Nacionalna organizacija potrošača Srbije i Udruženje za zaštitu potrošača Vojvodine objavili su spisak 98 trgovaca koji prodaju na društvenoj mreži Fejsbuk.
Kako navode iz NOPS i UZPV, sumnja se da trgovci sa spiska ne posluju u skladu sa propisima. Spisak je prosleđen tržišnoj inspekciji, rekao je za B92.net Mladen Alfirović iz pravnog tima UZPV-a.
Kako kaže, spisak nije sastavljan na osnovu prijava građana, kojih ima, već na osnovu provere potrošačkih udruženja.
U najvećem broju slučajeva reč je o prodaji odeće i obuće a u saopštenju ove dve organizacije za zaštitu prava potrošača se navodi da se do liste, koja nije konačna, došlo na osnovu provere nekih trgovaca na Fejsbuku, što je rađeno u saradnji sa potrošačkim organizacijama članicama NOPS.
Provera je rađena jer je uočeno da je ove godine, kada je porastao promet u elektronskoj trgovini, primećeno da veliki broj trgovaca ne prodaje u skladu sa zakonima, pritom ne poštuju ni etičke norme a da je rast broja trgovaca koji posluju na crno posebno izražen na društvenim mrežama.
Naglašava se da Zakon o elektronskoj trgovini propisuje koje informacije pružalac usluge elektronske trgovine mora da poseduje a među njima je i obaveza da ako navodi cene, one moraju biti jasno naznačene, a posebno se mora naznačiti da li su u te cene uključeni troškovi dostave, ostali manipulativni troškovi, porez i drugi troškovi koji na njih utiču.
“Ukoliko trgovac poseduje sve navedene podatke i ukoliko su isti tačno navedeni smatra se da on posluje u skladu sa Zakonom i da je kupovina kod takvog trgovca bezbedna, u smislu da se u toj situaciji primenjuju i odredbe Zakona o zaštiti potrošača i drugih zakona kojima se reguliše poslovanje van poslovnih prostorija trgovca”, navodi se u saopštenju.
Dodaje se međutim da broj potrošača koji se javljaju potrošačkim organizacijama u vezi sa kupovinom putem društvenih mreža od neregistrovanih prodavaca, svakodnevno raste. Takođe i da nažalost, u ovakvoj situaciji, odredbe Zakona o zaštiti potrošača nisu primenjive, odnosno ne važe i potrošačke organizacije ne mogu da postupaju, niti pruže adekvatne pravne savete, izuzev da potrošače upute na samostalni sudski postupak“, navodi se u saopštenju.