Ako pogledamo izveštaje sa evropskog tržišta polovnih automobila, prosečna cena polovnjaka je probila istorijski rekord, aktuelne cene su veće za oko 12 odsto, i stručnjaci ističu da će do kraja godine one probiti granicu od 25.000 evra. Ekonomska kriza nije zaobišla ni ovo tržište, kupci posledice neminovno osećaju, a za sada ne postoje naznake da će u bliskoj budućnosti doći do stabilizacije.
Cena “polovnjaka” je počela da raste još početkom prošle godine. Prvo su skočile desetak odsto, kao posledica pandemije i posledičnog pada potražnje, a onda drastičnije tokom leta. Početkom ove godine nabavka pojedinih modela je uveliko bila skuplja za 20 do 30 odsto nego što je uobičajeno.
Trend se na tržištu polovnih automobila dodatno zahuktao ove godine sa pojavom informacija da će pored pandemijskog, doći i nekoliko poskupljenja prouzrokovanih drugim faktorima, kao što su izmene zakona u Nemačkoj, te nestašica čipova na globalnom tržištu. Praktično automobili koji koštaju oko 7.000 evra, kada se sve sabere, poskupeli su skoro 4.000 evra.
Dodaje se da je u međuvremenu potražnja porasla i zbog toga što neki novi automobili sada imaju rok isporuke od godinu dana, što polovne čini privlačnijim. Stanje na tržištu se polako popravlja, iako cene i dalje rastu, pa ako se uzlazni trend nastavi, prosečna cena polovnih automobila na kraju godine premašiće 25.000 evra na evropskom tržištu.
Tražnja za polovnim automobilima sve je veća i premašuje ponudu, pa je cena u Evropi u proseku po jednom vozilu u novembru iznosila 24.772 evra. To je gotovo 12 odsto više nego pre godinu dana i najviše otkad se prati statistika.
I nova vozila skuplja za 30 odsto
Novi automobili u Srbiji skuplji su u proseku oko 30 odsto. Generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Graovac kaže, da je do septembra prodato 22.209 novih putničkih automobila. Ona ističe da je od početka godine prvi put zabeležen značajan rast potražnje za eko-vozilima, te da su registrovana 124 električna četvorotočkaša. To je, kako dodaje, 121,43 odsto više nego u istom periodu lane. S druge strane, udeo automobila na dizel i benzin u ukupnom broju prodatih se smanjuje.
– U prvih devet meseci ove godine tržište novih vozila je u padu za 4,24 procenta u odnosu na prošlu – ističe Graovac. – Isti je trend i u okruženju i na čitavom tržištu Evrope, ali je tu procenat pada značajno veći, od 15 do 20 odsto
Energetski pasoš
Energetski pasoš od 25. decembra će morati da ima svaki novi automobil koji se kupi u Srbiji, a mnogi još uvek nisu sigurni šta ovaj dokument uopšte predstavlja. Odgovore na pitanja da li će zbog toga još više da poskupe automobili, da li će uvoz starijih polovnjaka postati nemoguć i da li će biti obavezni i za stara vozila, dao je pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja, Mirko Koković.
– Energetski pasoš je novina, mi inače ne volimo promene ali je ovo zaista dobra stvar. Zakon o klimatskim promenama nalaže da postoji oznaka ekonomičnosti potrošnje goriva, kao i emisije CO2 i štetnih materija u atmosferu. Mi Srbi imamo svest o tome kakve automobile vozimo, kako oni utiči na okolinu i koliko troše. Dokaz o tome je da je Ministarstvo građevine, saobraćaja i infrastrukture opredelilo šest milijardi dinara za subvencije novih i ekspanziju električnih i hibridnih vozila, rekao je on.
(Blic)