Elektronske fakture od 1. januara: Šta su prednosti, a šta mane? – Bankar.rs
ANALIZESLIDERSVE VESTI

Elektronske fakture od 1. januara: Šta su prednosti, a šta mane?

Nedavno usvojeni zakon predviđa da od 1. januara iduće godine svi obveznici PDV-a u javnom sektoru koriste isljučivo elektronsku fakturu, a kasnije i privatnici. To će omogućiti efikasnije poslovanje bez, kako kažu u nadležnim službama, dodatnog troška privredi. Računovođe tvrde da će za većinu njih, zbog neophodnih licenci, to biti trošak a posredno može biti i za privrednike.

Kamion pun robe, a vozač umesto silnih papirnih faktura, uz sebe ima samo tablet ili mobilni i, naravno, internet vezu. Kako će to funkcionisati mnogi su skeptični, ali su oko glavne prednosti elektronske fakture saglasni.

“Ono što je najveći benefit za privredu jeste automatski obračun PDV-a, odnosno povraćaj PDV-a, biće automatski, ono što privreda od nas traži već godinama. Sad smo sa uvođenjem ovog zakona došli do toga da se ulazna i izlazna faktura poklapaju i da će Poreska uprava biti u prilici da sutradan ili isti dan taj PDV vrati”, ističe ministar finansija Siniša Mali, prenosi RTS.

Novina je da firme, osim knjigovođa, mogu angažovati i informacionog posrednika koji će dozvolu za rad dobijati od ministarstva. U Računovodstvenoj komori Srbije to smatraju dodatnim troškom i rizikom za podatke o firmama. Elektronska faktura se šalje u poseban informacioni sistem e-uprave.

“Možda onaj deo koji se tiče javnog sektora može da bude u e-upravi, ali računovođe i poreski obveznici bi nekako bili sigurniji da to radi Poreska uprava, zato što su veliki poslovi već urađeni u PU, uvedena objedinjena naplata, prešlo se na poreske prijave, uvedena jedna intenzivna komunikacija”, smatra Snežana Mitrović iz Računovodstvene komore Srbije.

Slavica Savičić, državna sekretarka Ministarstva finansija, navodi da se ne vidi mogućnost stvaranja bilo kakvih problema, pošto je to dobra praksa u Evropi.

“Ceo ovaj zakon je usklađen sa direktivama EU, pošlo se od toga, i prosto ne vidimo nikakav prostor za bilo kakvo curenje informacija”, dodaje Savičićeva.

Angažman informacionog posrednika nije obavezan, a usluga e-uprave je besplatna, kažu nadležni, navodi RTS.

U jednoj od računovodstvenih firmi tvrde da ukoliko i angažuju informacionog posrednika, to neće ući u cenu usluge koju pružaju privredniku. Da bi se tim poslom bavili, biće potrebno da u firmi imaju bar jednog računovođu sa licencom.

“Naknada za polaganje ispita iznosi oko 30.000 dinara, trenutno je registrovano oko 6.000 lica koja se bave pružanjem računovodstvenih usluga, od čega svega jedna trećina onih koji su stekli zvaničnu licencu ovlašćenog računovođe”, ukazuje Nataša Todorović iz računovodstvene firme „Deneks“.

Od iduće godine elektronsku fakturu će morati da koriste svi u javnom sektoru i privatne firme koje posluju sa njima, ako su u sistemu PDV-a. Na taj način porez plaća oko 130.000 preduzeća čiji je promet iznad 8.000.000 dinara, ili su takvo oporezivanje sami izabrali.

Tags
Back to top button