Vrednost startap tržišta Beograda i Novog Sada 502 miliona dolara – Bankar.rs
ANALIZEKOMPANIJESVE VESTI

Vrednost startap tržišta Beograda i Novog Sada 502 miliona dolara

Američka organizacija “Startap džinom” objavila je danas novo izdanje svog redovnog godišnjeg izveštaja koje donosi procenu da startap tržište Beograda i Novog Sada vredi oko 502 miliona dolara, uz podatak da je Srbija među prvih pet zemalja sveta po broju onih koji razvijaju “blokčejn tehnologiju”.

Uključivanje Srbije u ovo, kako je istaknuto, najrelevantnije godišnje istraživanje o startapima na svetu, pokrenuli su Inicijativa “Digitalna Srbija” i kabinet ministra za inovacije i tehnološki razvoj Srbije Nenada Popovića.

U ovogodišnjem istraživanju učestvovalo je gotovo 300 startap “ekosistema” širom sveta, što ga čini najopsežnijim do sada, navedeno je u saopštenju Popovića.

Ukazano je da novo istraživanje daje mnogo realniju sliku o tome gde se u svetskim okvirima nalazi preduzetnička scena Srbije, jer je imalo daleko veći obuhvat u odnosu na prošlu godinu kada su posmatrana 54 ekosistema.

Izveštaj je dostupan javnosti, a u njemu je drugi put analiziran “ekosistem” Beograd i Novi Sad, jedini u regionu Zapadnog Balkana.

U izveštaju se i ove godine ukazuje na to da postoji značajan prostor za poboljšanje indeksa investicionih aktivnosti, jer se Srbija, prema nivou investiranja u startape, i dalje vrednuje najnižom ocenom.

“Država je u poslednje četiri godine uložila blizu 100 miliona evra u izgradnju inovacione infrastrukture i mehanizama za podršku startap kompanijama. Izgradili smo četiri najsavremenija naučno-tehnološka parka u kojima nauka i privreda zajednički rade na razvoju vrhunskih inovacija za globalno tržište. Otvorili smo deset inovacionih startap centara u regionima Srbije, a do kraja godine biće ih još četiri”, kazao je Popović.

Po njegovim rečima, država prepoznaje problem nedostatka investicija u startapove i zbog čega je u prethodnom periodu donela značajne poreske podsticaje za ulaganje u startap kompanije.

“Nastavićemo da radimo na razvoju mehanizama kojima se stimulišu bogate kompanije i pojedinci iz Srbije, koji su do sada uglavnom investirali u tržište nekretnina, da više ulažu u srpske startapove”, istakao je ministar.

Dodao je i da se, u saradnji sa “Startap džinomom”, radi na razvoju novih programa finansiranja, a jedan od njih je i Nacionalni fond za sufinansiranje inovacija.

“Taj fond će biti dodatni podsticaj predstavnicima venčurnog kapitala iz celog sveta i investitorima da ulažu u srpske startap kompanije”, kazao je Popović.

Autori izveštaja prepoznaju rast u domenu domaće industrije video-igara kroz dve velike akvizicije — novosadski studiji 3Lateral i Eipix postali su u prethodnoj godini deo globalnih gejming lidera, kompanija Epic Games, odnosno Playrix.

Srbija je i dalje među prvih pet zemalja po broju “blokčejn developera” u svetu, te izveštaj drugu godinu zaredom izdvaja “blokčejn” i video-igre kao domaće podsektore sa najvećim potencijalom.

“Misija Inicijative ‘Digitalna Srbija’ jeste da pomogne uspostavljanje domaćeg ekonomskog rasta koji će biti konkurentan i na globalnom planu. To svakako podrazumeva i da srpska startap scena bude prepoznata u svetu, a uvrštavanje Srbije u jedan ovako prestižan izveštaj nam bez sumnje pomaže u tome”, kazao je direktor Inicijative “Digitalna Srbija” Nebojša Đurđević.

Kada se, kako je dodao, neka zemlja pojavi u “Startap džinom” istraživanju, povećavaju se šanse da je zapaze strani investitori i organizacije.

“Osim što je važno za krojenje slike Srbije u svetu, ovo istraživanje je važno i zato što nam omogućava da u isto vreme vidimo kako se naš ekosistem pozicionira u odnosu na druge startap ekosisteme u svetu i mapiramo jake strane koje možemo da koristimo kao poluge, kao i jazove koje treba da premostimo za dalji rast našeg ekosistema i napredak na polju tehnološkog preduzetništva”, rekao je Đurđević.

Izveštaj se bavi i uticajima pandemije korona virusa na startape, gde je jedan od glavnih nalaza da četiri od deset njih ne raspolože novčanim sredstvima za poslovanje duže od tri meseca.

U saopštenju se podseća i da je, nedavno objavljeno istraživanje Inicijative “Digitalna Srbija” posvećeno implikacijama pandemije na digitalnu privredu, pokazalo je da čak dve trećine domaćih startapa beleži pad prodaje veći od 60 odsto.

Beta

Tags
Back to top button