Obaveza subjekta privatnog sektora da primi i čuva elektronske fakture izdate od strane subjekta javnog sektora, kao i e-fakture izdate od strane subjekta privatnog sektora, primenjivaće se od danas (1. jula 2022. godine.)
Navedene obaveze ispunjavaju se korišćenjem sistema elektronskih faktura na adresi https://efaktura.mfin.gov.rs/. Od trenutka registracije se primenjuju sva prava i obaveze propisane Zakonom o elektronskom fakturisanju, što između ostalog podrazumeva da sve poslate i primljene elektronske fakture imaju svojstvo verodostojnih isprava.
Napominjemo i da, u skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju, primalac e-fakture proverava poslatu e-fakturu pristupom sistemu elektronskih faktura i prihvata je ili odbija u roku od 15 dana od dana prijema te fakture, a ako primalac e-fakture koji je subjekt privatnog sektora ne prihvati ili ne odbije izdatu elektronsku fakturu, neposredno ili preko informacionog posrednika, primalac će, po isteku navedenog roka, biti ponovo obavešten da je e-faktura izdata; ako ne prihvati ili ne odbije elektronsku fakturu u roku od pet dana od dana dobijanja ponovnog obaveštenja da je elektronska faktura izdata, e-faktura, po isteku ovog roka, smatra se odbijenom.
Podsećamo i da su od 1. maja ove godine, korisnici javnih sredstava, kojih je u sistemu 10.609, u obavezi da primaju i čuvaju elektronsku fakturu, i da izdaju tu fakturu drugom subjektu javnog sektora. Takođe, tada je nastupila obaveza subjekata privatnog sektora, kojih je trenutno 46.181 u sistemu, da izdaju e-fakturu subjektu javnog sektora. Kroz sistem je do sada prošlo 993.882 elektronskih faktura.
Takođe, od 1. januara 2023. godine biće obavezno izdavanje i čuvanje elektronske fakture u transakcijama između subjekata privatnog sektora. Inače, od navedenih datuma se primenjuje i obaveza da se elektronski evidentira obračun poreza na dodatu vrednost.
Korišćenje sistema e-faktura je besplatno
Benefiti koje taj sistem donosi su zaista brojni. Primena Zakona o e-fakturama dovodi do ubrzanja procesa rada i poslovanja i obezbeđuje veću pravnu sigurnost svim poslovnim subjektima kada je reč o dostavljanju i primanju faktura, kao i njihovo bolje čuvanje. Osim toga, novi sistem razmene faktura omogućava bržu naplatu između privrednih subjekata, uz pozitivan uticaj na smanjenje pojedinih troškova koja sada snose preduzeća.
Takođe, omogućava se ušteda u vremenu potrebnom za rad sa fakturama, jer nestaje potreba za izdavanjem, primanjem i čuvanjem faktura u papirnom obliku. Ušteda u vremenu se ostvaruje i zato što pretraga elektronskih faktura zahteva manje vremena od pretraživanja papirnih arhiva.
Inače, uvođenje sistema elektronskog fakturisanja je deo strukturnih reformi koje će značajno uticati na poboljšanje poslovnog ambijenta u Republici Srbiji. Strukturna reforma, kojoj pripada Zakon o elektronskom fakturisanju, podrazumeva i novi model fiskalizacije, koji je ključna poluga države u borbi protiv sive ekonomije. Primena novog modela e-fiskalizacije u Republici Srbiji je obavezna od 1. maja ove godine.
Izvor: BIZLife