Trošak dopremanja kontejnera iz Kine u Srbiju dostigao 15.000 dolara – Bankar.rs
MAKROEKONOMIJASVE VESTI

Trošak dopremanja kontejnera iz Kine u Srbiju dostigao 15.000 dolara

Cene brodskog kontejnerskog transporta iz Kine u Srbiju stabilizovale su se u avgustu na 15.000 dolara za kontejner dužine 12 metara (40 stopa), rekla je za Biznis.rs Maja Suđicki Trzin, generalna direktorka kompanije Samer & Co. Shipping D.O.O. za Srbiju. Istovremeno, cene istog transporta iz Kine u Severnu Ameriku kreću se oko 18.000 dolara.

Porast cena isporuke i uska grla u lukama širom sveta doneli su mnogo problema koji pogađaju lance snabdevanja. Uvoznici i izvoznici se bore da nadoknade troškove transporta koji su porasli 10 puta u odnosu na cene pre pandemije, iako nisu rasli u tekućem mesecu. Prekidi u snabdevanju počeli su prošle godine, nakon što je potražnja za robom opala kada je proglašena pandemija, a prevoznici prekinuli plovidbu, podseća FT.

Napori brodarskih kompanija da nadoknade štetu propali su u martu zbog blokade Sueckog kanala, kao i zbog blokade kineske luke Jantijan u maju. Sada je zbog opasnosti od širenja zaraze korona virusa zatvorena kineska luka, Ningbo-Žušan, treća u svetu po kontejnerskom prometu. Stalni prekidi zbog pandemije Covid-19 i nedostatak radne snage dodatno pogoršavaju situaciju.

Prema rečima Maje Suđicki Trzin, luka će ostati zatvorena dve nedelje, a u međuvremenu će promet ići preko luke u Šangaju, koja je najveća u svetu, zbog čega prema njenim rečima, blokada Ningbo luke ne bi trebalo da ima izrazito loše efekte na globalno snabdevanje.

Budući da je u toku sezona nabavke robe za novogodišnje i božićne praznike, naša sagovornica ocenjuje da je stabilnost cena prevoza u avgustu dobar znak i da bi eventualni dalji rast cena mogao uskoro da bude zaustavljen, ali verovatno samo privremeno. Dodatni problem predstavlja nestašica kontejnera za transport u azijskim lukama.

“Prevelika potražnja za robom iz Kine i smanjen izvoz iz Evrope u Aziju doveli su do nestašice kontejnera“, objasnila je Maja Suđicki Trzin. Ona navodi da je cena prevoza kontejnera dužine 12 metara iz Evrope u Kinu oko 500 do 600 dolara. Budući da su kontejneri u vlasništvu brodskih kompanija, njima se isplati da prevoze kontejnere do Kine, čak i ako su prazni.

Taj postupak premeštanja praznih kontejnera u shipping industriji naziva se relokacija, a ranije nije bila praksa da se oni premeštaju s jednog kontinenta na drugi. Prazni kontejneri iz Srbije, recimo, premeštaju se uglavnom u Budimpeštu. Brodske kompanije svojevremeno su plaćale naknadu za prevoz praznih kontejnera, odnosno njihovo relociranje, 50 dolara po komadu.

Prema podacima VesselValue, oko 350 kontejnerskih brodova ukupnog kapaciteta oko 2,4 miliona šestometarskih kontejnera čeka na utovar u lukama širom sveta. Zagušenje su pogoršali prazni kapaciteti koji su dostigli 4,6 odsto globalne flote u odnosu na 3,5 procenata prošlog meseca. Najveća svetska shipping kompanija Maersk iz Danske, saopštila je da situacija u brodskom prevozu nije pokazala znakove poboljšanja od pojave delta varijante korona virusa.

Nemački prevoznik Hapag-Lloyd procenio je da se poremećaji neće ublažiti do prvog kvartala iduće godine, kao i da bi taj rok mogao da bude pomeren zbog velike potražnje. U mnogim industrijama proizvodnja je rekordna, a količina zaliha je na niskom nivou. U toku je kritičan period za isporuke u Evropu za božićnu sezonu, a eventualni nedostatak sezonske robe doprineo bi povećanju inflacije.

Iz shipping industrije poručuju da ne postoji kratkoročno rešenje i da problemi neće nestati uskoro. Najugroženiji sektori su tekstilna i autoindustrija, a sve veći broj kompanija prijavljuje poteškoće u namirivanju potražnje i borbi da ne povise cene proizvoda. Kada je reč o jeftinoj robi, mnogi trgovci odustaju od njenog uvoza zbog prevelikih troškova transporta.

Izvor: Biznis.rs

Tags
Back to top button