Evropski parlament je većinom glasova usvojio zabranu prodaje novih vozila na benzin i dizel od 2035. godine.
Namera je da se ubrza prelazak Evrope na električna vozila i ohrabre proizvođači automobila da više ulažu u elektrifikaciju. Cilj je da se do 2030. godine smanji ukupna emisija štetnih gasova za 55 odsto, u poređenju s nivoima iz 1990. godine, što je plan koji zahteva brže smanjenje emisija u industriji, energetici i prevozu. Tako će bar po sadašnjem stavu od 2035. biti potpuno onemogućena prodaja vozila na fosilna goriva u uniji, ali ostaje da se vidi da li je sve moguće sprovesti i u praksi. Predlozi pojedinih zastupnika da se do tog perioda plasman na tržište smanji za 90 procenata nisu usvojeni.
Ipak, mediji navode da zakon još nije konačan, a glasanje protekle sedmice tek potvrđuje poziciju parlamenta za buduće pregovore s državama članicama povodom finalnih propisa.
Ukoliko sve bude kako je planirano, do te godine će na zajedničkom tržištu morati da postave milione stanica za punjenje električnih automobila.
– Kupovina i vožnja automobila s nultom emisijom postaće jeftinije za potrošače – rekao je Jan Huitema, glavni pregovarač parlamenta zadužen za tu politiku, preneo je „Jutarnji list”. Proizvođači poput „Forda” i „Volva” javno su podržali plan EU kojim bi se obustavila prodaja vozila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem. Drugi, poput „Folksvagena”, nastoje da obustave prodaju takvih vozila u Evropi do tog datuma.
Rojters je, međutim, objavio kako je imao uvid u prepiske koje pokazuju da je automobilska industrija, uključujući i Nemačko udruženje automobilske industrije VDA, lobirala za odbacivanje cilja do 2035. Smatraju da je takav plan ambiciozan upravo zbog neizvesnog uvođenja infrastrukture za punjenje.
– Naši stavovi su transparenti. Naša misija je da dođemo do najboljeg rešenja za sve učesnike – rekao je predstavnik za medije VDA, a prenosi Rojters.
Kako se navodi, električni i hibridni automobili činili su 18 odsto novih vozila prodatih u EU prošle godine, ali je sveukupna prodaja smanjena usled nestašice nekih delova.
Izvor: Politika.rs