Nesumnjivo je da se savremeno društvo danas razvija pod energičnom dirigentskom palicom tehnologije. Veštačka inteligencija (VI) već uveliko menja DNK svih industrija, uključujući i bankarski sektor. Scenariji budućnosti koje pišu inteligentne aplikacije odraziće se ne samo na pojedine segmente bankarskog poslovanja, već i na kompletan finansijski ekosistem, piše u svojoj kolumni za “Blic Biznis” Aleksandar MIlošević iz ASEE.
Izvesno je da će veštačka inteligencija pomoći bankama da nadomeste trenutne nesavršenosti u odnosu sa klijentima i omogućiti im da sa njima sarađuju na komforniji način, nudeći viši kvalitet usluge u pravom trenutku.
U bankarskom sektoru, kao i u mnogim drugim, pojam korisničkog iskustva je nešto gde većina igrača vidi prostor za svoju konkurentsku prednost. Osećaj komfora koji klijent stiče u odnosu s bankom je jedino što je može učiniti značajno boljom od konkurencije u vremenu u kom je sadržaj usluge manje-više izjednačen. Upravo ovde se pojavljuje veštačka inteligencija, koja ima potencijal da kreira vidljivu razliku za klijente.
Uz pomoć tzv. inteligentnog prediktivnog marketinga čak se i na domaćem tržištu već implementiraju rešenja koja na višem nivou predviđaju ponašanje klijenata, identifikuju njihove potrebe, personalizuju ponude i dostavljaju ih u odgovarajućem trenutku kroz relevantne kanale.
Kako mi to kao klijenti vidimo? Na primer, veštačka inteligencija ima sposobnost učenja, slično kao što to radi i čovek. Primenjujući to na banku, napredni sistemi mogu “naučiti” na velikoj količini potpuno anonimnih podataka u kojim situacijama bi neki proizvod bio najprikladniji za određenog klijenta.
Tako, umesto masovnih kampanja, sistem preporučuje nešto što nama kao pojedincima u nekom trenutku zaista može biti od koristi – umesto oglasa koje brišemo, napokon ćemo dobiti korisnu sugestiju prilagođenu baš nama, kao da dolazi od bankara kog poznajemo i kome verujemo. Ovakva interakcija omogućava i značajno povećanje stepena konverzije, to jest stvarne kupovine u odnosu na ponudu. Iz iskustva naše kompanije, rast ovog parametra može biti i sa prosečnih 4 na 12%. Zato možemo očekivati sve manje generičkih bankarskih proizvoda i usluga i stvaranje čvršće povezanosti klijenata sa bankama u kojoj obe strane ostvaruju veću korist. Kao pojedinci, imaćemo osećaj da nas banka napokon razume i obraća nam se kao osobi, a ne kao broju.
Digitalni finansijski asistenti – buduća “nova realnost”
U bliskoj budućnosti očekuje nas i masovnija dostupnost digitalnih finansijskih asistenata – inteligentnih aplikacija koji će umesto klijenata komunicirati sa bankama i dostavljati odgovore na naše upite, kao i brojnih aplikacija koje će u potpunosti izmeniti naš doživljaj bankarstva.
Zahvaljujući njima, trenutno aktuelni način plaćanja sa nekoliko klikova na telefonu verovatno više neće postojati. Klijenti će asistentima davati instrukcije o tome šta žele da postignu, gde žele da investiraju, koliko rizika su spremni da prihvate… Mnogi startapi su danas fokusirani na razvoj ove vrste proizvoda.
Uticaj VI na rizik bezbednosti poslovanja, alati i algoritmi veštačke inteligencije doveli su do revolucije u upravljanju rizicima i obezbeđivanju sigurnijeg i pouzdanijeg poslovanja. Napredna tehnologija ima sve veći potencijal za sprečavanje prevara i zaštitu podataka. Danas se uz pomoć pametnih sistema brže i efikasnije uočavaju nepravilnosti i sumnjive transakcije, kao što su krađa identiteta ili pranje novca. Obrada velikih količina podataka za kratko vreme i njihova analiza takođe pomažu u predviđanju i sprečavanju kreditnih rizika.
Nova paradigma finansija
Dosadašnja primena veštačke inteligencije u bankarskom sektoru rezultirala je i sve većim investicijama u njen razvoj na globalnom nivou. U ovom trenutku možemo samo da naslutimo i pretpostavimo koje različite oblike će preuzeti i koliko naučne fantastike će uneti u finansijski sektor. Po jednom takvom scenariju, moguće je da novac kao takav bude u potpunosti eliminisan iz upotrebe ili da, umesto današnje, zaživi alternativni utopijski model ekonomije kao što je ekonomija resursa, u kojoj će veštačka inteligencija upravljati planetom.
Iako futuristički, ovakav pogled nas istovremeno vraća i na fundamentalni istorijski odnos između čovečanstva i tehnologije, koja je oduvek nosila transformacioni potencijal na strukturu ljudskog društva. Na nama je da proaktivnim angažovanjem promovišemo njenu odgovornu upotrebu i potrudimo se da bude sredstvo kojim ćemo ostvariti zajedničke ciljeve razvoja.
Izvor: Blic.rs