Građani koji su verovatno potrošili novac dobijen u sporu sa bankama, povodom naknada za obradu kredita – moraće ipak da ga vrate.
Preti im da će uz to morati da podmire i sudske troškove.
Poslednjih dana uveliko stižu revizije tih presuda koje su uložile banke i zahtevi da u roku od osam dana vrate iznos koji su ranije dobili.
Kako u Udruženju banaka Srbije kažu, radi se o revizijama koje su banke uložile pre 17. septembra 2021. godine, odnosno pre dopunjenog stava Vrhovnog kasacionog suda od kada se odnos snaga klijenata i banaka potpuno obrnuo, u korist banaka.
Prema rečima Vladana Vasića, generalnog sekretara UBS, procenjuje se da su banke do tog datuma uložile između 5.000 i 9.000 revizija, a okončano ih je nekoliko desetina. Ovi građani će morati da vrate novac bankama, jer više ne postoji nijedan pravni lek koji mogu da upotrebe. Vasić, ipak, savetuje sve klijente koji to još nisu uradili, da povuku svoje tužbe, kao i da odu u pravne službe svojih ekspozitura i dogovore se.
“Vrhovni kasacioni sud je u septembru prošle godine promenio stav tako da je bankama dozvoljeno da naplaćuju naknadu ako su o svim troškovima unapred obavestili klijenta“, objašnjava Vasić za “Novosti”.
“Zato smo tada pozvali građane da povuku tužbe i da im se u tom slučaju neće naplaćivati nikakvi troškovi, ali se ne odnosi na one koji nisu odustali od tužbi. Poziv i dalje traje. Prema našim podacima, oko 30.000 građana je povuklo tužbe. Od juče, kada je obelodanjeno da su stigle prve revizije u korist banaka, ta brojka sve više raste.“
Prema podacima advokata, bilo je ukupno oko 250.000 tužbi, koje su doslovno “planule” nakon prvog stava VKS koji je išao u korist klijenata koji su tužili banke. Posle presuda koje su dobijali građani, banke su u nekim slučajevima, prema proceni, koristile pravni lek, ulagale revizije. Prve takve presude stigle su prethodnih dana.
“Postoje revizijske presude i u korist građana, ali pretpostavka je da će nakon stava VKS, veliki broj građana izgubiti presude“, kaže Jasmina Milutinović, predsednica Advokatske komore Srbije. “Svaka banka ima svoju politiku i još ima vremena za dogovor sa njima. Svi koji su, međutim, nastavili da tuže, moraće da vrate novac bankama i nema drugog leka. Haos koji je nastao i ogroman broj tužbi izazvalo je prethodno mišljenje VKS, nakon kog su tri i po godine presuđivani sporovi u korist građana. Smatram da nije u redu njihovo objašnjenje da je sve to vreme pogrešno primenjivan stav.
Kako kaže, u ovom slučaju obrukale su se i banke koje su naplaćivale naknade, advokati koji su kršili pravila kada su pribavljali na desetine hiljada klijenata, kao i sud.
Prema navodu Višeg suda u Novom Sadu, i dalje postoje slučajevi kada se donose presude u korist građana. Ništavost odredaba ugovora o troškovima obrade kreditnih zahteva postoji u slučaju kada korisniku kredita u ugovornoj fazi nije dostavljena pisana ponuda sa označenom visinom troškova kredita, zatim kada mu je pisana ponuda dostavljena, ali tako da opredeljeni troškovi kredita nisu istovremeno prikazani i kroz efektivnu kamatnu stopu i kada se utvrdi da je plaćanjem ovog troška došlo do dvostruke naplate.
Do ovog obrta je došlo nakon promenjenog stava Vrhovnog kasacionog suda, odnosno njegove dopune iz septembra prošle godine, kaže Dejan Gavrilović, iz jednog udruženja potrošača. “U ovim slučajevima se više ništa ne može uraditi, a prava na žalbu nema.“
Građani će osim vraćanja novca koji su dobili od banaka na osnovu ranijih presuda, morati da plate i troškove sudskog postupka. Zasada stižu samo revizije presuda vezanih za troškove obrade kredita, a pitanje je dana kada će početi i one vezane za plaćanje premije osiguranja kod Nacionalne korporacije za osiguranje stambenih kredita.