Kako je luka Konstanca zaradila na „žitnoj” krizi
Preko rumunske luke prevezeno je 1,46 miliona tona žitarica iz Ukrajine, od kada je rat zaustavio isporuke iz crnomorskih luka
Krajnje je neizvesno šta će se dalje dešavati za prevozom žitarica preko crnomorskih luka, što je juče potvrdio i predsednik Ukrajine Volodimir Zelenski. Prvi brod s ukrajinskim kukuruzom uspešno je nastavio put ka Libanu nakon opsežnih pregleda na početku i tokom plovidbe. Turska, koja je posredovala u sporazumu zajedno sa Ujedinjenim nacijama, očekivala je da će otprilike jedan brod sa žitaricama napuštati ukrajinske luke svakog dana sve dok je istanbulski sporazum na snazi. To se, međutim, nije dogodilo.
“Potrebno je više vremena da se vidi da li će uslediti druge pošiljke žita”, rekao je Zelenski, preneo je „Gardijan”.
Ukrajini, gde je veliki deo poljoprivrednog zemljišta odnedavno i u rukama stranih kompanija, gori pod nogama da se oslobode zaliha. Zelenski je izjavio da moraju hitno da izvezu najmanje 10 miliona tona žitarica kako bi smanjili budžetski deficiti od pet milijardi dolara mesečno. Usled petomesečne blokade izvoza preostalo im je u skladištima oko 25 miliona tona pšenice.
Ministarstvo infrastrukture Ukrajine procenilo je prošle sedmice da će tri crnomorske luke – Odesa, Čornomorsk i Južni, moći da izvoze oko tri miliona tona, pa i više, poljoprivrednih proizvoda mesečno. Čak i da se ove optimistične prognoze ostvare, to bi značilo da je za transport svih zaliha potrebno bar osam meseci – i to ukoliko sve bude išlo glatko, a po svoj prilici neće biti tako.
Ipak, pojedine luke, poput rumunske Konstance, iskoristile su priliku koju su dobile zbog krize oko transporta hrane. Agencija Rojters objavila je da iz ove crnomorske luke mesecima isplovljavaju brodovi natovareni ukrajinskim žitaricama, paralelno sa transportom uobičajenih tovara iz Rumunije i njenih suseda koji nemaju izlaz na more, među kojima je i Srbija.
Žito stiže drumom, železnicom ili baržama iz ukrajinskih dunavskih luka Reni i Izmail.
Kako se naglašava, ova izvozna ruta jedna je od retkih koja je ostala otvorena za Ukrajinu. Agencija napominje da su izvoznici, preko Konstance, prevezli 1,46 miliona tona ukrajinskih žitarica otkako je počeo sukob u Ukrajini, a rat zaustavio isporuke iz crnomorskih luka.
Operateri u Rumuniji očekuju da će se tako i nastaviti jer će biti potrebno vreme da se istanbulski dogovor u potpunosti sprovede.
Rumunski lučki operater „Komveks” objavio je da će krajem ove nedelje luku napusti dva broda – jedan koji će prevoziti 30.500 tona ukrajinskog i rumunskog kukuruza za Libiju, a drugi 45.000 tona ukrajinskog kukuruza za Iran. Prema objavljenim podacima, preko luke Konstanca prošle godine otpremljeno je rekordna 25,2 miliona tona žitarica iz Rumunije, Srbije, Mađarske, Moldavije i Austrije.
Agencija navodi da je trenutno problem nizak vodostaj na Dunavu posle nedelja visokih temperatura i suše, što znači da barže ne mogu da nose pun teret. Lučke vlasti su saopštile da je 183.581 tona žitarica trenutno na putu za Konstancu, a da će nastaviti da otpremaju i drugu ukrajinsku robu koja nije obuhvaćena sporazumom o bezbednom prolazu, uključujući proizvode od čelika, rude gvožđa i cevi. Na tim poslovima radi deset lučkih operatera uz dosadašnje redovne angažmane sa starim partnerima.
Poslovno udruženje luke Konstanca saopštilo je da je potrebno ulaganje od 340 miliona evra u opremu za povećanje brzine obrade. Tražili su sredstva Evropske unije i garancije državnih zajmova. Rumunska vlada je u julu je odgovorila Rojtersu da razmišlja o pilot programu za nabavku opreme za povećanje brzine rada na terminalima za žito.
Izvor: Politika