Iako je pitanje transporta robe između Srbije i Rusije jedno od najvažnijih za domaću privredu od izbijanja ukrajinske krize, početak primene zabrane tranzita vozilima koja prevoze teret za i iz Rusije, prošlo je u javnosti gotovo neprimetno. Kao i mnogo puta dosada, čini se da se nadležni u Srbiji nisu potrudili da čitavu situaciju pojasne i jasno komuniciraju, pa iako se dobar deo prevoznika “privikao” na nove okolnosti, o problemima na terenu svedoči i veliki broj poziva i pitanja koje PlutonLogistics dobija od čitalaca, piše portal plutonlogistics.com.
Zemlje članice Evropske unije, podsetimo, počele su pre nešto manje od dve nedelje primenu zabrane tranzita i vozilima koja prevoze robu iz Rusije ka Srbiji kao i vozilima koja prevoze robu ka Rusiji. Ona se odnosi na sve pošiljke sa tarifnim oznakama koje su uključene na listu sankcija EU Rusiji.
U Poslovnom udruženju Međunarodni transport (Pumedtrans) za PlutonLogistics kažu da je “najkritičnije” bilo prvih 4-5 dana nakon 10. jula, kada je krenulo vraćanja kamiona za Srbiju, istovaranje itd.
Generalni sekretar Pumedtransa Aleksandar Spasić navodi da u prvi mah prevoznici nisu verovali da se zaista neće puštati vozila, kao i da je puno njih “podleglo uveravanjima uvoznika, odnosno izvoznika” i tovario robu koja nije mogla da prođe do odredišta. Kritično je bilo i jer su novi propisi pogodili vozila koja su već bila na putu.
– Sada znaju kakva je situacija i da postoji spisak robe koja je pod sankcijama, pa pre nego se upute proveravaju tu listu. I mi kao Udruženje imamo mnogo poziva, svakodnevno nas zovu da provere, kako se ne bi tovarila pomenuta roba – navodi on.
Specfična situacija dogodila se u Poljskoj, kada je u kamionu bila pošiljka robe za koju je važilo izuzeće od sankcija (što nije bilo jasno u prvi mah), te iako je najpre došlo da zaustavljanja, nakon angažovanja Ambasade u Poljskoj prevoz je nastavljen.
Srpski izvoz u Rusiju u 2021. vredeo je preko 840 miliona evra, a uvoz iz te zemlje više od 1,138 milijardi evra. Ako govorimo o zemljama u koje izvozimo, Rusija je prošle godine bila 6. mestu, dok je na listi tržišta sa kojih uvozimo – na četvrtom. Na koji način će EU zabrana tranzita – uz sve ostale faktore koje je donela ukrajinska kriza, uticati na ovaj rezultat, videćemo kada se sve sabere na kraju godine.
Ono što je, međutim, već sada poznato, jeste da je cena transporta za Rusiju višestruko porasla i da su cifre koje prevoznici traže još malo pa astronomske u odnosu na one pre krize. Još samo da saznamo – kojim putem će roba ići…
Izvor: Blic