Milošević: Otvoreno bankarstvo u budućnosti neće biti posebna usluga, već će biti integrisana u druge usluge – Bankar.rs
BANKEFinTechINOVACIJESLIDERSVE VESTI

Milošević: Otvoreno bankarstvo u budućnosti neće biti posebna usluga, već će biti integrisana u druge usluge

Asseco SEE Group (ASEE Group) jedna je od najvećih IT kompanija u jugoistočnoj Evropi, koja zapošljava više od 2700 stručnjaka u regionu. Kompanija je od početka fokusirana na razvoj i prodaju vlastitih IT rešenja, pretežno za bankarstvo i plaćanje, ali i nudi niz rešenja za telekomunikacije, komunalne usluge i javni sektor.

ASEE u Srbiji donosi savremena IT rešenja na tržište već više od 30 godina, sa mnogo važnih projekata i rešenja za prikazivanje – poput primene prve digitalne banke u regionu, implementacije istinskih višekanalnih bankarskih rešenja u vodećim bankama i mnogih drugih. ASEE Grupu u Srbiji čine četiri entiteta – ASEE Srbija, zatim Payten i ChipCard kompanije, specijalizovane za platni promet, kao i naš najnoviji član – Things Solver – napredna analitička kompanija, sa dokazanim portfolijom AI i ML rešenja.

Aleksandar Milošević je glavni softverski arhitekta u kompaniji ASEE.

Otvoreno bankarstvo je odavno prisutno u EU i Srbiji. Koliko je online plaćanje sigurno i kako će izgledati u budućnosti?

Naša kompanija zajedno sa bankama koje su nam klijenti, radi na inovacijama za poboljšanje bankarskih usluga koje pružaju njihovim klijentima. Mi verujemo da je onlajn plaćanje budućnost. Period u kojem se našao ceo svet i nemogućnost da se krećemo kao ranije zbog korona virusa, ubrzao je upotrebu onlajn plaćanja, koje je ranije bilo samo komfor, a sada je svakodnevna potreba. Onlajn plaćanja su već dovoljno dugo sigurna, jer je prošlo dovoljno testova u praksi unazad 20 godina, od kako postoji ova vrsta plaćanja. Ako sagledamo sve postojeće pretnje sa kojima se banke susreću kao i napade na sigurnosne sisteme, slobodno možemo da kažemo da je online plaćanje najsigurnije. U daljoj budućnosti, to će verovatno biti i jedini način plaćanja. Na način plaćanja u EU i u našoj zemlji, utiče direktiva o platnim uslugama – PSD2, usvojena u EU pre dve godine. Ova direktiva daje smernice za otvoreno bankarstvo koje omogućava trećim licima da pružaju finansijske usluga, bilo da su u pitanju FinTech kompanije ili kompanije koje imaju imaju najviše onlajn transakcija na primer Gugl, Fejsbuk i Amazon.

Otvoreno bankarstvo u budućnosti neće biti posebna usluga, već će biti integrisana u druge usluge. Na primer, koristićete aplikaciju za knjigovodstvo koja će u sebi imati integrisanu opciju za onlajn plaćanje i nećete morati da koristite aplikaciju banke. Otvoreno bankarstvo omogućava da banka bude sakrivena. Sve takve usluge pružaju FinTech kompanije, koje imaju spoj finansijskih usluga i tehnologije i nude inovacije koje na tržištu ne postoje – na jednom mestu vidite sve račune u svim bankama, obavljate plaćanja u bilo kojoj banci koja je otvorila svoj interfejs i upravo taj proces uređuje PSD2 regulativa i na taj način ova opcija plaćanja nije više izbor banke već otvorena mogućnost izbora korisnika. Zahvaljujući tome, evropsko tržište je najnaprednije i najkonkurentnije i nudi najviše izbora u otvorenom bankarstvu.

Za banke i za nas kao njihove partnere, najveći izazov će i dalje biti kako učiniti onlajn plaćanje krajnjem korisniku najjednostavnije i pri tom mislim na građane koji nisu dovoljno digitalno edukovani, a moraju da koriste usluge banke. Izazov je i približiti i primeniti sistem onlajn plaćanja da bi bilo lako, brzo i jednostavno za svakoga i tu je prostor otvoren za inovacije.

Zašto je ASEE je najčešći izbor banaka pri primeni novih, inovativnih rešenja?

ASEE ima 30 godina staru tradiciju inovacija, od samog osnivanja kompanije i naši klijenti su navikli na to. Svakako bi trebalo dodati da je naša kompanija uradila vrlo značajne akvizicije i jačala kapacitete pružanja usluga bankama. Posebno u oblasti primene veštačke inteligencije.

Od trenutka kada je platni promet prešao iz tzv. SDK (Službe državnog knjigovodstva) u banke, počela je era inovacije elektronskog bankarstva, bankarstva telefonom, bankarstva preko interneta i bankomata. Tokom evolucije otvorenog bankarstva, ASEE je uvek bio tu da kreira mogućnosti da banke u procesu digitalizacije napreduju i prave iskorake u inovacije. Danas su aktuelna rešenja za digitalnu transformaciju banaka. Banke trpe pritisak različitih novih igrača na tržištu i znaju da jedino kada u najvećoj meri automatizuju svoje poslovanje tj. digitalizuju poslovanje mogu da budu konkurencija na tržištu, na prvom mestu FinTech kompanijama. Nije pogrešno reći da su banke danas najvećim delom softverske kompanije, jer njihovo poslovanje zavisi od toga kakav softver koriste i koliko je taj softver inovativan, koristan i pravi uštede. Saradnja banaka i ASEE-a je duga i jaka jer smo zaista pouzdan partner klijentima za koje istovremeno možemo da radimo na nekoliko projekata, što nas izdvaja. To nije moguće da izvede mala kompanija, a mi smo našim rešenjima i inovacijama na prvom mestu uspeli da proširimo tim u Srbiji do 500 ljudi. Stručnjaka koji imaju znanje iz bankarstva i softvera nema mnogo i ljudi su naš adut. ASEE je od početka strateški opredeljen prema ulaganju u svoje ljude, što se pokazalo kao dobar pravac i danas uslužujemo većinu banaka u Srbiji. Banke ne sarađuju samo sa nama, ali kada je nešto kritična tačka – koja nosi i rizik, mi smo za njih tim koji može da odgovori na njihove potrebe.

