Proces pripajanja banaka ne sme da utiče na izvršenje transakcija klijenata
Nakon pripajanja RBA i Raiffeisen banke a.d. Beograd, na srpskom finansijskom tržištu posluje tačno 20 banaka. Procesi pripajanja banaka prema rečima stručnjaka trebalo bi da budu realizovani bez potresa, što je za klijente najvažnije, a da kroz takve akvizicije oni dobiju kvalitetniju i širu lepezu usluga.
Međutim, dešava se da prilikom pripajanja banaka klijenti imaju probleme koji utiču i na njihovo poslovanje.
Čitalac koji se javio našoj redakciji rekao je da je imao velikih problema zbog spajanja Eurobank sa Direktnom, pri čemu je on klijent Eurobanke. Banka mu je javila da u određenom periodu neće moći da prima uplate, pa je morao klijentima da javlja da obustave već započeti proces uplata, što mu je uticalo na njegovo poslovanje.
Iz Narodne banke Srbije (NBS) kažu da bankama nije dozvoljeno da „prave pauzu“ na način da klijenti u nekom periodu ne mogu da primaju uplate.
“S tim u vezi, čitalac koji se vama obratio, treba da se najpre obrati banci prigovorom, a zatim ako nije zadovoljan odgovorom banke, može da podnese pritužbu NBS. Na naslovnoj strani internet prezentacije NBS postoji link do formulara za pritužbe”, ističu iz NBS.
Banke su u obavezi da obezbede pružanje svojih usluga na način koji je ugovoren sa klijentima, a u skladu sa propisima. Zakon o platnim uslugama izričito propisuje rokove za izvršenje platnih transakcija, kao i rokove u okviru kojih banka mora da odobri sredstva na računu primaoca plaćanja i stavi mu ih na raspolaganje.
“Statusna promena banke ne bi smela da utiče na izvršenje transakcija njenih klijenata. Problemi u funkcionisanju informacionog sistema banke prilikom statusne promene su svakako mogući, ali banke imaju obavezu da poštuju određene standarde u vezi sa upravljanjem informacionim sistemom. Ukoliko je ipak došlo do nepravilnog izvršenja platne transakcije, banka je u obavezi da odmah po saznanju otkloni njene posledice”, navode iz NBS.
Svaka statusna promena banke može da podrazumeva i promenu broja računa i usluga koje banka pruža svojim klijentima. Međutim, u cilju zaštite prava ovih klijenata, Zakonom o platnim uslugama je propisana obaveza banke da blagovremeno i u pismenoj formi obavesti svoje korisnike o predstojećim izmenama okvirnog ugovora o platnoj usluzi (predlog izmena i dopuna okvirnog ugovora), uz mogućnost korisnika da raskine okvirni ugovor ukoliko nije saglasan sa ovim izmenama bez dodatnih troškova.
“Ovaj predlog mora da sadrži sve izmene usluga koje statusna promena podrazumeva, uključujući i promenu visina naknada i troškova koje banka predlaže. Banka je dužna da korisniku platnih usluga dostavi predlog ovih izmena i dopuna najkasnije dva meseca pre predloženog dana početka njihove primene, uz napomenu da se kod pravnih lica okvirnim ugovorom o platnoj usluzi može definisati nešto kraći rok za primenu ovih izmena. Narodna banka Srbije je stava da prilikom promene platnog računa banka klijentu mora omogućiti uslugu (paket računa) koja najpribližnije odgovora uslugama koje je prethodna banka pružala”, objašnjavaju naši sagovornici.
Biznis.rs