Budućnost nas vodi ka globalizaciji medijskog tržišta. Verujem da ćemo iz Beograda, Banjaluke i Podgorice vrlo brzo servisirati klijente u Madridu, Berlinu, Čikagu… Prepreke za taj scenario nestaju lagano i zato, na primer, trenutno razgovaramo o novim aranžmanima sa kolegama iz Nemačke.
Ako za trenutak stavimo po strani pandemiju i sve nevolje koja je izazvala, bez sumnje možemo reći da prisustvujemo dramatičnoj transformaciji sveta u digitalno društvo. Taj trend je jasno trasiran još pre dve i po decenije kada je, recimo, Al Gor, tadašnji potpredsednik Sjedinjenih Američkih Država, nagovestio da će planetu u budućnosti premrežiti „informacione magistrale“. Ali, u uslovima korone proces digitalizacije je dobio neverovatno ubrzanje.
Ovako je Dragan Radić, osnivač i direktor poslovnog sistema Ninamedia, Novi Sad, odgovorio na naše pitanje o tome u kom pravcu ide globalni trend digitalnih komunikacija. Kako ističe, pandemija je ubrzala digitalne trendove, ali bi oni, svakako, imali svoju brzu dinamiku i bez korona virusa:
“Onlajn sastanci, masovno korišćenje različitih komunikacionih platformi, fizički udaljeno poslovanje sa klijentima i zaposlenima, dovelo nas je, na globalnom nivou, u ono što se s pravom može nazvati „nova stvarnost“, kaže Radić koji u intervjuu za Magazin Biznis govori o novim zakonitostima u razvoju digitalnih komunikacija, o ekonomskom i društvenom razvoju baziranom na korišćenju informacija, kao i o razvoju poslovnog sistema Ninamedia koji ove godine obeležava dve decenije rada.
• Šta su nam donele digitalne komunikacije? Da li je njima samo podržan “kult savremenih tehnologija” ili je olakšan život i rad ljudima?
– Digitalna komunikacija nam je oduzela bliskost i fizičku prisutnost na koju smo inače navikli, ali donela nam je brzinu i značajnu uštedu vremena. Verujem da je ta promena najviše pogodila one koji ranije nisu imali poslovne ili lične potrebe za značajnijom komunikacijom, posredstvom digitalnih platformi. Oni su morali najbrže da uče. Što se tiče Ninamedije, osim novih platformi za online sastanke, uveli smo i alate koji su nam omogućili da nastavimo sa ozbiljnim istraživanjima javnog mnjenja. Tako smo uveli online fokus grupe, dubinske intervjue. Ninamedia je i prethodnih godina dosta polagala na digitalizaciju poslovnih procesa, ali svakako mogu da kažem da je korona to ubrzala.
• Da li Srbija zaostaje za svetom u primeni savremenih tehnologija u oblasti komunikacija? Ili, možda, tu nema mogućnosti da se zaostaje, upravo zbog prirode digitalnih tehnologija – mogu da se brzo primene u bilo kom delu sveta?
– Ne samo da se primenjuju najmodernije tehnologije, u Srbiji se one stvaraju. Kao ilustraciju navešću podatak da samo u Novom Sadu radi gotovo 15.000 programera. Osim toga, stasalo je celo jedno pokolenje koje se u digitalnom okruženju oseća „kao kod kuće“. To su naša deca koja su u međuvremenu prispela za rad i stvaranje. Uz njih, i mi stariji u hodu usvajamo najsavremenije tehnologije. Svakako, ne može se reći da Srbija zaostaje za trendovima u svetu.
• Za medijski sistem Ninamedia se ističe da predstavlja „suštinski spoj znanja i tehnologije koji se oslanja na najsavremenije trendove“. Šta to praktično znači?
– Ninamedia je trezor informacija sakupljenih na različite načine, koji obuhvataju naše usluge. Najsavremeniji trendovi podrazumevaju preciznost i pravovremenost informacije, brzinu dostave, jednostavnost upotrebe korisničkih aplikacija. Celokupna usluga postala je nezamisliva bez IT podrške i brojnih softvera koje razvijamo poslednjih godina, usled rastuće potrebe naših klijenata, ali i optimizacije internih procesa.
• Vi kažete da klijentima omogućavate da u svakom trenutku raspolažu svim relevantnim informacijama i da upravljaju njima. Šta klijente najviše zanima? Koje informacije su im najvažnije za poslovanje?
– Spektar interesovanja naših klijenata je veoma velik, jer dolaze iz brojnih industrija. To praktično znači da iz našeg ugla nema suvišne ili bespotrebne informacije. Vrednost usluge koju im pružamo se sastoji iz pregleda celokupnog „medijskog neba“, pozicije klijenta na njemu, ali i pozicije konkurenata. Pružamo informacije koje su neophodne za donošenje strateških poslovnih odluka, bilo da dobijaju te informacije putem monitoringa medija ili istraživanja tržišta i javnog mnjenja.
• Može li se, kroz interesovanje vaših klijenata i saradnju sa njima, zaključiti koliko je srpska privreda konkurentna u odnosu na razvijene ekonomije?
– Duboko sam uveren da je konkurentna, da je u procesu konstantnog učenja i rasta kada je u pitanju upotreba informacija. U tom procesu učimo jedni od drugih.
• Sa druge strane, klijenti Ninamedije su i političke stranke i političari. Za koju vrstu vaših usluga su najzainteresovaniji? Kakva je naša politička scena, posmatrano iz ugla kompanije za istraživanje medijskog tržišta?
– Naša politička scena ima mnogo aktera, mnogi od njih koriste monitoring medija jer im je važna analiza medijske eksponiranosti. Trend koji postaje sve jasniji jeste da sve više očekuju od podataka iz istraživanja javnog mnjenja. Tako su istraživači Ninamedije na prethodnim izborima u Novom Sadu prvi put u Srbiji sproveli takozvani Exit poll, odnosno izlaznu anketu i imali odstupanje od zvaničnih rezultata za svega 0,5 procenata, što je sjajan rezultat.
izvor: Magazin Biznis
foto: Printscreen/ Nirapress