Nova radna grupa za deo puta ka južnom Jadranu, ko je sve do sada (g)radio? – Bankar.rs
MAKROEKONOMIJASLIDERSVE VESTI

Nova radna grupa za deo puta ka južnom Jadranu, ko je sve do sada (g)radio?

Vlada Srbije je donela odluku o formiranju (nove) radne grupe za tehničku i finansijsku realizaciju projekta „Beograd-Južni Jadran“, odnosno deonicu Požega – Boljare (Požega – Duga Poljana i Požega – Boljare).

Deonica Požega-Boljare predstavlja deo auto-puta E-763, odnosno deo autoputa „Beograd-južni Jadran“, kojim se ostvaruje veza između Srbije i Crne Gore, odnosno Beograda i južnog Jadrana.

Zadatak radne grupe je da sarađuje sa kineskom kompanijom „China Road and Bridge Corporation“ (CRBC) u izradi projektne dokumentacije, definisanju prihvatljivih oblika finansiranja, izgradnji, održavanju i eksploataciji deonice od Požege do Boljara.

Predsednik radne grupe u buduće će biti ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, a zamenik predsednika Mihailo Mišić, državni sekretar u Ministarstvu građevinarstva. Pored predsednika i njegovog zamenika, radna grupa će imati 13 članova.

Radnu grupu za istu deonicu Vlada je prvi put osnovala početkom 2019. godine i na njenom čelu je bila Zorana Mihajlović (tadašnja ministarka građevinarstva).

Potom je 2021. godine odluka izmenjena i za predsednika postavljen Tomislav Momirović (tada novi ministar građevine).

Srbija u 2023. godini može da odobri zajam od 183,05 milijardi dinara (ili 1,55 milijardi evra) za za projekat izgradnje autoputa Beograd – Južni Jadran (E-763,), odnosno deonicu Požega – Boljare, piše u Zakonu o budžetu za 2023. godinu.

Prema podacima koji su na sajtu MGSI objavljeni 2020. godine, preliminarna vrednost investicije je oko 1,83 milijardi evra.

Deonica ide trasom Požega – Arilje – Ivanjica – Boljare u dužini oko 106 kilometara.

U delu Požega – Duga Poljana radovi su počeli u martu 2022. godine, odnosno tada je postavljen kamen temeljac, dok je komercijalni ugovor o pripremi tehničke dokumentacije i izvođenju radova od Požege do Duge Poljane, u dužini oko 75 kilometara potpisan 2021. godine sa kompanijom China road and bridge corporation (CBRC).

Deonice auto-puta Beograd Južni Jadran:

1. Beograd – Obrenovac,

2. Obrenovac – Ub,

3. Ub – Lajkovac,

4. Lajkovac – Ljig ( Donji Banjani),

5. Ljig – Preljina: Donji Banjani – Boljkovci, Boljkovci – Takovo, Takovo – Preljina

6. Preljina – Požega: Preljina – Prijevor, Prijevor – Lučani, Lučani – Požega,

7. Požega – Boljare.

Ko je sve gradio na srpskom delu puta ka Jadranu?

Deonicu Surčin-Obrenovac gradila je kineska firma „China Communications Construction Company (CCCC)“.

Na delu Obrenovac-Ub glavni izvođač radova je bila firma „Šandog Hi-speed Group“.

Glavni izvođač radova na deonicu Ljig-Preljina bila je azerbejdžanska firma Azvirt, a na deonici Lajkovac – Ljig kineska firma „Shandong Hi-speed Group“.

Deonica Preljina-Požega poverena je firmi „China Communications Construction Company“ (CCCC).

Deonicu Ub-Lajkovac radile su domaće firme „Putevi Užice“ i GP „Planum“, ali je, kako je pisao Insajder 2019. godine, kontrolom utvrđeno da tokom izgradnje nije korišćen adekvatan materijal, da su napravljeni propusti i u radu i u nadzoru.

Sa izvođačima koji su posao dobili na tenderu (firmama Planum i Putevi Užice) raskinut je ugovor, pa je posao takozvane „popravke“ puta dogovoren sa kineskom kompanijom Šandong.

Crnogorski krak auto-puta koji će ići od Jadranske obale do Beograda je auto-put Bar-Boljare.

Prva deonica na crnogorskom kraku, od  Smokovca do Mateševa otvorena je u julu 2022. godine, a gradila ju je kineska kompanija CRBC.

Kineski kredit, kojim se finansirala izgradnja te saobraćajnice, Crna Gora u jednom trenutku nije mogla sama da finansira, zbog visokih kamatnih stopa.

Nedavno je direktor „Monteputa“ Milan Ljiljanić  rekao da je izrada elaborata eksproprijacije za deonicu Mateševo-Andrijevica u završnoj fazi, a tokom naredne godine planira se pokretanje postupka eksproprijacije zemljišta i završetak projektne dokumentacije i raspisivanje tendera za izvođenje radova, prenela je Nova ekonomija.

Crnogorska Vlada je nedavno objavila da je krajem marta 2023. godine, crnogorska filijala firme „China Road and Bridge Corporation“ uputila Ministarstvu finansija te zemlje pismo o zainteresovanosti za realizaciju potencijalnih projekata u Crnoj Gori.

U pismu CRBC-a se, između ostalog, pominju naredne dve deonice auto-puta Bar-Boljare (Mateševo-Andrijevica i Andrijevica-Boljare).

Kompanija CRBC je, kako je saopštila crnogorska Vlada, u pismu navela da je sprovela detaljne elaborate, pripremila komercijalnu studiju, okvirne uslove, nacrt opštih uslova, kao i tehnički predlog za naredne dve deonice autoputa.

Preporuka kineske kompanije je da se deonice Mateševo-Andrijevica i Andrijevica-Boljare realizuju putem modela privatno-javnog partnerstva.

Nova ekonomija

Tags
Back to top button