Nedavno je otvoren deo Auto-puta mira koji bi Srbiju trebalo da približi albanskoj luci Drač i donese ekonomsku korist za domaće i regionalne privrednike. Iako su brojni mediji najavili da je u julu otvoreno prvih 5,5 kilometara auto-puta, ispostavilo se da je ipak reč o poluprofilu. Kako je do toga došlo objašnjavao je ministar građevinarstva Goran Vesić koji je rekao da je napravljena greška 2018. godine kada je rađen projekat, jer nije projektovan pun profil. On je, istovremeno najavio naknadnu izgradnju punog profila.
“U startu je napravljena greška kada je 2018. rađen projekat i nije projektovan pun profil auto-puta. To će biti prometna saobraćajnica, jer predstavlja direktnu vezu sa lukom Drač u Albaniji”, rekao je Goran Vesić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture najavljujući za Blumberg nakandu izgradnju punog profila.
Važnost auto-puta mira naglašavana je mnogo puta, a Beograd i Priština su se na njegovu izgradnju obavezali i kroz Vašingtonski sporazum 2020. godine. Niš i Drač, preko Prištine, već je uveliko trebalo da su povezani auto-putem. Ipak, tek je krajem jula otvoreno prvih pet i po kilometara ove saobraćajnice.
“I samo da objasnim Srbima i svima koji ne žele da vide budućnost i zašto moramo da gradimo pun profil. Zato se ja nadam gospodine (Emanuele) Žiofre da vi nama obezbedite još jedno 60-70 miliona evra poklona, zato što će ovo biti jedan od najprometnijih auto-puteva za samo 20, 25, 30 godina”, rekao je na otvaranju te deonice predsednik Aleksandar Vučić krajem jula.
Stručnjaci ukazuju da nije neuobičajeno da se prvo ide sa poluprofilom, pogotovo kada auto- put nema ekonomsku i saobraćajnu opravdanost, ali upozoravaju i da to nije dobro rešenje jer je nebezbedan.
Dašić: Nije neuobičajeno
Građevinski inženjer Danijel Dašić za Euronews Srbija kaže da ipak nije neuobičajeno da se prvo ide sa poluprofilom.
“Ovo što je sada predsednik otvorio je u suštini samo presvučen asfalt preko postojećeg polu auto-puta koji je krenuo da se radi još kada je osamdesetih godina pored Niša prošao taj prvi krak auto- puta prema Leskovcu. Imali smo primer prema Kruševcu, polu auto-puta. Jednostavno, to se radi kada se očekuje unapređenje prometa i strukture saobraćaja i onda se kreće sa poluprofilom, jer je on ekonomski daleko isplatljiviji nego pun profil auto-puta”, kaže Dašić.
A upravo zbog te polutrase Stranka slobode i pravde podnela je krivičnu prijavu zbog, kako su naveli, krađe polovine autoputa.
“Tu je bio Aleksandar Vučić, predsednik Srbije, ministar Goran Vesić i mnoge zvanice i niko mu nije skrenuo pažnju da ono što on govori nije tačno. Pa smo posumnjali da je možda neko u međuvremenu noću uzeo i ukrao pola auto- puta”, kaže Ana Gođevac iz Stranke slobode i pravde.
Glavić: Gradnja auto-puta mora da ima opravdanost
Prof. Draženko Glavić sa Saobraćajnog fakulteta objašnjava da gradnja autoputa mora da ima ekonomsku i saobraćajnu opravdanost, a da je očigledno da gradnja auto-puta prema Draču nema dovoljno opravdanosti.
“U tim situacijama se pokušava pronaći rešenje da se put dovede u zonu opravdanosti. Jedan od načina je da se snize investicioni troškovi i da se umesto punog profila napravi poluprofil. Nije to prvi slučaj poluprofila. Imali smo slučaj Beograd- Novi Sad- Subotica. To je nesrećno, nebezbedno rešenje u našim uslovima, zato što se vozi velikom brzinom. Iz tog razloga se izbegavaju se takva rešenja u praksi i ide se na varijantu da se umesto 5 kilometara polu auto-puta, gradite 2,5 kilometara auto-puta”, kaže Glavić.
Upitan o tome koliko će taj put biti korišćen, on navodi da auto-put prema Draču nikada ne može biti najprometniji, ali da će se svakako koristiti.
Najprometniji je ulaz u Beograd iz pravca Niša sa oko 40.000 vozila dnevno, kaže on i dodaje da ulazak u Niš iz pravca Prokuplja sada ima oko 6.000 vozila dnevno.
“Kada se napravi auto-put stvoriće se nov saobraćaj. Jedostavno sam auto-put privlači više saobraćaja, biće više saobraćaja nego sada, ali neće biti najprometniji”, objašnjava on.
Upitan koliko izgradnja poluprofila pa zatim auto-puta poskupljuje izgradnju, Glavić objašnjava da ne poskupljuje mnogo.
“Imate urađen projekat, završenu eksproprijaciju zemljišta, napravljene objekte. Ostaje samo da uradite drugi smer. To je 20-30 posto više troškova u odnosu na prethodne”, zaključio je on.