu Crnu Goru, pre svega kao podrška turističkoj privredi.

On je napisao da je u regionu sličan problem i da su odluke o postojanju nacionalnog avio-prevoznika isključivo političke.

“Lividacija i ovakvog MA dovela bi do mnogostruko težeg stvaranja nove kompanije, a za mene lično bi bio nemerljiv profesionalni neuspeh”, time Radunović završava informaciju Vladi. On je bio kadar dugogodšinjeg direktora MA, Zorana Đurišića. Upozorio je da se sličan scenario čeka za Barsku i Crnogorsku plovodbu, koje ne mogu same vraćati kredite za brodove bez pomoći države.

Iz Agencije za civilno vazduhoplovstvo (ACV) za “Vijesti” su kazali da se celi proces osnivanja nove kompanije može završiti u roku od tri do šest meseci, ali pod uslovom da je aplikant u proces dobijanje dozvola od ACV ušao dobro spreman.

“Pravno ili fizičko lice koje namerava da se bavi komercijalnim prevozom putnika i stvari mora da ispuni uslove za dobijanje certifikata vazdušnog operatora (AOC) i operativne licence. Proces od podnošenja zahteva ACV za dobijanje AOC-a i operativne licence do dobijanja certifikata je vrlo zahtevan kako za aplikanta tako i za regulatora i zavisi od niza faktora, tipa i obima operacija, vrste vazduhoplova, zahevanih specijalnih odobrenja… Trajanje procesa pre svega zavisi od namere i ažurnosti aplikanta. Ako je aplikant ušao u proces dobijanja certifikata vrlo spreman, sa definisanom organizacionom strukturom, neophodnim stručnim i certifikovanim kadrom, obezeđenim vazduhoplovima, pripremljenim operativnim priručnikom, ugovorima sa organizacijama za održavanje, adekvatnim finansijskim stanjem i planom…, proces se u najboljem slučaju može završiti u roku od tri do šest meseci. Ako to nije slučaj, teško je prognozirati ishod i trajanje procesa dobijanja AOC-a i operativne licence. Minimalni rok za podnošenje zahteva za dobijanje AOC-a je 90 dana pre početka operacija”, objasnio je direktor Sektora za sigurnost vazdušnog saobraćaja u ACV, Mileta Nikolić.

Sagovornik Vijesti je pojasnio da se AOC može izdati pravnom ili fizičkom licu koje ispunjava uslove u pogledu opreme, stručne osposobljenosti zaposlenog osoblja, organizacione strukture, odobrenog operativnog priručnika kao i brojne druge uslove kojima se obezbeđuje sigurno izvođenje vazdušnih operacija koje namerava da obavlja, a koji su definisani u podzakonskim aktima.

U AOC-u se utvrđuju prava i obaveze operatora vazduhoplova i obim operacija koje može da obavlja.

Nikolić je objasnio da se proces dobijanja AOC-a sastoji od nekoliko faza, kao i da je u poslednjoj fazi uloga ACV da procenjuje i proverava usaglašenosti segmenata operatorove organizacije, kao što su sistem upravljanja, objekti, uređaji i infrastruktura, sistem obuka i provera, efektivnost plana odgovora na hitne situacije i drugo.

Završetak ove faze podrazumeva punu simulaciju stvarnih operacija da bi se prikazala sposobnost za sigurno i nezavisno izvođenje operacija, uz punu usaglašenost sa primenljivim regulatornim zahtevima, uključujući preusmeravanja sa rute i/ili sletanje na ruti zbog vanrednih ili hitnih situacija.

Na kraju dolazi finalna certifikaciona faza kada su korektivne akcije na eventualne nalaze uočene tokom ranijih faza završene, a nalazi otklonjeni. U ovoj fazi ACV izdaje AOC, rekao je Nikolić.

Operativna licenca je certifikat kojim se pokazuje ispunjenost finansijsko-komercijalnih zahteva i kod novih operatora komercijalnog vazdušnog prevoza obično se procesi dobijanja AOC-a i operativne licence odvijaju istovremeno.

“Operator sa AOC-om bez operativne licence ne može obavljati komercijalni vazdušni prevoz. Operator ne može dobiti operativnu licencu ukoliko nije dobio AOC. Među uslovima za dobijanje operativne licence je to da je subjekat registrovan u Centralnom registru privrednih subjekata (CRPS) za obavljanje usluga vazdušnog prevoza ili u kombinaciji sa drugim komercijalnim uslugama vazduhoplova ili popravkom i održavanjem vazduhoplova, da ima sedište u Crnoj Gori, poseduje AOC, poseduje jedan ili više vazduhoplova u svojini ili na osnovu ugovora o zakupu, da je u većinskom vlasništvu Crne Gore i/ili njenih državljana i pod njihovom efektivnom kontrolom. Uz to, treba da ima obezbeđena finansijska sredstva za pokriće fiksnih troškova i troškova poslovanja za prva tri meseca od početka obavljanja komercijalnog vazdušnog prevoza, kao i da je 24 meseca od otpočinjanja obavljanja komercijalnog vazdušnog prevoza subjekat sposoban da ispunjava svoje stvarne i moguće obaveze koje su realno procenjene”, istakao je Nikolić.

Gašenje MA doneće i to da oko 350 zaposlenih ostane bez posla, kao što je to bio slučaj godinama unazad kada se gasila crnogorska industrija, a ogroman broj zaposlenih gubio posao.

