Nacionalnoj avio-kompaniji Er Srbija (Air Serbia) do kraja naredne godine biće potrebno oko 200 miliona evra za održavanje likvidnosti, a tek manji deo tog iznosa potiče od gubitaka izazvanih pandemijom koronavirusa, procenjuje Fiskalni savet u analizi predloga budžeta Srbije za 2021. godinu.
Kako se ističe, Er Srbija bi i u ovoj godini bila u problemu čak i da nije bilo pandemije, a tada bi nedostatak gotovine iznosio, prema procenama Fiskalnog saveta, oko 60 miliona evra.
Sa izbijanjem pandemije, stvari se dodatno pogoršavaju, pa će manjak iz redovnog poslovanja biti veći za oko 40 miliona evra, procenjuju u Fiskalnom savetu.
Kako se ističe u analizi, dodatna sredstva potrebno je obezbediti i u 2021. godini, jer prema procenama Er Srbija neće biti u mogućnosti da finansira svoje obaveze ni u narednoj godini.
Za uspešno poslovanje Er Srbije neophodno je temeljno restrukturiranje u skladu sa evropskom praksom, a pomenutih 200 miliona evra će, prema procenama Fiskalnog saveta, biti dovoljno za pokrivanje potreba likvidnosti kompanije u 2020. i 2021. godini ali ne i nakon toga.
Od 2022. godine, pa nadalje, ukoliko se oporavi vazdušni saobraćaj u Evropi, Er Srbija će nastaviti da posluje sa konstantnim godišnjim manjkom gotovine od 30 miliona evra, upozorava Fiskalni savet.
U analizi se takođe kaže da Er Srbija od svog osnivanja ostvaruje gubitak iznad iznosa kapitala, što je uglavnom odlika gubitaških državnih preduzeća. Kako navodi Fiskalni savet, na kraju 2019. godine ukupne obaveze Er Srbije dostiglee su 41 milijardu dinara i bile su 1,6 puta veće od ukupne imovine preduzeća, što znači da je kompanija ostvarila gubitak iznad iznosa kapitala od čak 15 milijardi dinara.
Inače, gubitak iznad sume kapitala, po važećoj zakonskoj regulativi u Srbiji, predstavlja dovoljan uslov za pokretanje stečajnog postupka, upozorava Fiskalni savet.
Prema uporednim analizama na koje ukazuje Fiskalni savet, Er Srbija ima znatno lošije performanse nego druge avio-kompnaije sa većinskim državnim vlasništvom.
Izvor: N1