Kako učiti decu o novcu: Matematičari imaju predlog
Kako se obračunava kamata, šta je devizni kurs ili koje sve vrste poreza postoje – često ne znaju ni odrasli, a tek za decu ti pojmovi su nepoznanica. Da je tako potvrđuju i PISA testiranja – 2018. naši učenici pokazali su slabije rezultate iz finansijske pismenosti.
Lara i Ognjen su gimnazijalci čiji su radovi nedavno proglašeni za najbolje na konkursu o finansijskoj pismenosti. Više od 300 dece iz cele Srbije, uz pomoć novih tehnologija, pokazivalo je znanje iz oblasti ekonomije.
“Pre ovog konkursa nisam imala preterano interesovanja za finansije. Onda kada sam videla konkurs shvatila sam da to jeste nešto izuzetno bitno što sada većina mojih vršnjaka ne zna, a biće im izuzetno potrebno za koju godinu. Shvatila sam da je to u suštini veliki problem“, priča Lara Vereš, učenica Dvanaeste beogradske gimnazije.
Ognjen Katančević, učenik Računarske gimnazije kaže da u školama finansijska pismenost definitivno nije dovoljno zastupljena među mladima, kao što je i sam cilj ovog projekta – treba da se što više proširi zato što to može da služi kao osnovno znanje u životu.
U Srbiji u 56 osnovnih škola deca kroz projekat “Škola novca za osnovca” uče o platnim karticama, kamatama, štednji i odgovornoj potrošnji. Iako je prethodnih godina bilo najava da će predmet finansijska pismenost biti uveden u sve škole – to se nije dogodilo.
Ministarstvo prosvete navodi da kada je reč o uvođenju novih predmeta, Zakonom je propisana nedeljna norma časova i ne mogu se uvoditi novi predmeti, a da se ne ukine neki od postojećih. U suprotnom bi, dodaje, svaki novi predmet značio dodatno opterećenje za učenike.
Matematičari zato imaju predlog kako da se na svim obrazovnim nivoima deca podučavaju o tokovima novca.
“Matematika je dobar predmet u okviru kojeg mi možemo da uvedemo neke osnovne koncepte ali oni nisu dovoljno zastupljeni. Da se u postojeće planove koji su aktuelni uvedu finansijski koncepti i da se rade kroz standardne zadatke, da nastavnici imaju materijal u okviru postojećih tema da mogu da ga iskoriste“, ističe Milena Marić iz Društva matematičara Srbije.
U planu je da se od septembra uspostavi jedinstvena platforma sa zadacima i za nastavnike i za učenike.
Istraživanja pokazuju da je u Srbiji tek 30 odsto stanovništa finansijski pismeno, pa bi zato, u savremenom potrošačkom društvu prepunom zamki, o novcu decu trebalo učiti od prvih školskih dana.
RTS