E-trgovina procvetala je u poslednjih godinu dana, nakon izbijanja pandemije korona virusa, dok su se navike potrošača, koje bi se menjale još dugo vremena, preko noći okrenule prema internetu.
Kompanije Amazon.com i kineski Alibaba izrasle su poslednjih godina u dve najveće svetske platforme za kupovinu preko interneta. One sve donedavno nisu jedna drugoj ozbiljno konkurisale, nego su se držale vlastitih tržišta, no vremena se polako počinju menjati.
Dve velike sile na različitim stranama globusa suvereno vladaju svojim područjem i regijom, oprezne da ipak ne izazivaju previše svojeg oponenta jer su svesne da bi izravno nadmetanje dovelo do dugotrajnih i ozbiljnih posledica.
S jedne strane stoji Amazon.com, a sa druge Alibaba.
Područje sukoba je internet trgovina koja je procvetala u poslednjih godinu dana otkad je izbila pandemija korona virusa. Online se kupuju stvari o kojima pre nismo niti razmišljali da bi ih imali priliku naručivati preko interneta…
Tako je za elektronsku trgovinu prošla godina postala prozor u budućnost. Navike potrošača koje bi se menjale još dugo vremena okrenule su se prema internetu preko noći.
Zadržimo se na Evropi. Novo Eurostatovo istraživanje temelji se na rezultatima Ankete o korištenju ICT-a (informacijske i komunikacijske tehnologije) za 2020. godinu u domaćinstvima i od strane pojedinaca. E-kupovina neprestano raste, a najveći porast ima među mladim korisnicima interneta.
Tako, grupa ispitanika od 16 do 24 godine imala je najveći udeo e-kupaca koji kupuju odeću (uključujući sportsku), obuću ili dodatke (72%), zatim isporuke iz restorana, lanaca brze hrane, ugostiteljske usluge (37%), računara, tablete, mobilne telefone ili dodatke (30%), kozmetiku, proizvode za ulepšavanje (24%) i sportsku opremu (23%).
Ljudi u dobi od 25 do 54 godine kupovali su odeću (uključujući sportsku), obuću ili dodatke (67%), dostave iz restorana, lanaca brze hrane, ugostiteljske usluge (33%), nameštaj, kućnu opremu ili proizvode za vrt (31%), kozmetiku, proizvode za ulepšavanje (29%) i knjige, časopisi ili novine (28%).
Potrošači cene pogodnost kupovanja na internetu bilo kad i bilo gde, pristup široj paleti proizvoda, uspoređivanje cena i deljenje mišljenja o robi s drugim potrošačima.
Ukupno, udeo e-kupaca među korisnicima interneta raste, a najveći udeo zabeležen je u obe skupine 16-24 i 25-54 (po 78%).
U ovom trenutku u dvoboju dvaju titana tek nešto manju prednost ima Amazon.com. Kompaniju je 1994. godine osnovao Jeff Bezos i do danas je izrasla u kompaniju koja se po tržišnoj vrednosti nalazi među deset najvrednijih kompanija sveta.
Ono što bi na prvi pogled moglo izgledati poput sličnosti, ipak se pokazuju kao razlike u strategijama ciljne skupine dvaju maloprodajnih divova s velikim uticajima na logistiku svake kompanije. Iako Amazon baca oko na krajnje kupce, Alibaba sebe doživljava kao B2B platformu koja funkcioniše kao sučelje između kupaca i prodavača.
Amazonova strategija podstiče kommpaniju da ulaže u vlastitu infrastrukturu i transportne strukture. To znači vlastita skladišta, zalihe, dostavna vozila, sektor za vazdušni prevoz robe i 1,2 miliona zaposlenih – sve kako bi ispunili obećanja poput “isporuke sledeći dan”.
Primera radi, Amazon je naručio stotine kamiona koji voze na prirodni plin, želeći da se udalji od većih zagađivača. Pandemija korona virusa dovela je do ekspanzije online kupovine, a samim tim i dostave na kućnu adresu. Broj kamiona koji se koristi u ove svrhe mnogo je veći nego 2019. godine, pre pandemije, dok je promet putničkih automobila pao.
S druge strane, u Alibabi je fokus na izboru koji se nudi na njegovim digitalnim platformama. Cilj je omogućiti pristup međunarodnim tržištima bez obzira na njihovu veličinu. Svakom uspešnom poslovnom transakcijom Alibaba zarađuje svoj udeo.
Koliko dobro ovaj model funkcioniše može se videti na platformama kao što su AliExpress, Taobao i Tmall, koje danas obrađuju više od 80% svih internetskih kupovina u Kini.
Čak i ako se 72 milijarde dolara prihoda Alibabe čini relativno skromnim u poređenju sa Amazonovim 280,5 milijardi, budući potencijal rasta izgleda dobro.
Uostalom, Jack Ma poslednjih je godina više puta istakao globalne ambicije kompanije – posebno u SAD-u i Evropi. To mu sve više i uspeva, bez obzira na stanovite probleme koje je imao s kineskim vlastima krajem prošle godine.
Drugim rečima, borba između ova dva diva već je očita i samim pogledom na zemljopisne karte. Najveći pokazatelj može biti evropsko logističko središte poznato kao “Elektronska svetska trgovinska platforma” (eWTP), kojeg Alibaba gradi u Liègeu u Belgiji, s namerom da ubrza širenje kompanije u Evropi.
Ovo će biti peto logističko središte kineske korporacije nakon Hong Konga, Moskve, Dubaija i Kuala Lumpura, a čak će se pohvaliti i vlastitom vezom teretnih vozova između Evrope i Kine, kažu podaci iz Trendlettera cargo-partnera.
Naravno, ta roba nekako treba i stići do kupaca. S tim u vezi je cargo-partner ponudio idealno logističko rešenje: od nabavke i upravljanja dobavljačima preko skladištenja i usluga s dodanom vrednosti do prevoza vazdušnim, pomorskim i cestovnim prometom, željeznicama – kao i paketne usluge. Pomoću platforme za upravljanje lancem snadbevanja SPOT, osigurava se potpuna transparentnost i jednostavna komunikacija u svim aspektima lanca.
Da bi bolje podržao svoj sve veći broj kupaca e-trgovine u regiji, cargo-partner proširuje mrežu svojih skladišta i planira otvoriti novi logistički centar u blizini Zagreba do kraja 2021.
Moderno skladište biće smešteno u neposrednoj blizini aerodroma Franjo Tuđman, otprilike dvadesetak minuta od središta grada, i osiguraće 12.000 kvadratnih metara skladišnog prostora sa dodatnih 900 kvadrata međuspratnog područja.
Autor: Siniša Malus
Izvor: Seebiz.eu