Pandemija koronavirusa je u velikoj meri uticala na poslovanje putem online platformi u Srbiji. Samo u oblasti online obrazovanja je zabeležen rast vrednosti transakcija za gotovo četiri puta u odnosu na 1. kvartal 2020. godine, dok je u poređenju sa 2019. godinom bilo 22 puta više klijenata, podaci su Payoneera, globalne platforme za međunarodna plaćanja. Porast je zabeležen i u drugim sektorima, kao što su IT kompanije, eCommerce i foto frilenseri.
Rad na daljinu je postao „nova normala“, a mnogi su počeli da traže nove mogućnosti za rad učeći nove specijalnosti i pružajući usluge online. Jedan od izuzetno uspešnih sektora je sektor online obrazovanja, koji čine pojedinci i profesionalci, uglavnom online nastavnici, koji svoje usluge nude i naplaćuju kroz online platforme specijalizovane za online edukaciju, u kojem konstantno raste broj korisnika, dok istovremeno još veći rast beleži prosečan prihod po korisniku.
Obim u sektoru igara je porastao za 80%. Prosečan prihod po korisniku je takođe značajno uvećan, što pokazuje da se industrija igara širi i raste na globalnom nivou. U sektoru eCommerca je zabeležen značajan rast tokom 2020. godine – obim transakcija je uvećan za 85%, a broj korisnika za 35%, i ovaj trend u prvom kvartalu ove godine dobija još veći zamah. U poređenju sa prošlom godinom u oblasti elektronske trgovine je zabeležen rast od 16% po obimu transakcija, dok je broj korisnika povećan za 10%. Prodavci na internetu su počeli da prodaju i zarađuju još više – povećava se broj korisnika, dok istovremeno raste prosečni prihod po korisniku.
1. kvartal 2021. u odnosu na 1. kvartal 2020.
Građani Srbije su u 2021. godini nastavili da ostvaruju prihode iz svojih domova ili kancelarija, sarađujući kako sa globalnim platformama, tako i direktno sa stranim klijentima. U prvom kvartalu 2021. godine u Srbiji je zabeleženo za 14% više uplata nego u prva tri meseca 2020. godine. Najveći porast zabeležio je sektor online obrazovanja, koji je prema vrednosti transakcija porastao za 393%, dok je prema broju uplata rast 312%, što govori da prosečna vrednost uplate takođe raste u odnosu na prvi kvartal 2020. godine.
„Pandemija koronavirusa je uticala na način na koji radimo, otvarajući prostor za unapređenje poslovanja putem interneta. Broj naših korisnika beleži rast drugu godinu zaredom. To je globalni trend i meni je drago što Srbija ide istim putem. Nastavićemo da radimo na unapređenju naših servisa, kako bismo našim korisnicima obezbedili brzu i jednostavnu uslugu i pomogli preduzetnicima i kompanijama iz Srbije i regiona da se brže razvijaju“ – izjavio je Nikola Mehandžić, Business Development direktor Payoneera u Srbiji.
U prvom kvartalu 2021. godine su IT kompanije koje direktno pružaju usluge stranim klijentima ostvarile za 33% veći obim transakcija nego u prethodnoj godini. Tradicionalni sektor eCommerce je povećao obim za 16%, a sektor foto frilensera za 12%.
Gledano po gradovima u Srbiji, Beograd se nalazi na prvom mestu po ukupnom obimu transakcija putem ove globalne platforme sa učešćem od 47 odsto. Zatim slede Novi Sad sa 17,9 odsto, Niš – 9,3 odsto, Zrenjanin – 5,5 odsto, Kragujevac – 2,4 odsto i Subotica – 2,1 odsto. U poređenju sa rezultatima obima transakcija po gradovima u prva tri meseca 2020. godine, najveći porast su zabeležili Leskovac – 119%, Zrenjanin – 87%, Kragujevac – 62%, Niš 33%, Novi Sad – 14% i Beograd sa 6%.
Region
U poređenju sa zemljama regiona, poput Albanije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Hrvatske i Severne Makedonije, Payoneer je objavio da Srbija prednjači po obimu transakcija i prihodima iz inostranstva sa ukupnim učešćem od 54 odsto u odnosu na zemlje regiona. Na drugom mestu se nalazi Severna Makedonija sa 18 odsto, a zatim slede Bosna i Hercegovina sa 13 odsto, Hrvatska sa 8 odsto, Crna Gora sa 4 odsto i Albanija sa 4 odsto