Džek Ma je ostao na svega 6 odsto deonica u “Ant grupi” i više neće imati potpunu kontrolu, saopštio je upravni odbor. Akcije brojnih kompanija u kojima ova grupa ima udjela su zbog toga skočile, uključujući i “Alibabu”, a ostale posljedice se tek očekuju.
Ma Jun, kako mu glasi pravo ime, prešao je trnovit put da bi postao jedan od najbogatijih ljudi na svetu i pokorio svet e-trgovine svojom kompanijama “Alibaba” i “Ant grupa”. Prevelik rast biznisa je zaustavljen naglo nakon njegovih javnih istupanja i promene državne politike u Kini, a njegovo kretanje stavljeno je pod lupu.
Slabljenje udela u “Ant grupi”
Osnivač “Alibabe” i “Ant grupe” prolazi neslavan period u višedecenijskoj karijeri. Naime, u “Ant grupi” došlo je do niza regulatornih promena koje se odnose i na umanjenje deonica koje poseduje Ma. Umesto prvobitnih 50 odsto koje je kontrolisao direkto ili indirektno, sad mu je preostalo svega 6 odsto, objavljeno je proteklog vikenda.
Ubrzo je usledila reakcija na Maovo povlačenje iz rukovodstva kompanije, pa su porasle akcije kineskih kompanija koje smatraju “Ant grupu” glavnim akcionarom sa udelom koji ide od 5 do čak 20 odsto.
Akcije Maove matične kompanije “Alibaba” porasle su nakon toga u Hong Kongu za 7 odsto. Pored toga, skočile su i akcije “Longshine Technologi Group Co”, “Shanghai Golden Bridge Infotech Co” i druge.
Redmond Vong, tržišni strateg Velike Kine u kompaniji “Sako Markets” u Hong Kongu, rekao je da će Džek Ma ustupanje kontrole nad “Antom” i drugim poslovima pomoći da se otklone neke neizvesnosti i otvori put za razvoj i proširenje poslovanja grupe, preneo je Rojters.
Kompanija “Ant” je saopštila da niko neće imati potpunu kontrolu, kao i da će odbor dobiti petog nezavisnog člana.
Sve to je posledica skidanja ove kompanije sa berze koja je trebalo da bude najveća na svetu sa vrednošću od preko 37 milijardi dolara. Ovaj događaj je glavna prekretnica u poslovanju, kako samog Ma, tako i same kompanije.
Dalje se otvaraju pitanja vezana za Maov odnos sa Komunističkom partijom i vlastima uopšte. Ma je 2021. održao govor u kojem je kritikovao finansijsku sferu u zemlji. Govor je imao veliki odjek i još jedan je potencijalni razlog njegovog nestanka iz javnosti. U prvo vreme poslovanja on je bio u sprezi sa vlastima i pomagao širenju kineskog uticaja širom sveta i promociji kineskih kompanija.
Međutim, unutar Kine se okreću ka centralističkom režimu jačanja državnog sektora, umesto privatnog kako je ranije bio slučaj, pa je došlo do sukoba interesa.
O takvoj promeni klime je sam Ma ovako govorio: „Jedan od razloga zašto je “Alibaba” rastla tako brzo [bio] zato što vlada to nije shvatila . . . Kada su to počeli da shvataju, postali smo veoma spori“.
“Alibaba” se suočila sa kaznama od 2.8 milijardi dolara za “zloupotrebu tržišne dominacije”, ali i brojnim drugim regulatornim merama.
Nestanak iz javnosti
Ubrzo nakon pomenutog šangajskog govora, Ma nestaje sa javne scene i nastavlja da deluje iz senke. Da je nekada nečije odsustvo glasnije nego pristutnost, pokazuje baš taj njegov slučaj.
Čovek koji je ranije bio u žiži javnosti, koji se u Kinu nije vraćao mesecima, obilazio svet u zvaničnim posetama, uključujući i putovanja sa kineskim predsednikom, nestaje sa radara. Zato je svako njegovo pojavljivanje posle toga bilo pažljivo ispraćeno.
Navodno je posetio Španiju, Holandiju, SAD i Japan, a poslednji put javnost je za njega čula zahvaljujući video pozivu koji je on sam snimio u jednoj školi u mestu Tonglu. U snimku nije govorio o situaciji u njegovim kompanijama ili o poslovnim potezima, već o važnosti obrazovanja. Snimak je izazvao veliko izenanđenje javnosti.
Počeci “Alibabe”
Džek Ma je osnovao “Alibabu” 1999. godine, nakon dva neupela pokušaja pokretanja kompanije za online trgovinu. On je ubedio grupu od 17 prijatelja da ulože u razvoj njegove ideje.
Do oktobra 1999. Alibaba je prikupila pet miliona evra od američkog investicionog giganta “Goldman Sachs” i 20 miliona dolara od “Softbanka”, japanske telekom kompanije koja je investirala u tehnološke firme. Zatim je 2005. “Yahoo” investirao milijardu dolara u “Alibabu” u zamenu za 40 odsto udela u kompaniji. “Alibaba” je 2014. izašla na berzu, lansirajući IPO, odnosno inicijalnu ponudu deonica u vrednosti od 150 milijardi dolara. To je bio najveći IPO u istoriji Njujorške berze.
Od mladića kojeg su odbijali za brojne poslove i upis fakultet, koji je radio kao vodIč i profesor engleskog jezik, 2015. godine stigao je do Hurunove liste najbogatijih. Zato su njegove poslovne savete često citirali tokom godina.
(Rojters, Telegraf Biznis)