Vrednost hrvatskih kompanija pala za 780 miliona evra
Panika koja je u ponedeljak zahvatila investitore zbog širenja epidemije koronavirusa u susednoj Italiji istopila je vrednost hrvatskih kompanija za neverovatnih 5,8 milijardi kuna (780 miliona evra). Snažna rasprodaja deonica zahvatila je domaće tržište kapitala srezavši indeks Zagrebačke burze za 4,9 odsto i spustivši ga do 1922 boda.
O razmerama panike dovoljno govori podatak da tako snažan pad CROBEX-a nije zabeležen ni kada je kriza u bivšem Agrokoru bila na vrhuncu. Štaviše, minus veći od četiri odsto zadnji je put zabeležen još 8. avgusta 2011. kada je CROBEX snižen za 4,79 odsto.
Roman Rinkovec, broker Credosa, za N1 je rekao da “nema dileme da je rasprodaja motivisana širenjem korona virusa, posebno od kada se na udaru našla i Italiji”.
“Čim je počelo trgovanje sve su deonice zaronile u minus, jedino su Čakovečki mlinovi i Končar-D&ST beležili rast cene. Panična rasprodaja zahvatila je i likvidna i nelikvidna izdanja”, objašnjava Rinkovec.
Financial Times javlja da su globalne berze juče imale najgori dan u poslednje dve godine zbog straha od širenja korona virusa.
U Evropi je na celom kontinentu deonički indeks Stoxx 600 pao za 3,8 odsto, dok je u Velikoj Britaniji FTSE 100 pao 3,3 odsto. Aviokompanije i turoperatori, takođe, trpe udarce, cene deonica Izidžeta pale su 17 odsto, a Rajanera 13 odsto.
Proizvođačima luksuzne robe preti gubitak do 40 milijardi evra zbog naglog zaustavljanja prodaje u Kini, pokazuje analiza konsultantskih firmi Bernstein i Boston Consulting Group.
Deonice kompanija luksuzne robe naglo su pale za 12 odsto u odnosu na sredinu januara.
“Prodaja u Kini je stala, a budući da Kinezi više ne putuju izvan svojih granica prodaja pada i u Europi”, kažu analitičari. Inače, kineski državljani ostvaruju više od trećine prihoda luksuznih kompanija.
Voren Bafet, američki milijarder i investitor, izdao je upozorenje za sve koji se odlučuju na trgovanje deonicama usred epidemije korona virusa: “Nemojte kupovati ni prodavati na temelju današnjih medijskih natpisa”.
Izvor: Blic