Ovo su četiri koraka koji vode do stabilnih ličnih finansija – Bankar.rs
LICNE FINANSIJESLIDERSVE VESTI

Ovo su četiri koraka koji vode do stabilnih ličnih finansija

Četiri koraka mogu da izlgedaju kao “koraci od sedam milja”, ali u stvarnosti nije toliko teško doći do stabilnih ličnih finansija

Dnevna potrošnja je nešto što više utiče na vaše finansije od bilo kakvih velikih investicija ili značajnih kupovina, kao što je na primer, automobil, stan, tehnika…

Pročitajte u nastavku kako možete držati svoje finansije u najbolje redu.

1. Saznajte gde ide vaš novac

Ovo ćete najlakše uraditi tako što ćete pratiti svoje rashode. Naravno, potrebno je da pratite i prilive, ali pošto su prilivi najčešće stabilni, rashodi su ono na šta treba da se fokusirate.

Da biste to uradili što bolje, savet je da definišete šire kategorije, poput računa, namirnica, izlazaka, garderobe i slično.

Ukoliko plaćate elektronski moći ćete mnogo lakše da ispratite gde ste potrošili i koliko, jer imate uvid u sve transakcije koje obavljate. Za ovaj zadatak možete koristiti i neke od brojnih aplikacija za pametne telefone, a čija je svrha upravo evidencija ličnog budžeta. Ovo će biti pravi način da steknete uvid u svoje potrošačke navike, a može se desiti i da se iznenadite koliko novca trošite na neke stvari koje vam zapravo i nisu bitne.

Suština ovog prvog koraka jeste da, kao što smo rekli, shvatite svoje svakodnevne potrošačke navike, jer one mnogo više utiču na vaše finansije nego neke veće novčane odluke.

2. Postavite ciljeve, ali REALNE

Kada je reč o finansijama, postoje tri vrste ciljeva:

  • kratkoročni
  • srednjeročni
  • dugoročni

Svaki od njih treba da bude konkretan, merljiv, vremenski ograničen i realan, tj. dostižan. Ovo poslednje je možda i najvažnije, jer nerealni ciljevi najčešće vode do frustracija.

Pošto nije moguće raditi na svim ovim ciljevima istovremeno, odredite koji cilj vam je prioritet i, ako je moguće uključite i ostale članove porodice u rad na ostvarenju cilja.

Često od eksperata za lične finansije možete čuti da prvi cilj treba da bude stvaranje tzv. rezervnog fonda. To su sredstva za neplanirane izdatke i ona predstavljaju osnovu vaše finansijske sigurnosti.

3. Napravite plan

Kada ste odradili prethodne dve stvari, vreme je za centralni deo priče, tj. vreme je da napravite svoj finansijski plan.

Planovi mogu izgledati različito, ali je važno da vam pomažu na uvećanju ličnog dohotka. Pravilo 50/20/30, o kome smo ranije pisali, može vam pomoći za početak.

Za sve koji više vole formalne načine rada, pravi način je da sačinite finansijski plan za narednih godinu dana i podelite ga po mesecima – poređajte kategorije svojih izdataka (potrošnja, štednja, otplata duga) u redove i napravite kolone „planirano“ i „ostvareno“.

4. Pratite ostvarenja

Ovaj deo dolazi na kraju, ali zahteva najviše enegrije.

Potrebno je da pratite da li se vaš plan ostvaruje onako kako ste zacrtali ili ima mesta za korekcije. Ukoliko plan odstupa u nekim sitnicama (na primer, ovog meseca ne možete da odete u bioskop, već ćete željeni film odgledati kod kuće) onda možete nastaviti dalje da sa sprovođenjem plana, piše Kamatica.com.

Ipak, ukoliko postoje neka veća odstupanja, onda treba da razmislite da li su planovi koje ste postavili realni ili da su vam zaista toliko važni. Ne ustručavajte se da korigujete plan, ukoliko je to neophodno.

Tags
Back to top button