Iz konsultantske kuće Fideliti su naveli imena brojnih firmi koje su “uništene tokom 30 godina vladanja istih onih ljudi koji danas liju neiskrene krokodilske suze nad MA”, navodeći pokazatelje o dugovima avio-kompanije od oko 100 miliona evra, negativni kapital od oko 60 miliona, neplaćene poreze i doprinose za radnike koji zbog toga ne mogu u penziju, godinama primalac nezakonite državne pomoći… .

Nezavisni sindikat kabinetskog osoblja MA juče se obratio ministrima finansija, ekonomskog razvoja i kapitalnih investicija Milojku Spajiću, Jakovu Milatoviću i Mladenu Bojaniću stavom da su šokirani što iz medija saznaju da će 350 ljudi u kompaniji ostati bez posla u kratkom roku.

Sindikat očekuje hitan sastanak sa premijerom Krivokapićem i nadležnim ministrima o tome da se dogovori plan i program za zaposlene koji su preko noći ostali bez posla.

Zaposlenima se duguju tri neto zarade, ali i staž za pet godina. Vlada nema obavezu da radnicima kompanije u stečaju povezuje radni staž, ali je to bila praksa u prethodnom periodu.

Iz Vlade su saopštili da će deo radnika sadašnje avio-kompanije biti angažovan u novoj.

Sindikat tvrdi da tu firmu ne čine političke partije i loša rukovodstva, već ljudi koji dugo godina posao obavljaju profesionalno na najvišem mogućem nivou, čak i onda kad im mesicama zarade nisu isplaćivane.

Ukazali su da prolazeći kroz teške momente nikada se bezbednost nije dovodila u pitanje.

“U godini koronavirsa kada je država nesebično pomagala svim građanima, ipak je zaposlenima MA okrenula leđa ostavljajući ih bez posla. Zaposlene niko nije pozvao na pregovore i dogovore. I naš glas mora da se čuje”, poručili su iz Sindikata.

Nakon uvođenja stačaja, svim radnicima, kojih sada ima oko 350, prestaje radni odnos i formira se Odbor poverilaca koji će kroz prodaju imovine pokušati da naplati makar deo svojih potraživanja.

Odluka Vlade da krene u proces gašenja MA potez je koji će poreske obveznike koštati “stotine miliona evra”, smatra predsednik PzP-a Nebojša Medojević. Pozvao je da se pokrenu krivični postupci protiv bivših premijera, resornih ministara i upravljačkih struktura kompanije “zbog pljačke kompanije i države”.

Bivši ministar saobraćaja i potpredsjednik BS-a Osman Nurković, ocenio je da će gašenje kompanije ostaviti dugoročne posljedice na građane i privredu.

Agencija za zaštitu konkurencije (AZK) je upravo njegovom resoru tražila da obustavi isplatu državne pomoć za MA jer nije zakonita i to je urađeno kroz rešenje koje je doneto nekoliko dana pošto je bivša vlast izgubila izbore.

Socijaldemokrate (SD) su najavile da će predložiti zakon o zaštiti strateških nacionalnih interesa u oblasti avio-saobraćaja, a kojom bi se zbaranila likvidacija MA, ocenjujući da bi gašenjem došlo do “ogormnih negativnih posledica”.

Kažu da će time predvideti i da Aerodromi ostanu u većinskom državnom vlasništvu i da ne bude izdavanja.

Bivši premijer Duško Marković saopštio je da Vlada olako i neozbiljno likvidirala državnu kompaniju, crnogorski nacionalni i ekonomski brend.

“Nažalost, ovo je odnos Vlade prema stotinama porodica zaposlenih, a posebno prema pilotima i tehničkom osoblju kao najvećem resursu ove industrije, koji ćemo izgubiti trajno, iako smo u njih uložili desetine miliona evra”, rekao je Marković.

AZK je saopštio da MA od 2012. godine, kada je kroz program restrukturiranja dobio 35 miliona, nije više smeo da dobija državnu pomoć do 2023. godine.

Ministar Spajić naveo je da “ispade da je samo DPS voleo građane Crne Gore, toliko da je zadužio i nerođenu decu”, te da je direktna šteta DPS politike “zatvorenih granica” uoči sezone nanela turizmu i celoj privredi štetu od “najmanje 500 miliona evra”.

Vazduhoplovni analitičar Petar Vojinović ocenio je da je gašenje MA loše za povezanost Crne Gore i njen turizam, a projekciju da će nova kompanija biti formirana za šest do devet meseci smatra preambicioznom.

On je za RTCG kazao da je pitanje hoće li druge avio-kompanije, na koje neko sada može da računa, nadomestiti sve linije MA Hrvatski vazduhoplovni analitičar kompanije ZAMAaero, Alen Šćuric je ocenio da je gašenje MA najgora moguća opcija.

“Nije istina da je gašenje jedina opcija. Restrukturiranje je legalna i legitimna opicija, koju podržava EU i koja je neuporedivo bolje rešenje”, rekao je Šćuric agenciji Mina biznis.

On pita “zašto bi neko zatvarao kompaniju i na to potrošio 50 miliona, a onda za osnivanje nove još barem 70 miliona, ako sa 120 miliona može da zadrži postojeću komapaniju koja ima tržište, reputaciju, prava i ugovore, slotove i zaposlene…”

Dodaje da će odluka o gašenju uticati na to da Er Srbija poveća broj polazaka iz Podgorice i Tivta prema Beogradu.

Iz Vlade je saopšteno da ni cent državnog novca ne smeju više da ulože u MA.

Tags
Back to top button