Aleksandar Milošević

Inovacije koje je ASEE primenio u bankama u Srbiji, da li inicijative dolaze od strane IT kompanija ili ih banke iniciraju?

Inovacija koja je važna za srpsko tržište je svakako osnivanje centra za servisno bankarstvo. Mi smo ponudili bankama da ne kupe novi softver, što bi zahtevalo implementaciju i veći projekat, već da uz našu pomoć prilagode svoje, postojeće softvere i već u roku od mesec dana dobiju rešenje za elektronsko bankarstvo. Mi smo takav koncept proširili i u zemljama u regionu. Druga naša inovacija koja je primenjena je upotreba telefona za verifikaciju sigurnih transakcija na bankomatu ili pri e-plaćanju. Ova inovacija je u potpunosti ASEE-ov proizvod koji je zaživeo u Srbiji.

Naša prednost je i što ASEE isprati svaku tehnološku promenu koja je na horizontu i biće primenjena za 3 do 4 godine i možemo vrlo brzo da pripremimo rešenja koja će banke moći da primene u budućnosti. Mi već radimo na razvoju takvih tehnologija i preuzimamo rizik ulaganja u razvoj, kako bismo bili spremni. Obično se desi da smo već spremni za krupne tehnološke promene i njihovu primenu, kao što je otvoreno bankarstvo ili kao što je bio instant payment. Sa druge strane, dešava se da banke imaju svoje poslovne inicijative koje smatraju svojom ključnom kompetencijom, što će ih izdvojiti od konkurencije i tek kada je njihova ideja spremna za implementaciju, onda se obrate nama kako bismo tehnički realizovali rešenje. Postoje slučajevi i kada naš i tim banke rade na određenoj inovaciji u potpunosti prilagođenoj potrebama banke.

Kako se razvijaju inovacije u ASEE?

Mi imamo mogućnost da jedan tim bude sastavljen od članova iz različitih zemalja u kojima ASEE posluje, koji nekada broji i desetoro ljudi iz kompanije, što nam donosi različite ideje i rešenja sa različitih tržišta i od različitih klijenata i industrija. Često se dešava da na istom projektu rade specijalisti za aplikacije za mobilne telefone iz Hrvatske, stručnjaci za elektronsko bankarstvo iz Srbije i Rumunije i eksperti za otkrivanje prevara iz Turske. Primer je projekat “PSD2 Enabler” koji je uspešno primenjen u osam banaka u EU. U timu su učestvovali stručnjaci iz Srbije, Hrvatske i Turske. Znanje i veštine koje delimo u grupi su od neprocenjive vrednosti i daju nam prednost u oblasti primene brzih rešenja. Na primer, ako se desi da kolege u Rumuniji moraju da kreiraju proizvod za kratko vreme, iz grupe se biraju članovi koji su radili na takvom projektu, imaju iskustvo i zajednički dolaze do rešenja koje se primeni bilo gde na tržištu.

Od značajnih inovacija, istakao bih i sistem za instant plaćanje u Srbiji kao dobar primer – regulator je dao kratak rok i mi smo opremili celo tržište za šest meseci, a znamo da je upravo i brzina primene novih rešenja karta za uspeh na tržištu. Naravno, kvalitet se podrazumeva. Često ljudi iz prodaje mnogo utiču na razvoj inovacija. Vrlo dobro prepoznaju potrebe banaka i imaju mogućnost da zajedno sa timovima za inovaciju rade na novim rešenjima. ASEE ima model Fonda za nagrađivanje zaposlenih za najbolje ideje i inovacije i takav, otvoreni pristup je doneo potpuno neočekivane ideje koje su realizovane.

Stručnjak Vašeg profila može uvek da izabere projekte na kojima će raditi, zašto je ASEE vaš izbor?

Od dolaska u ASEE imao sam dodir sa razvojnim projektima i inovacijama. Za mene je bio izazov da učestvujem u projektima od nule do primene rešenja. Veliko je zadovoljstvo da u karijeri možete da pokrenete ili da učestvujete u 30-40 velikih inicijativa i inovacija i zbog toga nisam razmišljao o drugoj kompaniji. Naravno, kompanija svojim uspešnim poslovanjem, rastom i vizijom, zaposlenima omogućava dugoročan razvoj i sve što vam je potrebno za rad – od tehnologije, informacija, edukacije da nesmetano radite – dobijete. Podrška menadžmenta i kolega je svakako nešto što je važno u svakom poslu, a u našoj industriji koja je najbrža je od izuzetne važnosti. Istakao bih da je kompanija usmerena ka razvoju mladih ljudi koji imaju mogućnost da u našoj kompaniji nauče, na početku karijere, ne samo o oblasti u IT industriji koju odaberu, već i da pored svog redovnog posla učestvuju u razvojnim projektima, oprobaju se u različitim oblastima, što je za svakog ko želi da se razvija veliki podsticaj. Ukoliko neko želi da bude ispunjen poslom, neprestano se razvija i ima dugoročnu sigurnost, ASEE je mesto u IT industriji koje nudi sve što vam je potrebno.

Tags
Back to top button