Da li velike pop zvezde svojim turnejama utiču na rast inflacije? – Bankar.rs
SLIDERSVE VESTI

Da li velike pop zvezde svojim turnejama utiču na rast inflacije?

Vest da je svetska pop zvezda pevačica Bijonse (Beyonce) „kriva“ za rast inflacije u Švedskoj zazvučala je u prvi mah čudno. Međutim, događaji tog ranga mogu da uzdrmaju tržišta, ma koliko da su ona stabilna.

Naime, u vreme koncerta čuvene pevačice mesečna inflacija u Švedskoj je tokom maja porasla za 0,3 procentna poena u odnosu na april. Rast je uzrokovan skokom cena velikog broja roba i usluga, među kojima su usluge hotela, restorana, kao i onih koji organizuju zabavu poput koncerata.

Mihael Gran (Michael Grahn), viši ekonomista jedne od vodećih nordijskih banaka Danske Bank, smatra da je američka pevačica Bijonse delomično kriva za taj rast inflacije u Švedskoj, preneo je BBC.

„Čini se da je početak svetske turneje ove pevačice u Švedskoj doprineo majskom rastu inflacije. Nije poznato za koliko tačno, ali verovatno za 0,2 ili 0,3 procenta, koliko su poskupele usluge u hotelima i restoranima. Očekujemo da će ovo iznenađenje biti preokrenuto u junu, kada se cene hotela i ulaznica vrate u normalu“, rekao je tada Gran.

Još uvek nema podataka kolika je inflacija u ovoj zemlji bila u junu, ali poznato je da veliki šou programi sa sobom donose i visoke cene ulaznica, kao i pića, suvenira, usluga, u vreme održavanja. Ovim fenomenom bavio se i New York Times koji piše da, kao i skoro svaka druga nacija, Švedska u poslednje vreme doživljava visoku inflaciju.

„Potrošačke cene su porasle za 9,7 odsto tokom prošle godine, što odražava više faktora: veliku potrošnju za podršku domaćinstvima tokom pandemije, poremećaje u lancima snabdevanja povezanim sa Covidom, rusku invaziju na Ukrajinu i Bijonse“.

Pevačica je očigledno došla u centar interesovanja na način na koji nije navikla. Ipak, ko je makar zavirio (ako nije prisustvovao) na njen koncert, može da pretpostavi koliko jedna ovakva produkcija košta. Ono što se zna je koliko će Bijonse zaraditi do septembra.

„Nema sumnje da pevačicina prva solo turneja posle sedam godina označava veliki ekonomski trenutak. Najmanje jedna procena sugeriše da bi od ove turneje mogla da profitira čak dve milijarde funti do kraja septembra“, piše BBC.

Inflaciju ne diže samo Bijonse, tu je i Tejlor Svift (Taylor Swift). Naime, ova pop mega zvezda rasprodaje svoje koncerte bukvalno za minut i trenutno najviše zarađuje.

„Više od milion virtuelnih brojeva rezervisano je za stajanje u red za karte povodom koncerta Tejlor Svift. Rezervacije su planule za samo 10 minuta. Pretprodaja ulaznica je za njenu aktuelnu turneju Eras, u martu 2024. godine“, piše Strait Times.

„Nisam video slične izveštaje za drugu ogromnu koncertnu turneju koja je sada u toku, ali ne bih se iznenadio da koncerti Tejlor Svift izazovu više cene u hotelima i restoranima u gradovima u kojima će nastupati. Koncerti uživo su veliki biznis“, piše kolumnista NY Timesa.

Činjenica je da Svift zarađuje mnogo novca, i da je jedina žena na Forbesovoj Top 10 listi najplaćenijih zabavljača objavljenoj u februaru ove godine. Njena zarada u 2022. godini iznosila je 92 miliona dolara, i tako je zauzela deveto mesto na čuvenoj listi.

Slava i zarada ove pevačice ne mogu se pripisati samo marketingu. Ona je kantautorka, i vrlo je posvećena svom poslu. Međutim ima još umetnika poput nje, ali im ne uspeva da zarade milione dolara?

Kolumnista NY Timesa navodi jednu ekonomsku teoriju koja je predstavljena u poznatom radu ekonomiste Shervin Rosen, The Economics of Superstars. Prema toj teoriji, moderna tehnologija može samo da poveća potencijalni domet izvođača, da bi nastup uživo bio spektakularniji, a to donosi i bolju zaradu u odnosu na konkurenciju.

S obzirom na to da produkcija i menadžment zarađuju mnogo više od izvođača, svetske zvezde su plaćene taman onoliko koliko vrede i koliko prihoduju onima za koje rade. Madona (Madonna) je jednom prilikom izjavila da bi bila bogatija dva ili tri puta više da je sama vodila svoju karijeru od početka.

Svetska industrija zabave je unosan biznis u kome se vrte milijarde dolara, ali samo oni koji igraju po pravilima i imaju taj „X“ faktor mogu i da utiču na inflaciju i rast cena pojedinih usluga. Ako ne dugoročno, onda barem tokom velikih turneja.

Izvor: Biznis.rs

Back to top button