Svađa oko indijske maloprodajne kompanije sukobila je najvećeg svetskog e-trgovca Amazon i najveću indijsku kompaniju Reliance.
Kompanije su se našle u sporu jer su obe sklopile zasebne dogovore sa istim indijskim dobavljačem – Future Groupom.
Analitičari smatraju da bi pravna bitka u kojoj se američki gigant suočava s lokalnom perjanicom koja ima prednost domaćeg trenera, mogla oblikovati rast e-trgovine u Indiji u narednim godinama, piše BBC, a prenosi Index.hr.
“Mislim da je ovo velika stvar. Amazon nikad nije imao ovakvog suparnika ni na jednom tržištu”, kaže Satish Meena, viši analitičar konsultantske kompanije Forester.
Amazon je svog osnivača Džefa Bezosa učinio najbogatijim čovekom sveta, (iako je u međuvremenu izgubio tu titulu), koji je transformirao globalnu maloprodaju.
Ali, izvršini direktor Reliancea i najbogatiji Indijac, Mukesh Ambani, takođe ima sličnu reputaciju. Analitičari smatraju da će njegovi maloprodajni planovi predstavljati izazov Amazonu, kao i FlipKartu, čiji je vlasnik Walmart.
Amazon agresivno širi svoju prisutnost u Indiji, gde se nada da će da profitira na rastućem tržištu e-trgovine. Reliance takođe planira da širi svoju e-trgovinu i svoje poslovanje mešovitom robom.
Future Group nedavno je sklopio ugovor sa Reliance Industriesom o prodaji maloprodaje vredne 3,4 milijarde dolara. Od 2019. godine Amazon poseduje 49 posto deonica.
Amazon tvrdi da je tom kupivinom deonica Future Groupu onemogućena prodaja odabranoj grupi indijskih kompanija, među ostalima i Relianceu.
Future Retail, koji uglavnom čine fizičke prodavnice, teško je pogođen pandemijom i tvrdi da je dogovor s Relianceom ključan za spašavanje kompanije. Poslednja runda na sudu pripala je Future Groupu. Prošlog ponedeljka, visoki sud u Delhiju poništio je odluku od prethodne nedelje kojom se prodaja zaustavlja. Amazon je uložio žalbu.
Ako se dopusti Relianceova kupovina, to bi njegovom maloprodajnom ogranku omogućilo pristup više od 1800 trgovina u 420 indijskih gradova, kao i veleprodajnom i logističkom ogranku Future Groupa.
“Reliance ima novac i uticaj koji je potreban na ovom tržištu, ali nema stručnost za vođenje e-trgovine”, kaže Meena za BBC.
Ako Amazon uspe u svojim namerama, usporiće planove ključnog konkurenta za proboj u e-trgovinu. Amazon i Reliance spremni su da se bore za indijsko tržište zbog velikog potencijala za rast.
“Ne postoji nijednog drugo tržište nakon SAD-a i Kine koje pruža takve prilike”, smatra Meena.
Indijski maloprodajni sektor vredi 850 milijardi dolara, ali trenutno se samo jedan mali deo odnosi na e-trgovinu. Ali, Forester ukazuje da će indijsko tržište rasti 25,8 odsto godišnje i 2023. godine dosegnuti 85 milijardi dolara.
Zbog toga je u e-trgovini sve veća gužva, a tržište je sve konkurentnije. Osim Amazona, WalMart je takođe sklopio partnerstvo sa domaćim brendom e-trgovine FlipKartom. Uključio se čak i Fejsbuk , plativši 5,7 milijardi dolara za 9.9 odsto udela u Jio Platformsu, kojem je većinski vlasnik Reliance Industries.
Mešovita roba je najveći zalogaj u maloprodaji u Indiji jer na to otpada oko polovine ukupne potrošnje. Trenutno u e-trgovini dominiraju dugotrajni proizvodi poput mobilnih telefona.
Međutim, pandemija je ubrzala prelazak na e-trgovinu i kad su u pitanju svakodnevne potrepštine, delom i zato što Indija ima jedan od najstrožih lokdauna.
Mešovita roba postaje glavno bojište
“Ljudi su zatvoreni u kućama, pa sve više njih koristi onlajn usluge. Mešovita roba postaje glavno bojište, a covid-19 je to samo ubrzao”, kaže Himanshu Bajaj iz konsultantske kompanije At Kearney.
Ovaj visokooktanski sukob između dvojice globalnih bogataša pokazuje koliko je tržište s najvećim potencijalom rasta na svetu važno Bezosu i Ambaniju. To je takođe pokazatelj kako je stranim ulagačima teško poslovati u Indiji.
Amazon je samo poslednja na popisu poznatih stranih kompanija koje nisu uspele da nateraju svoje indijske partnere da slede naloge inostranih arbitara, nego su morale da se obrate domaćim sudovima. Indija je nedavno izgubila dve velike međunarodne arbitraže u poreznim sporovima protiv Cairn Energyja i telekomunikacijskog giganta Vodafona.
“Nema sumnje da će strani ulagači sa zaprepaštenjem gledati na ovu i slične situacije. Ova odluka poslat će signal da Indija nije pouzdano mesto za ulaganje i poslovanje”, rekao je za BBC Rupa Subramanya iz Asia Pacific Foundationa of Canada.
Amazon verojatno neće odustati bez borbe, ne samo zato što bi ova akvizicija dala Relianceu ono što analitičari nazivaju “neprimerenom prednošću”. Ali, kad se nađe nasuprot domaćeg konkurentu poput Reliancea, Amazon nije u ravnopravnom položaju.
Vladina pravila zabranjuju inostranim e-trgovačkim kompanijama da drže vlastite proizvode ili prodaju privatne brendove direktno kupcima, što se smatra protekcionističkom politikom u korist lokalne maloprodaje.
Amazon se takođe suočava s rastućim pritiskom kroz strože norme o korišćenju podataka i sve češćim pozivima na samostalnost indijskog premijera Narendre Modija, zaključuje BBC.