Ako preduzeće posluje samo u okviru B2B odnosno samo sa drugim kompanijama i nije obveznik fiskalizacije to ne znači da se neće dogoditi situacija da se javi obaveza za fiskalizacijom.
Najčešća situacija je ako zaposlenima bude dozvoljen otkup polovne opreme, kao što su na primer kompjuteri, mobilni telefoni, automobili, odnosno bilo koja druga vrsta dobara.
Poreska savetnica Zvezdana Pisarević kaže da prilikom bilo koje prodaje fizičkom licu, bez obzira na to da li je u pitanju zaposleni ili neko sa strane, firme moraju da izdaju fiskalni račun iako nemaju maloprodaju kao svoju delatnost. Zakon o fiskalizaciji je propisao koje delatnosti su oslobođene evidentiranja prodaje preko fiskalne kase, stoga sve ostale delatnosti svaki promet sa fizičkim licem moraju da kucaju preko fiskalne kase.
“Ukoliko nemaju maloprodaju i samim tim nemaju fiskalni uređaj, mogu da koriste besplatnu aplikaciju Poreske uprave, koja može da se skine sa Google play. Pre toga je potrebno podneti zahtev za bezbedonosni element da bi mogli da izdaju fiskalne račune. I mislim da je ovo najbolja opcija za sve one koji se ne bave maloprodajom, a odluče da nešto prodaju fizičkom licu, bilo da je to zaposleni ili ne”, naglašava Pisarević.
U slučaju da se od firme otkupljuju bilo koja dobra, ali da plaćanje ide na drugačiji način, na primer obustavom zarade, nije potrebno izdati fiskalni račun.
“Sve zavisi od toga kako se dogovore sa firmom, koja je prodavac. Može biti dogovoreno plaćanje na rate, otplata može da se vrši obustavom od zarade, a može se i uplaćivati u kešu na tekući račun firme. Najvažnije je precizirati računom ili ugovorom način i dinamiku otplate duga za kupljenu polovnu stvar”, objašnjava Pisarević.
Na pitanje da li preduzeća mogu davati u otkup svojim zaposlenima polovna dobra kao što su automobili, mobilni telefoni, računari, naša sagovornica ističe da se mogu prodati sva osnovna sredstva.
“Preduzeća mogu da prodaju svojim zaposlenima osnovna sredstva koja su odlučili da rashoduju, kao što su automobili, računari, mobilni telefoni i slično. Pri tome treba da sačine odgovarajući knjigovodstveni dokument o rashodu osnovnog sredstva, ako je sredstvo tako bilo evidentirano u knjigovodstvu, a u svakom slučaju treba da naprave dokument o prodaji kao što su račun ili ugovor”, zaključuje poreska savetnica Zvezdana Pisarević.
Podsetimo, od 1. jula svi obveznici propisa o elektronskom fakturisanju moraće da prime i čuvaju elektronske fakture ukoliko im dobavljač pošalje takav dokument.
Obaveza izdavanja elektronske fakture preko sistema elektronskih faktura (SEF) postoji u transakcijama među subjektima javnog i privatnog sektora, odnosno korisnicima SEF – bez obzira da li su dobrovoljni ili obavezni korisnici.
Pod transakcijom se, u smislu zakona, smatra transakcija sa ili bez naknade, koja se odnosi na isporuku dobara, odnosno pružanje usluga, uključujući i avansno plaćanje.
Izvor: Biznis.rs