Koja prava građani imaju kada žele da promene banku – Bankar.rs
BANKARSKI PROIZVODIBANKEDOMAĆE BANKESLIDERSVE VESTI

Koja prava građani imaju kada žele da promene banku

Ako ste ljuti na svoju banku zbog prevelikih naknada i tarifa i imate nameru da je promenite ovo morate da znate…

U Srbiji je krajem juna, prema podacima Kreditnog biroa Udruženja banaka Srbije, tekuće račune u bankama imalo 5.876.044 građana.

Podataka o tome koliko često korisnici menjaju banku i otvaraju nove a zatvaraju stare tekuće račune nema, ali veliki broj građana i ne zna koja sve prava ima tokom te procedure.

Prošao dogovor sa NBS

Promena banke možda je sada i najaktuelnija zbog „odmrzavanja“ naknada i vraćanja na stare (veće) iznose što su pojedine banke već uradile 1. septembra. Tada je, naime, istekao jednogodišnji dogovor NBS i banaka o vraćanju tarifa i naknada na iznose pre januara 2021. ukoliko su ih povećavale i njihovom „zamrzavanju“ na godinu dana.

Ono što je najvažnija informacija, a vezana je za tekuće račune, jeste to da je Narodna banka Srbije (NBS) tada (1. septembra 2023) usvojila i Odluku o platnom računu sa osnovnim uslugama. Njome je definisan minimalan paket usluga u okviru računa sa osnovnim uslugama koji obuhvata platne usluge potrebne za svakodnevne životne aktivnosti, a čija je naknada ograničena na 150 dinara.
Kada se radi o ostalim dodatnim uslugama na ovaj platni račun, tu se ponuda, kao i cene, razlikuju od banke do banke. Tako da u pojedinim finansijskim kućama cena mesečnog održavanja tekućeg računa ide i do 800 dinara.

A u slučaju da korisnik želi da refinansira neke svoje troškove (kredit, dozvoljeni minus i slično) kod neke druge banke, i u tom slučaju će otvoriti novi tekući račun, a onaj stari verovatno zatvoriti.

Upravo oko te procedure veliki broj korisnika tekućeg računa i ne zna da ne mora lično da se „bakće“ sa zatvaranjem računa u ’staroj’ banci, ni sa izmirenjem dugovanja, već da sve to može da obavi nova banka.

Komunikacija između banaka

To je za 24sedam potvrdio i Dejan Gavrilović iz udruženja potrošača “Efektiva”.

– Svaki klijent može da ode u banku u kojoj želi da otvori tekući račun i da od nje traži da sa prethodnom bankom iskomunicira sve oko zatvaranja starog računa – kaže Gavrilović.

Dakle, ako klijent ima dozvoljeno prekoračenje po tekućem računu koje nije izmirio, dug po osnovu kreditne kartice i slično, a hoće da otvori tekući račun u novoj banci jer je povoljniji, ne mora da brine o zaostalim dugovima.

– To je predviđeno zakonom. Banka kod koje klijent otvara novi račun dobiće informaciju o svemu, šta, kako i koliko treba da se uplati, i to je to. To se radi po nalogu klijenta jer ne mora da znači da ako otvara račun u jednoj banci hoće da zatvori onaj u drugoj – objašnjava Gavrilović.

Izvor: 24sedam.rs

Tags
Back to top button