Za pun rezervoar potrebno skoro 20 sati rada u Srbiji
Građani Srbije za pun rezervoar goriva moraju da rade 20 sati ili dva i po radna dana, što je oko pola dana kraće u odnosu na avgust prošle godine. U Sloveniji radnici mogu da napune svoje automobile posle samo jednog dana rada, tačnije za oko 7,5 sati, dok je Nemcima potrebno još manje – oko 5,5 sati rada. Praktično, za dva radna dana mogu tri puta da natoče “do vrha”.
Ovo je računica do koje je “Blic Biznis” došao uzimajući u obzir aktuelne prosečne plate i cene goriva u regionu i Evropi.
Naime, za 50 litara benzina, koliki je prosečan kapacitet automobila, vozači u Srbiji moraju da plate 57,6 evra, a oni koji voze “dizelaše” oko 61 evro. Sa prosečnom platom koja je nedavno dostigla 511 evra i podrazumevanim osmočasovnim radnim vremenom, oni zarađuju 2,9 evra na sat, a to znači da im je za pun rezervoar potrebno skoro 20 sati rada, odnosno dva i po radna dana. Ako troše dizel, trebaće im i sat vremena više.
Slično vreme na poslu moraju da provedu i građani susedne Crne Gore i Severne Makedonije, ako žele da napune svoje rezervoare. Prosečna plata u Crnoj Gori je 523 evra, a pošto je za 50 litara benzina potrebno 57 evra, to znači da Crnogorci treba da rade 19 sati. Makedonci imaju platu od 437 evra, pa za pun rezervoar koji ih košta 49 evra na poslu provode pola sata više.
Nešto kraće moraju da rade vozači u Bosni i Hercegovini pošto je u ovoj zemlji prosečna zarada malo niža nego u Srbiji – 493 evra, ali je i benzin jeftiniji, pa je za pun rezervoar potrebno 43,6 evra. To znači da za 50 litara goriva naše komšije rade nešto manje od 16 sati, odnosno dva radna dana.
Gorivo u Hrvatskoj je najskuplje među zemljama bivše Jugoslavije, pa je za tankovanje “do vrha” u ovoj zemlji potreban 61 evro. Ipak, sa prosečnom platom od skoro 900 evra, odnosno satnicom od 5 evra, naši zapadni susedi mogu da napune svoje automobile za 12 sati rada, što je jedan i po radni dan.
Najbolje su prošli građani Slovenije koji imaju najveće prosečne plate – oko 1.200 evra, pa za pun rezervoar (50,3 evra) moraju na poslu da provedu oko 7,5 sati, dakle manje od jednog radnog dana.
U znatno boljoj poziciji su vozači u Nemačkoj u kojoj je prosečna cena goriva 1,22 evra, a prosečna plata oko 1.950 evra. Matematika je jasna – za pun rezervoar moraju da izdvoje 61 evro, a to znači da bi trebalo da rade “samo” 5,5 sati.
Gorivo u Srbiji poskupelo je od početka jula za oko 13 dinara po litru, pa se tako na srpskim pumpama ovih dana benzin može kupiti za 136 do 138 dinara, a dizel za 142 do 144 dinara. Krajem juna benzin je koštao 123 dinara, a litar dizela oko 132 dinara.
Cena goriva u Bosni i Hercegovini je 0,87 evra, a dizela 0,84 evra, dok je u Hrvatskoj gorivo pre desetak dana blago poskupelo, pa se litar benzina popeo na 1,23 evra, a dizela na 1,16 evra.
Benzin u Crnoj Gori košta 1,14 evra po litru, dok je dizel oko jednog evra. U Severnoj Makedoniji bezolovni benzin malo manje od evra (97 evrocenti), a cena dizela je najniža u regionu i iznosi 0,84 evra.